lackad reflektor istället för tonat kåpglas

snowball

Ingen kommer ihåg en fegis.
Gick med
10 Sep 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha R6
Har en fundering på att lacka reflektorerna i framlyset svarta, istället för att tona glasen. Undrar om någon försökt sig på detta och därigenom besitter värdefull information om hurvida detta är en vettig idé. :kocko

Många frågar sig nog varför gå igenom så mycket onödigt arbete när man bara kan tona glasen istället. Svaret på det är att jag tror att svarta reflektorer kommer att se mycket grymmare ut. :tuttar

Svårigheten är bara vad ska man använda för färg??? den måste reflektera ljuset i alla fall nästan lika bra som blanka reflektorer gör.
Därför vänder jag mig till er där ute för att få vettiga förslag på färg.
 

Murra

Medlem
Gick med
22 Nov 2004
Ort
Vallentuna
Hoj
Suzuki GSX400fws 1984
Ehhm jag tror det blir väldigt svårt om inte omöjligt att ha reflektorn svart om du vill ha lika mkt ljus... :död
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Alltså,köp ett par tonade lyktskydd som du kan ha på när du glider i dagsljus,på kvällen är det bra om du synns:=)
 

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
snowball skrev:
Har en fundering på att lacka reflektorerna i framlyset svarta, istället för att tona glasen. Undrar om någon försökt sig på detta och därigenom besitter värdefull information om hurvida detta är en vettig idé. :kocko

Många frågar sig nog varför gå igenom så mycket onödigt arbete när man bara kan tona glasen istället. Svaret på det är att jag tror att svarta reflektorer kommer att se mycket grymmare ut. :tuttar

Svårigheten är bara vad ska man använda för färg??? den måste reflektera ljuset i alla fall nästan lika bra som blanka reflektorer gör.
Därför vänder jag mig till er där ute för att få vettiga förslag på färg.

Svart i sig absorberar all ljus, det är jo därför det är svart! Det är vad jag har fått lära mig på fysiken i alla fall!
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
twinner skrev:
Alltså,köp ett par tonade lyktskydd som du kan ha på när du glider i dagsljus,på kvällen är det bra om du synns:=)

var finns sånna
 

snowball

Ingen kommer ihåg en fegis.
Gick med
10 Sep 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha R6
Murra skrev:
Ehhm jag tror det blir väldigt svårt om inte omöjligt att ha reflektorn svart om du vill ha lika mkt ljus... :död

Precis, därför skall de inte vara kolsvarta utan något transparanta och samtidigt reflektera, kanske någon sorts klarlack ovanpå??
 

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Ort
---
Hoj
---
Enligt vad jag fått höra om svartkroppars reflektering av ljus på fysik lektionerna, så tänker jag abra konstatera att detta verkar vara en mindre bra idé och slutligen önska min herre en fortsatt trevlig dag. :pannkyss
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Detta går inte att fixa med någon vanlig men

Fysikern i mig började dock komma på lite roliga ideer som fungerar åtminstone i teorin.
1. Måla din reflektor i en färg som absorberar allt ljus i det synliga spektrat men reflekterar ljus av kortare våglängd än det synliga.
2.Montera en monokromatisk lampa som lyser med en våglängd kortare än ljusets
3. Tillverka ett lyktglas preparerat med ett ämne som orsakar kraftig stokes shift (liknande såkallat ljuspulver man har i lysrör)
4. Se glad ut.

På detta vis får vi en helsvart reflektor men när vi slår på ljuset så kommer det att lysa från lyktglaset medan reflektorn förblir mörk.....

Produktionskostnaden är enorm och ljusbilden blir troligen värdelös men vill man vara värst så......
 
