Lacka ramen

ManOwaR skrev:
För att pulverlackan ska fästa så måste du ha plåtrent överallt.

Jag blästrade min ram, bara ösa slut på all sand/glas, sedan körde jag lite fint sandpapper. Köp nån billig bläster spruta på Claes Olson eller nåt. Sedan drog jag till farsans polare och pulverlacka, var ju inte direkt enkelt.
Skickar PM till dig om detta. :tummenupp

Vi lackade en Alu-ram samt sving med svart pulverlack nyligen. Resultatet blev skitbra :tummenupp
Lackfirman sa till oss att det bästa är att blästra ramen innan för då fäster färgen bäst. Eloxeringar och annat jox var tvunget att försvinna först för annars skulle resultatet blir dåligt + att det som lackas måste tåla 200 grader som lackugnen avger utan att avge konstiga gaser och lukter för då skulle dom bli mindre glada.

Ramnummer m.m som nån ovan skrev är däremot lite svårare med pulverlack, pulverlacken bygger på ganska mycket och ett ramnummer försvinner mer eller mindre. Ytan kring ramnumret måste ofta lämnas orörd för att kunna synas. Lackfirman har särskild maskeringstejp för just pulverlack.

Vi pröjsade 350kr för blästring och 1000kr för lacken och då pluggade lackfirman alla skruvhål med särskild silikon-plugg innan lackeringen på både ram och sving.

En gammal tråd från vårt projekt, http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=60879&page=2&pp=20

/Nitrous

Last edited:
Nitrous skrev:
Vi lackade en Alu-ram samt sving med svart pulverlack nyligen. Resultatet blev skitbra :tummenupp
Lackfirman sa till oss att det bästa är att blästra ramen innan .....................
Låter helnice.. :tummenupp synd bara att det är pengar jag inte är berädd att betala för 125an för det blev verkligen skitsnyggt. :4skrika

Pulverlack

Jag blev också rekomenderad att blästra ramen innan, vilket jag gjorde, och det blev bra. Gick till en industrilakerare och fick det gjort, kostnad - en tårta à 130 kr, och då var det över 20 delar jag fick gjort. Maskerade iof själv, men det är ok. Dom tyckte bara det var roligt att få göra nått annorlunda.

dock har jag noterat att det blir fula märken av bensin i lacken om amn inte torkar bort det direkt, är det bara jag eller?

/Pajje

nu vet jag inget om pulverlack, men om ni inte vill blästra finns det firmor som kan ta bort eloxeringen tämligen enkelt. En elektolytisk process som går fort och smidigt.

Har eloxerat om fälgar, bultar, handtag mm och det går hur fort som helst, och då tar de först bort den gamla och lägger sedan på ett nytt "lager". Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det var max 200pix för en fälg. Så det borde inte bli dyrare att bara ta av eloxeringen på en ram. Sök efter typ "ytbehandling" om det är ett alternativ.

Lycka till!

RacerX skrev:
nu vet jag inget om pulverlack, men om ni inte vill blästra finns det firmor som kan ta bort eloxeringen tämligen enkelt. En elektolytisk process som går fort och smidigt.

Har eloxerat om fälgar, bultar, handtag mm och det går hur fort som helst, och då tar de först bort den gamla och lägger sedan på ett nytt "lager". Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det var max 200pix för en fälg. Så det borde inte bli dyrare att bara ta av eloxeringen på en ram. Sök efter typ "ytbehandling" om det är ett alternativ.

Lycka till!

Jo det är oxå ett alternativ, men måste inte prylarna vara nästintill kliniskt rena innan dom sänker prylarna i elektrolyt-badet?
Ramar och sving m.m. har ju en förmåga att samla på sig olja och smet i hörn o vrår som man nästan måste jobba ihjäl sig för att få bort.

Nitrous skrev:
Jo det är oxå ett alternativ, men måste inte prylarna vara nästintill kliniskt rena innan dom sänker prylarna i elektrolyt-badet?
Ramar och sving m.m. har ju en förmåga att samla på sig olja och smet i hörn o vrår som man nästan måste jobba ihjäl sig för att få bort.
Troligtvis ska de vara rätt rena. Men jag har gjort det på prylar som suttigt på hojen mer än en säsong och som jag inte gjort rent mer än normalt. Förvisso såg jag att det kanske blev lite flammigt där som man inte gjort jätte rent, men inget som stör seciellt. Om man dessutom ska lackera ovanpå kommer det nog inte att synas alls sen, för eloxeringen tas ju bort i vilket fall. Skillnaden är kanske att det i det ena fallet tas bort 99% och i et andra 96% skulle jag gissa. Troligtivs inte större skillnad än om man blästrar.
Men som sagt jag är inte expert på området...

Last edited:
Dawan skrev:
Hallå kompisar
Funderar på att lacka ramen i vinter. Har en fireblade från 96 så det är väl aluminium.

.

Din ram är med till 99 % bara klarlackad. Eloxerad,?? vilket bullshit.
Glasblästring eller färgborttagning kemiskt är ett måste, annars fäster inte pulverlacken.

Vill du småfuska kan du faktiskt bara slipa ner ramen på vanligt sätt, billack, sedan 2 komponent klar lack...
Det resultatet är inte dumt....

Det kan du göra själv. Bara du har bra garage med utsug å så. Blr mycket färgdamm annars.

Hämtade mina grejor idag. 1300:- för blästring+pulverlack på Rd 350 ram + Gsx-r 1000 fälgar.

www.krblastringsservice.se

De fixar även lacken.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa