Lackera avgasröret

Loffe

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2005
Hoj
Transalp 650cc, Lifan 150cc, Baotian 50cc
Jag ska lackera avgasröret med sådan där värmebeständig färg. Jag vill att resultatet ska bli bra och hålla iallafall en säsong. Så vilken färg ska jag ta?

Har ni några tips på någon särskilt bra sprayburk, pris och var går den att köpa?

Finns det någon som har lackerat med biltemas färg, eller är den bara crap!?

36-253_l.jpg

Tips och egna erfarenheter mottages gärna!

Använde den för ett par dagar sen. Blev skitbra när den torkat.
Återstår dock att se hur det blir när man värmt upp rören / en bit in i säsongen. :)

Min erfarenhet av biltema lacker är att det är jävligt mycket lösningsmedel men skitlite färg. Färglagret blir alltså lövtunnt och skyddar dåligt.

Men det gäller bara färgerna och klarlacken, hur deras värmefärg är vet jag inte. men jag befarar att den är lika dålig.

Detsamma gäller för deras kontaktlim, bara lösnignsmedel, för limfogen försvinner nstäan helt när det har torkat. Det gör inte kvalitetskontaktlim.

Hm....

Det blir nog en flaska Auto-K ändå, då vet man att det är bra grejor...dubbelt så dyrt dock :-S

Det hjälper inte.

Jag lackerade en kåpa en gång, och la 7 lager färg och sen 3 lager klarlack. Det vart ändå lövtunnt.
Jag köpte sen en annan färg från Plastic Padding (clasohlson 69kr), jag la två lager färg och två lager klarlack, sen vart det nästan för tjockt med färg och det gick inte att lackera tjockare.

Det roliga med Biltema lacker är om man lägger på ett lager så ser det skitfint ut och täcker bra, men sen när det torkar och all lösningsmedel dunstar bort så kryper all ojämnheter fram igen, just för att färgen är så tunn.
Jävla skitfärg. KÖP INTE biltema lacker om ni vill ha ett bestående resultat, det är bara lösningsmedel och ingen färg i burkarna.

Men nu vet jag inte om Biltemas värmelack är sådan också, men troligtvist...

Kan inte svara på om den är lövtunn eller inte.
använde 2 burkar på mitt system och det ser iallafall väldigt tjockt ut :rolleyes:
Kanske ska offra en del att skrapa lite på och kolla imorgon.

Loffe skrev:
Det hjälper inte.

Jag lackerade en kåpa en gång, och la 7 lager färg och sen 3 lager klarlack. Det vart ändå lövtunnt.
Jag köpte sen en annan färg från Plastic Padding (clasohlson 69kr), jag la två lager färg och två lager klarlack, sen vart det nästan för tjockt med färg och det gick inte att lackera tjockare.

Det roliga med Biltema lacker är om man lägger på ett lager så ser det skitfint ut och täcker bra, men sen när det torkar och all lösningsmedel dunstar bort så kryper all ojämnheter fram igen, just för att färgen är så tunn.
Jävla skitfärg. KÖP INTE biltema lacker om ni vill ha ett bestående resultat, det är bara lösningsmedel och ingen färg i burkarna.

Men nu vet jag inte om Biltemas värmelack är sådan också, men troligtvist...

Jag skrev i en tidigare tråd att jag har bra erfarenhet av Biltemas värmelack, till skillnad från Lelles (väldigt tunn och väldigt dyr). Jag var dock mycket noga med att slipa bort all rost, använde en borrmaskin med en roterande stålborste. La sedan på 5-6 tunna lager, torka 15 minuter mellan varven. Blev faktiskt bra, har inte sett att färgen har flagnat av nämnvärt. Såklart måste man göra om det efter ett par säsonger. Kanske ska tillägga att jag utgick från ett väldigt testat V&H helsystem så jag tänkte att vad jag än gör så blir det bättre.....men jag blev helt klart nöjd.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt