Lacka solblekta kåpor

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tjejen har köpt hoj för att övningsköra, startar och går rätt bra men ser lite tråkig ut då den har matta solblekta plastkåpor. Tanken var väl att man kanske kunde fixa till kåporna med lite ny lack vilket även bör lyfta värdet på hojen rätt bra sen när man vill sälja.

Så jag tänkte väl att det kunde vara ett projekt att lära sig lacka, kan väl inte bli värre än det redan ser ut. Hon verkade dock hitta något kontakt via jobbet som ska kunna lacka det åt oss mot en peng, någon snorunge som går fordon tydligen men som ska vara duktig. Tänkte höra här bara om det verkligen var rimliga priser.

Han ville ha en tusing för jobbet men säger att priset för färg och annat kan bli mellan 2000-6000 vilket inte alls var vad jag hade i åtanke. Vad är det för lack han tänkt använda egentligen? Det är inte speciellt mycket kåpor på hojen heller.

96606198_d.jpg

Tänkte all plast men ev framskärmen också.

Vad tycker ni, är det rimligt?
 
Han ljuger så d står härliga till, för hela jobbet så kanske det går på ca 1000-1500 i materialkostnader. Sen vad du vill ge honom, men me tanke på att han går fordon å inte lacklinjen så skulle jag inte ge pojken mycke stålar.
 
Håller precis på med några egna kåpor och har köpt material för 800-900 spänn. Våtslippapper, spackel, silikonborttagare, primer, lack & klarlack. (Riktig lack, inte färgat klister från Biltema.) Tänkte inte köpa något mer för det räcker till ett helt set.
 
Har du inte provat polera med rubbing då? Kan ju va värt ett försök innan lack, rött blir ju väldigt solblekt.
 
Om kåporna är fina i grunden 2-2,5 inkl material, utan kvitto. Då ska resultatet vara professionellt.
/fd lackerare
 
Han ljuger så d står härliga till, för hela jobbet så kanske det går på ca 1000-1500 i materialkostnader. Sen vad du vill ge honom, men me tanke på att han går fordon å inte lacklinjen så skulle jag inte ge pojken mycke stålar.

Du skulle möjligen kunde lämna några länkar till mig som har noll koll på vad som är lämpligt för kåporna min Traja som behöver vårputs.:va
 
Du skulle möjligen kunde lämna några länkar till mig som har noll koll på vad som är lämpligt för kåporna min Traja som behöver vårputs.:va
Åk till närmsta recondare eller billackerare å kolla vad han ska ha för en polering å vaxning, om det nu va det du menade med en'vårputsning'. Alternativt innahandla rubbing å vax, å en maskin med polertrissa som är specifik för ändamålet.Detta borde finnas på Biltema för en billig peng, lycka till.
 
Jag antar polering och rubbing funkar på de områden där kåpan fortfarande är matt men ändå röd, inte på de områden där plasten i princip början bli åt det vita hållet?

Som sagt, är ju intresserad av att helst försöka lösa det själv så lär man sig samtidigt.
 
Jag antar polering och rubbing funkar på de områden där kåpan fortfarande är matt men ändå röd, inte på de områden där plasten i princip början bli åt det vita hållet?

Nu har jag inte sett kåpan ifråga, men jag skulle inte bli förvånad om det visar sig finnas en fin röd färg under den vittrade ytan.

Jag hade gett mig på den vitnande ytan med ett fint våtsandpapper, 600-800 eller något. Runda av med ett 1200 innan polering.

Edit: Får poängtera att det är extremt lätt hand som gäller om du plockar fram sandpapper. Finns ingen "ångraknapp" om du råkar slipa för djupt. Säkrast är nog att köra på 1200-papper direkt, även om det tar lite längre tid.
 
Last edited:
jag betalade 4500 svart för min RF, hela cykeln och då hade jag varit omkull så det var skapligt med reparationsarbete innan lack.
Om kåporna är sjyssta så det bara är att matta ner dom lite så hade jag inte betalat mer än 2000-2500:-

Som många andra skrivit så börja med polering. Även då den röda i princip övergått i vitt så är det fortfarande färgpigment kvar under den solkiga ytan.
 
Åk till närmsta recondare eller billackerare å kolla vad han ska ha för en polering å vaxning, om det nu va det du menade med en'vårputsning'. Alternativt innahandla rubbing å vax, å en maskin med polertrissa som är specifik för ändamålet.Detta borde finnas på Biltema för en billig penning

Vårputs är en underdrift. Jag bromsade omkull 20140913 och det enda positiva var att mycket mindre gick sönder på vänster kåpan än vid vurpan 2012.
Beroende på att de "förstärkningar" jag gjorde 2012 med epoxi och glasfiber på insidan av ABSn plasten höll så bra.
Men genom att se på skadorna så blev slutsatsen att lägger jag epoxi och glasfiber också på utsidan av ABSn så kommer det hålla ihop nästa gång......
Resultat utsidan behöver
spacklas
slipas
lackeras
för blandningen på utsidan av gammal svart lack med glasfiber och epoxi ser inte så prydligt ut.
Visst en pensel och en burk svart lack (eller Biltema "färg med klister" på sprayburk) och inget syns på avstånd.
Men om jag nu skulle vilja göra det lite snyggare?
Vad behövs
Spackel?
Grundfärg?
Lack?
Behövs tryckluftspruta? (tryckluft finns)
Eller finns det dugliga sprayburkar?
Använde Biltemas "svart färg med klister" sist och det blev OK. BORTSETT från att färgen (spacklet?) sprack kors och tvärs på kåpan efter en tids användning.
Jag vill gärna SLIPPA sprickorna.
 
Som sagt, polera innan du börjar lacka om. En omlackering höjer inte värdet på en hoj, det skriker klotad och fullagad, i synnerhet om alla inlackade dekaler mm saknas. Du bör, om du lackar, lacka om allt dessutom, annars får du flera olika röda nyanser, vilket skriker hempul ännu mer.
 
hade precis iväg mina alla kåpor på lack. 11 delar kostade mig 2500 kr hos en seriös lackerare utan kvitto. Visserligen en hel del små kåpor men mer än så ska det inte behöva kosta
 
hade precis iväg mina alla kåpor på lack. 11 delar kostade mig 2500 kr hos en seriös lackerare utan kvitto. Visserligen en hel del små kåpor men mer än så ska det inte behöva kosta

Nä. Om man helt hoppar över företagsskatt, arbetsgivaravgifter, löneskatt och moms så blir det ju billigare... :glömdet
 
Varför inte köra med Plasti Dip ?
Enkelt..inte svårt..roligt..och man kan byta färg hur ofta man vill..
Har kört det på fälgar och andra saker..bla min triumph Street Triple -14.
Lämnar inga rester om man tar bort det.
 
Har kollat upp plasti dip men som jag förstod det tål det inte så mycket nötning så stenskott och annat får det lätt att lossna. Att ha det till framkåpan känns då t ex inte så bra.

Men ska börja med att polera så får vi se vad det blir av.
 
Hmmm..märkligt.
Många kör just Plasti Dip på sina "fina" fälgar tex under vintern just för att det skyddar bra.
Dom jag har på bilen har suttit där i snart 7 månader och dom är helt ok.
Vill man det ska sitta extra bra finns en primer man kan lägga innan.

Annars bör du kanske kolla in detta :

https://www.youtube.com/watch?v=3ua9GQgVAfs
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top