Lackera autosol?

Gixxer_Affe

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2010
Hoj
2000, Suzuki GSXR600
Kort fråga ; går det att lackera (blanklack) på en autosol-behandlad aluminiumyta ? har en polare som säger att lacken inte fäster ordentligt eller faller av rätt lätt :va

någon som har erfarenhet av detta ?

autosol är ju ett polermedel och således lika jämförbart med att försöka lacka på en annan behandlad yta, tex vaxad. alla orenheter inkl fett, silikon osv måste ju bort för att färgen ska greppa. nu är inte jag lackerare utan vanlig målare. men din polare har nog rätt skulle jag vilja påstå. för det andra finns det ingen vettig människa som lackerar nåt utan att först ha rengjort med diverse medel innan.

autosol är ju ett polermedel och således lika jämförbart med att försöka lacka på en annan behandlad yta, tex vaxad. alla orenheter inkl fett, silikon osv måste ju bort för att färgen ska greppa. nu är inte jag lackerare utan vanlig målare. men din polare har nog rätt skulle jag vilja påstå. för det andra finns det ingen vettig människa som lackerar nåt utan att först ha rengjort med diverse medel innan.

jo det är ju rätt logiskt men ja menar: kan man ju behandla en yta med autosol , rengöra sedan lackera ,utan att behöva rugga upp poleringen så att säga ?

Man klarlackar polerade aluhjul så det går, men kolla med något företag som lagar fälgskador.

Pulverlack funkar i.a.f. utmärkt att lackera med på polerade ytor och krom. Det finns till och med transparent "lasyr" som gör att slutresultatet ser ut som färgat krom.

Får väl rätta mig själv lite. Det går men färgen sitter inte lika bra som på en slipad yta.
Pulverlack sitter ju som sten ändå så där är det väl ett mindre bekymmer än med vanlig lack.

Har man fått ytan riktigt blank så brukar den hålla sig riktigt bra så länge det inte kommer salt på ytan.

Problemet är att det är just alu.

Som innan sagt så oxiderar det,därför använder man etsande primer på alu annars kommer det lossna pga oxideringen.

Ta sen en blank yta så sitter det inte bättre på den.

Nästa nackdel är att klarlack ofta gulnar efter en tid.

Men det kan säkert sitta ett tag ,dock är det ingen 5 års garanti på det.

Problemet är att det är just alu.

Som innan sagt så oxiderar det,därför använder man etsande primer på alu annars kommer det lossna pga oxideringen.

Ta sen en blank yta så sitter det inte bättre på den.

Nästa nackdel är att klarlack ofta gulnar efter en tid.

Men det kan säkert sitta ett tag ,dock är det ingen 5 års garanti på det.

etsande primer ?:confused:

okej, men ja räknar med att ha den såld före det :D

Polerade upp alu så det blev blankt som kvicksilver. Efter en vecka hade det oxiderat,

Pölerade upp det igen och klarlackade, funkade inge bra, klarlacken klarar inte fästa på den ultrablanka ytan, lossnar lätt.

Sitter pulverklarlack bättre?

Man skall vaxa den polerade ytan har jag hört.
Typ hårdvax. Skyddar mot oxidation och är lätt att autosola
bort och vaxa igen om det skulle uppstå oxidation.
(till skillnad från klarlack(vanligt eller pulver) som måste bort
helt om den börjat släppa.)

/e

Vad vill frågeställaren uppnå??

Tycker den infon inte når fram riktigt

Förklara vad du vill göra

Back