Lacka/pensla ramen utan att plocka ur motorn

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Har en R1 98 fighter, skulle vilja göra ramen svart, Har varken ork eller nånstans för att plocka ur motorn ur ramen osv.

Vad kan man använda för bästa resultat?

Kommer plocka bort de få kåpor jag har + tank och maskera/täcka det som ej ska få färg på sig.
Rugga upp utan så färgen fäster osv är självklart.

Vad kan jag använda för bästa resultat? hammarlack? personligen tycker jag hammarlack är lite väl blank för min smak, finns det nåt som är en aning mattare?
Eller har nån tips på vad jag kan använda för färg? helst vill jag pensla :) men blir det svårt att få bra resultat kan jag tänka mig att spruta med burk då jag ej har tillgång till spruta.

Nån som gjort nå liknande och har bra tips?

Gärna nåt som är slitstarkt!

Last edited:
kompromisser blir sällan bra.

Skulle verkligen rekommendera att plocka ur motorn iallafall.

Pulverlack är slitstarkt.

Tror inte du tjänar så mycket tid på att inte ta ur motorn då förarbetet innan lack blir mycket krångligare med motorn kvar, dessutom är det enkelt och snabbt gjort att lyfta ur motorn.

Självklart är pulver lack det utlimata, men som jag skrev från början har jag inte garage att vara i, meckar nuförtiden på gatan :(.

Har man streetfighter får man streetmecka :)

Skulle tro att det blir svårt att få ramen helt ren från kedjefett mm så att färjen fäster där den ska och att det dessutom kommer färg där det inte ska.

:
Självklart är pulver lack det utlimata, men som jag skrev från början har jag inte garage att vara i, meckar nuförtiden på gatan :(.

Har man streetfighter får man streetmecka :)

Finns sidenmatt hammarlack. Pensla på bara :) Tänk på att hammarlacken inte är övermålningsbar med vanlig färg bara.

D går, en polare målade hojen på d sättet,bara maska in allt å göra rent med tex silicon enferner, visst, d blir ju ingen utställningslack men d funkar :tummenupp

Det går fint att maskera, den här ramen lackade kompisen som den står på bilden, sprutat & Klarlackat. blev hur bra som helst.

20747_256817424316_760079316_3354242_794529_n.jpg

Någon som vill tipsa om vad man kan använda för att torka rent ramen från fett, olja o wax innan lackering?

Måste snygga till min ram då den blivit blästrad av lecakulor.

avfetta tvätta, torka av med t-töd, slipa upp ytan så man får bort allt det gamla lacken tvätta med silicon enferner så är det bara lacka efter de steg som ska göras för just den lacktypen du ska använda dig av.

ex. måste man har primer, grundlack, kulör och avsluta med 2k klarlack eller funkar den färgen du ska använda att bara pensla direkt på Alu?

Den typen av jobb åldras sällan med värdighet. Så du vill nog inte se hur det ser ut idag.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka