Lacka Plastank

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Detta har varit uppe förut och det har diskuterats hit och dit. Så jag har då en fråga.

När man gör egna tankar har jag läst mig till att det finns någon form av tätningsvätska som man skall hälla i tanken så lägger sig den som ett lager innuti tanken för att den skall bli 100% tät samt som ett skyddande lager så att bensinen inte löser upp tanken eller liknande.

Och problemet som ju alla vet vid det här laget är att plasttanken andas så pass att det blir knottrigt i den lackade ytan. Jag har sett plasttankar med lyckat resultat men vet inte hur de har gjort. Därför funderade jag på om man skulle kunna använda sådan tätningsvätska (ingen aning om vad den heter) för att hindra ånga att tränga igenom plasten?

Finns det andra tips på hur man kan göra?

Vätskan ( rengöring + sealer ) kostar fan tusen spänn på Lelles, vad kostar en plasttank?

Äh, jag menar Roffes.se

Jag skulle köra det i en tank som jag LÖTT dit nytt tanklock + spackel. Jag offrar hellre dyra färgen + lacken ( gjort på firma ) än köper den dyra smörjan. Kanske inte ens funkar på din plasttank.

Last edited:
Vätskan ( rengöring + sealer ) kostar fan tusen spänn på Lelles, vad kostar en plasttank?
Okej det handlar om sådana summor.
Nyare tankar är det ju helt klart vettigare med en ny tank men när det inte går att få tag på dem är det jobbigare. Därför jag ville veta lite om det skulle fungera. :)

Vätskan heter KREEM, vet inte var man hittar den dock. Köpte min i USA, helt kit med allt som behövs för att täta en tank.

Vätskan heter KREEM, vet inte var man hittar den dock. Köpte min i USA, helt kit med allt som behövs för att täta en tank.
Kanon! :) Nu vet jag vad jag skall leta efter iaf.

Men frågan återstår, kan det fungera? Om det kostar runt 1000kr så är det ju lite pengar man chansar med. :gnissla Någon som gjort detta förut eller som vet mer hur det fungerar?

Men frågan återstår, kan det fungera? Om det kostar runt 1000kr så är det ju lite pengar man chansar med. :gnissla Någon som gjort detta förut eller som vet mer hur det fungerar?

Du häller i en rengöring, skvalpar runt ett tag. Sen häller du i sealern, vrider o vänder på tanken tills den trögflytande vätskan täckt alla invändiga ytor, sen är det klart.

Klart det fungerar.....

Fast den är för plåttankar vill jag tro, som sagt.

vet att det fungerar stenbra på plåttank.. jag har själv funderat på detta men man är ju orolig att det ska lösa upp plasten för det är starkt som satan du måste göra det utomhus,, tar hundra år innan det slutar rinna.. en kompis som gjorde detta fick sitta uppe halva eller hela natten o vända tanken!! den tanken är tät fortfarande och det var 17år sedan behandling!!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år