Lacka ramen

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Hoj
Yamaha R6 -01
Hallå kompisar
Funderar på att lacka ramen i vinter. Har en fireblade från 96 så det är väl aluminium.

Fråga
Jag har ganska bra möjligheter att lacka. Har dock inte lackat så mycket i mitt 32 åriga liv.

Tror ni att jag klarar av detta?

Om ja, hur gör jag. Vilka färger är bra att lacka med?

Om nej, vad kostar det att lacka ram, sving och lite småbitar.

Ramen ska bli matt svart. :banana

Tack på förhand.

Blästrade ram, swing, handtag, framgaffel m m m m till min g:a cbX -80 hos www.blastrix.se. Kostnad: 900 SEK

Pulverlack 1500 SEK, då maskerade dom delarna också.

Aluminiumram lr stålrörsram utan betydelse. Går alldeles utmnärkt med pulverlack. Super_Henkan har gjort det på sin R1:a -98 med fullgott resultat.n Har för mig att även Noll-Koll har gjort det på sin R1:a också.

Edit: Glömde nämna att ramen blästrades.

Last edited:
MACAMI skrev:
Aluminiumram lr stålrörsram utan betydelse. Går alldeles utmnärkt med pulverlack. Super_Henkan har gjort det på sin R1:a -98 med fullgott resultat.n Har för mig att även Noll-Koll har gjort det på sin R1:a.
pullverlack..vart fixar man de...?jag vill ha
Vad har pullver lacken för egenskaper???

Last edited:
MACAMI skrev:
Aluminiumram lr stålrörsram utan betydelse. Går alldeles utmnärkt med pulverlack. Super_Henkan har gjort det på sin R1:a -98 med fullgott resultat.n Har för mig att även Noll-Koll har gjort det på sin R1:a också.

Edit: Glömde nämna att ramen blästrades.

Pulverlacken är jag med på...
Blästring av Aluramen är jag lite mer skeptisk till!

Men jag hindrar ingen...

Kamikaze kid skrev:
Pulverlacken är jag med på...
Blästring av Aluramen är jag lite mer skeptisk till!

Men jag hindrar ingen...
blestring av alu ram,innan lackering :kocko .inget att rekomendera.

E22 skrev:
pullverlack..vart fixar man de...?jag vill ha
Vad har pullver lacken för egenskaper???

Vad jag har hört så ska pulverlack vara tåligare än vanlig lack och risk för "snoringar" obefintlig.

E22 skrev:
blestring av alu ram,innan lackering :kocko .inget att rekomendera.

Varför inte? Henkan lacka sin ram för snart två år sen och han har inte några problem p g a blästringen.

Vi kanske ska skilja på vanlig sandblästring kontra glasblästring?!

MACAMI skrev:
Varför inte? Henkan lacka sin ram för snart två år sen och han har inte några problem p g a blästringen.

Vi kanske ska skilja på vanlig sandblästring kontra glasblästring?!
ramarna är oftast eloxerade..tar man bort de,jaaa då fäster lacken inte LIKA bra.men visst.....

E22 skrev:
ramarna är oftast eloxerade..tar man bort de,jaaa då fäster lacken inte LIKA bra.men visst.....

Inte? när jag var med Henkan då han skulle blästra sin ram så sa dom precis tvärtom. :confused:

Tänk på att spara eventuella identitetslappar.
Skall finnas ett instansat ramnummer samt en identitetsskylt (vilken ofta är av typ klistermärke) från tillverkaren, annars kan det, om någon myndighet är riktigt gnällig, uppstå problem vid identifiering av hojen.

Låter kanske långsökt, men jag har fått ordentliga problem (på en tidigare hoj) med en lackad ram där ett klistermärket saknades. Att tröttsamt sura Ducati Sverige vägrar skriva intyg gör inte saken lättare.

E22 skrev:

Före pulverlack skall ytan vara ren från gamla färgrester.Fick förklarat att blästring var bästa sättet att få färgen att sitta.

E22 skrev:
jaaa där ser man :va

Ev så finns det en annan lösning för den som inte vill blästra aluminiumramen, och det är en Primer/klister som man sprutar på ramen utan föregående slipning innan lack.

Osäker på om det fungerar på aluminium som är eloxerad, men det funkade på mina aluminiumfälgar. Men då var de redan lackade delvis innan med svart färg (original).

Ottos Billackering i Bällsta tel 08-98 31 51 kan med stor sannolikhet svara på det för den som undrar.

zx skrev:
Före pulverlack skall ytan vara ren från gamla färgrester.Fick förklarat att blästring var bästa sättet att få färgen att sitta.
huvodsaken är väll att man får bort smutts & fett...

zx skrev:
Menas det att om jag ska pulverlacka en ram så måste jag då förarbeta mig ner så att ingen färg är kvar?. :confused: låter jobbigt.

philsson skrev:
Menas det att om jag ska pulverlacka en ram så måste jag då förarbeta mig ner så att ingen färg är kvar?. :confused: låter jobbigt.

För att pulverlackan ska fästa så måste du ha plåtrent överallt.

Jag blästrade min ram, bara ösa slut på all sand/glas, sedan körde jag lite fint sandpapper. Köp nån billig bläster spruta på Claes Olson eller nåt och spring ner till lekparken å låna sand eller köp, är att rekomendera. Sedan drog jag till farsans polare och pulverlacka, var ju inte direkt en enkel historia.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa