Lacka svingen?

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Jag funderar på att lacka min sving på min cbr 600rr 2003 men kommer färgen att sitta kvar?
Jag hade tänkt att blästra den men en rätt så grov bläster sand så jag får samma yta som ramen har. Sen hade jag tänkt att lämna in den på en firma som lackar bilar. Men är så tveksam om färgen håller, är det någon som har lackat sin som kan intyga att det sitter :)
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Våtlack kommer inte att hålla. Kör pulverlack.
 

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Damit!! Jag vet ingen i örnsköldsvik som kan pulverlacka. Strandbergs kan pulverlacka men inte aluminium =( Så "blöt lack" funkar inte heller om man blästra?
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Du behöver ingen grov blästersand, enligt egen erfarenhet är faktiskt fin blästersand med förhållandevis lågt tryck perfekt för aluminium. Det finns nog ingen lack som inte kommer fästa riktigt cp-hårt i ytan!
Jag har blästrat med så kallat aluminiumsulfat också, riktigt grov material som verkar vara som hårda bitar med en glasyta, men ytan på aluminium blev FÖR grov.
Fin gammal hederlig blästersand is the schnitzl Fritzl. ;) Typ liiiiite finare än strandsand.
 

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Nu har jag fått tag på en lackare som kan fixa pulverlacken :) så nu bär det hem och montera ner svingen, blästra ikväll och på lack imorgon. Snyggt bygge, synd bara att du fick vika ner i diket. =(
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Shit happens men det var mer än surt....... Håller på att göra iordning den nu, den kommer bli ännu snyggare den här gången!!!! Var så säker.... Mer godis kommer att monteras....
 

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Härlig inställning.
Nu är allt blästrat och alla lager är borttagna och alla skruvhål igen täppta. Men en fundering, hur blir det med "fogskummet" som är i hålrumet i svingen? Kommer inte det att smälta och rinna ut vid 220 grader?
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Fogskum?! Har du en plasthoj?! Om det är plast så kommer det troligtvis smälta ja....
Du får vara noga med rengöring innan lack då oljan kan rinna och sabba lacken.
Ko ihåg att täcka för alla hålor där lager och sånt ska dit, färgen bygger mycket....
 

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Skit! Hur får man ut sånt från ramen? vad har det för betydelse om det är där lr inte sen?? Hur gjorde du?
 

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Då har planen med pulverlack uteslutits och med att svingen är blästrad så ska jag testa blötlacken och se hur det håller sig.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Då har planen med pulverlack uteslutits och med att svingen är blästrad så ska jag testa blötlacken och se hur det håller sig.

Svingen har väl svetsats ihop från början och det måste ju skummet hållt för och bör även göra så vid pulverlack! Kan absolut inte tänka mig att det skulle vara ett problem att göra med skummet i fortfarande!
 

Naderi

Boys just wanna have fun.
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
Suzuki GS500E (Såld), Suzuki GSXR 750 -98 (Såld), Yamaha R1 -05 (Såld), Suzuki GSXR 750 -90 Streetfighter, GSXR 750 -04, GSXR 1000 K5
va inga problem när jag lacka min sving. Dock såg jag inget som likna fogskum på/i den heller...
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Puverlack helt klart! Det finns matt halvmatt och högglans, den halvmatta är väldigt lik fabriksfinish. Funkar kanon på en ren yta, viktigt är att man får bort ALL gammal klarlack :yoparty
 

KentK

SDK #3113
Gick med
10 Aug 2004
Ort
Torshälla
Hoj
Ducati 1098, Ducati Multistrada GT
Sorry, kapar tråden lite....

@Softishman
Hur har du gjort fälgstripen?
Svart sving ser grymt ut! Smakfullt moddad.
Gillar SP-1:an, nära att det blev en sån innan jag fastnade för de italienska.

/KK
 

sovasked

Det är aldrig försent att ge upp!!!!!
Gick med
21 Nov 2007
Ort
Nora
Hoj
-97, triumph, t595
tror jag ska testa med hammarlack... i love hammarlack
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Skit! Hur får man ut sånt från ramen? vad har det för betydelse om det är där lr inte sen?? Hur gjorde du?

Jag har ingen skum/skit i svingen... Jag gängade i skruvar i gängorna, tätade lagerhålen (för svinglagren) och sen blästrades det och lackades...

Sorry, kapar tråden lite....

@Softishman
Hur har du gjort fälgstripen?
Svart sving ser grymt ut! Smakfullt moddad.
Gillar SP-1:an, nära att det blev en sån innan jag fastnade för de italienska.

/KK

Dom kommer korta bitar (tror det är 3-4st per fälgsida) så det är en del pyssel... Men är man noga så blir det bra!
Tackar, den kommer se helt annorlunda ut snart nämligen.....

tror jag ska testa med hammarlack... i love hammarlack

Skulle aldrig måla med hammarlack på hojen! Det är till skrotbilar och rostiga saker.... Ingen fin yta och går inte att polera, tror till och med att den inte tål alla sorters avfettning....
 
Last edited:

BlackDevil

Rookie
Gick med
2 May 2005
Ort
Ö-vik
Hoj
1986, Kawa zx600r stunt- såld! Honda CBR 600RR 2003 stunt
Jag tror knappast att "fogskummet" kan palla 220grader i 15min. För kollar min in i ett hål som finns där stötdämparen ska pmonteras så ser man att det är något slags skum där inne.

Ingen som har en cbr i samma årskull som har pulverlackat sin?
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top