Last edited:

snowball

Ingen kommer ihåg en fegis.
Gick med
10 Sep 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha R6
lassnig skrev:
Enligt vad jag fått höra om svartkroppars reflektering av ljus på fysik lektionerna, så tänker jag abra konstatera att detta verkar vara en mindre bra idé och slutligen önska min herre en fortsatt trevlig dag. :pannkyss


Då kanske du ska vara mer uppmärksam på dina fysiklektioner då detta inte har något att göra med svarktkroppsreflektion att göra. Läs istället på om definitionen för ett svart kropp, har inget att göra med reflektorer att göra kan jag säga så att du utesluter ett objekt i alla fall. lycka till :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
snowball skrev:
Många frågar sig nog varför gå igenom så mycket onödigt arbete när man bara kan tona glasen istället. Svaret på det är att jag tror att svarta reflektorer kommer att se mycket grymmare ut. :tuttar

Svårigheten är bara vad ska man använda för färg??? den måste reflektera ljuset i alla fall nästan lika bra som blanka reflektorer gör.

Du är en sån där "poser" va? :rolleyes:

Svart färg reflekterar som redan nämts i tråden ljus väldigt dåligt. Tänk också på att det kommer att bli varmare i lamphusen med svarta "reflektorer". Jämför med att ha på sig en svart tröja i starkt solsken.
 

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Ort
---
Hoj
---
snowball skrev:
Då kanske du ska vara mer uppmärksam på dina fysiklektioner då detta inte har något att göra med svarktkroppsreflektion att göra. Läs istället på om definitionen för ett svart kropp, har inget att göra med reflektorer att göra kan jag säga så att du utesluter ett objekt i alla fall. lycka till :tummenupp

Haha oops! :tungan
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
hållundan skrev:
Köp och se löjlig ut.
:hej
:rofl

OT: Var lite avis på din hoj efter att vi hade träffats i Landvetter, när jag skulle till Anderstorp i höstas. :gnissla
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nja helt fel ute är han inte

Hella hade förut runda lampinsatser (lycktglas)

där vissa zoner var svarta och på så sett "speglar sig " i reflektorn
så att med avslaget ljus förefaller lycktorna helt svarta

Faan dom borde väl fortfarande finnas eller?? :va
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
andersson turbo skrev:
Nja helt fel ute är han inte

Hella hade förut runda lampinsatser (lycktglas)

där vissa zoner var svarta och på så sett "speglar sig " i reflektorn
så att med avslaget ljus förefaller lycktorna helt svarta

Faan dom borde väl fortfarande finnas eller?? :va
Precis! Hella "black" hette dom. Vi sålde dom på mitt jobb förut. Om jag inte minns fel så låg det som ett svart plastkors på reflektorn. Syntes inte när dom var tända, men när dom var avstängda såg glaset svart ut. Att måla reflektorn svart kommer garanterat sluta i katastrof...
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
snowball skrev:
Har en fundering på att lacka reflektorerna i framlyset svarta, istället för att tona glasen. Undrar om någon försökt sig på detta och därigenom besitter värdefull information om hurvida detta är en vettig idé. :kocko

Många frågar sig nog varför gå igenom så mycket onödigt arbete när man bara kan tona glasen istället. Svaret på det är att jag tror att svarta reflektorer kommer att se mycket grymmare ut. :tuttar

Svårigheten är bara vad ska man använda för färg??? den måste reflektera ljuset i alla fall nästan lika bra som blanka reflektorer gör.
Därför vänder jag mig till er där ute för att få vettiga förslag på färg.
Varför göra motorcykeln sämre? Tonat lampglas är också korkat.
 

CayLe

De är efter mig!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kör bil.
Är jag ensam om att vilja montera extraljus på hojen så att man ser nåt när mörkret faller?

..Varför förstöra ett redan värdelöst ljus genom att tona lampan? Någon måtta får det allt vara på styling-fasonerna.
 

snowball

Ingen kommer ihåg en fegis.
Gick med
10 Sep 2005
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Yamaha R6
Hell_Man skrev:
Precis! Hella "black" hette dom. Vi sålde dom på mitt jobb förut. Om jag inte minns fel så låg det som ett svart plastkors på reflektorn. Syntes inte när dom var tända, men när dom var avstängda såg glaset svart ut. Att måla reflektorn svart kommer garanterat sluta i katastrof...


Får nog slopa idén med reflektorn, blir för struligt. Tänker nog göra ungefär så här istället.
 

Bifogat

  • sx12plock08.jpg
    sx12plock08.jpg
    30.8 KB · Visningar: 104
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top