Lacka ramen?

jiGGa

Fegis - Nu med nya ögon!
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
Retta
Hej
Vilken färg är bäst att använda om man vill lacka ramen? Behöver man göra något grund arbete?
Ska iof lacka en cross men det ska väll inte spela någon roll:va
Det måste ju vara någon tjockare färg som håller. Vill ha svart och gärna matt med schysst finish. Inget som ser ut som "biltemasprayburk"

jiGGa skrev:
2612985 Hej
Vilken färg är bäst att använda om man vill lacka ramen? Behöver man göra något grund arbete?
Det måste ju vara någon tjockare färg som håller. Vill ha svart och gärna matt med schysst finish. Inget som ser ut som "biltemasprayburk"

Hållbart och matt = pulverlack. Goggla lite...

jiGGa skrev:
2612985 Hej
pulverlack är det som gälle:tummenupp r

min ram är inne på lackering. Blir 2 komponentslack, det lär väl funka prima?

Superbee skrev:
2613200 min ram är inne på lackering. Blir 2 komponentslack, det lär väl funka prima?
det funkar nog alldeles ypperligt, men inget slår stryktåligheten i en pulverlack

Pulverlacken är oftast billigare, kräver mindre underarbete och håller bäst. Den är även väldigt snygg. Lämnade in en 125cc ram tillsammans med några andra smådetaljer och ett par fälgar för blästring och lackering, lackade dock inte fälgarna men allt kostade mig 600kr genom lite kontakter. helt ok!
Ska göra samma med husan nu i vår. :tummenupp

Vad använder man för lackeringsteknik på de nya hojarna från fabrik?

Superbee skrev:
2613451 Vad använder man för lackeringsteknik på de nya hojarna från fabrik?

I princip alla hojramar med färg på är våtlackade från fabrik. De flesta chopperbyggen har våtlackade ramar.

Pulverlack är för pumpmotorer och kompressortankar. Och shuntventiler på finlandsfärjor:D

Chronic skrev:
2613457 Pulverlack är för pumpmotorer och kompressortankar. Och shuntventiler på finlandsfärjor:D

Öhmm, det blir en otroligt fin finish med pulverlack, finns ju både matt och blankt! Blir skitfint! (jobbar som pulverlackerare:tummenupp)

Jaha. Men om man ska göra själv då?
Vart hittar jag denna lackerare för 600:-:näsblod

jiGGa skrev:
2613496 Jaha. Men om man ska göra själv då?
Vart hittar jag denna lackerare för 600:-:näsblod
jag hittade pulverlackare i Örebro som ville blästra och lacka ram och sving för 700kr. :tummenupp allt du behöver göra är att lämna och hämta. (och korka igen alla skruvhål med fulskruv:D

Cressent cykelramar är pulverlackade, så finishen är det inget fel på.

crashtestdummy skrev:
2613520 jag hittade pulverlackare i Örebro som ville blästra och lacka ram och sving för 700kr. :tummenupp allt du behöver göra är att lämna och hämta. (och korka igen alla skruvhål med fulskruv:D
Har denna lackerare något nr?:pannkyss

Joockey skrev:
2613464 Öhmm, det blir en otroligt fin finish med pulverlack, finns ju både matt och blankt! Blir skitfint! (jobbar som pulverlackerare:tummenupp)

Åfan, då ska jag be om pulverlack när jag lackar om showbilen:tummenupp :rolleyes:

crashtestdummy skrev:
2613520 jag hittade pulverlackare i Örebro som ville blästra och lacka ram och sving för 700kr. :tummenupp allt du behöver göra är att lämna och hämta. (och korka igen alla skruvhål med fulskruv:D
vad är det för firma? ska lacka fälgarna i vinter.

Wiking skrev:
2613876 vad är det för firma? ska lacka fälgarna i vinter.
Har för mig att dom hette örebro industrilack, låg på vattenverksgatan eller vattengatan i Bista. Hittade det inte på hitta.se. men sök så hittar ni det säkert.

crashtestdummy skrev:
2613935 Har för mig att dom hette örebro industrilack, låg på vattenverksgatan eller vattengatan i Bista. Hittade det inte på hitta.se. men sök så hittar ni det säkert.
det tackar vi för:Bugar

Ska pulverlacka nästan hela min hoj (ram, sving, framgaffel, fälgar + alla småprylar). Fick pris på 500kr för ramen, 300kr för fälgarna

Räcker att man tvättar av med avfettning så gott det går, sen gör
lackeraren resten (dvs toktvättar och pluggar/maskerar alla hål).
Behöver ej blästra innan lack. Ramen har nån typ av ytbehandling idag (eloxering?) å den funkade fint som grund enligt lackeraren.

Finns ca 200 kulörer att välja på :)

Mvh Andreas

Last edited:
Westie skrev:
2614068 Ska pulverlacka nästan hela min hoj (ram, sving, framgaffel, fälgar + alla småprylar). Fick pris på 500kr för ramen, 300kr för fälgarna

Räcker att man tvättar av med avfettning så gott det går, sen gör
lackeraren resten (dvs toktvättar och pluggar/maskerar alla hål)

Finns ca 200 kulörer att välja på :)

Mvh Andreas
Det blästras så du behöver inte göra något arbete, kanske vore schysst om du tvättade det lite då. :tungan
Sen får du se till att plugga alla gängor med passande skruv så du inte sabbar gängor vid blästring.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back