Lacka om hojjen?

T0bbe

Ny medlem
Gick med
4 Jan 2009
Hoj
Gsxr 1000 -01 - SÅLD, ZX10R -07 SÅLD, GSXR 1000 -07 Mycket nöjd!!!
Vad tror ni det kostar (bara material) att lacka om hojjen? blir nog matt-svart.

Nu blir det slag i saken, ska lack om hojjen själv....Behöver lite guidning. Den är blank-svart nu och ska bli matt-svart. Jag antar att man måste slipa ner klarlacken, men hur ska ja gå till väga.?? Vilken grovlek på sandpapperna? Har hört mig för lite, matt-svart ska tydligen var ganska "enkelt" i jämförelse med t.ex blank-svart...
Läste att man kunde köpa 2-komponentfärg, på sprayburk. Funkar det?

Kommer säkert mer frågor...

Är den helt blanksvart nu skulle jag bara se till att rengöra ytan ordentligt med avfettning och sen dra på mattlack. Alternativt gå över den lätt med ett fint våtslippapper.

Du behöver inte slipa ner helt och hållet, det räcker med att "rugga up" färgen lite.
Vad du än gör lacka INTE direkt på klarlacken utan att först rugga upp den för då kommer inte färgen att fästa!

Är den fin i lacken så tycker jag att du mattar ner lacken med en scotch-brite duk.. Sen drar du på en klarlack med mattpasta i. Blir matt fint och bra..

tack för svaren!! har ni nå tips på sprayfärg?

Fy fan...

Men det finns faktist en färg där som man kan använda.
Fälgfärgen svart är sidenmatt och man kan få ett mycket
bra resultat med den.

Men den tål inte bensin men man kan lacka andra delar med.

Jag förespråkar starkt färgspruta när det gäller större jobb på kåpor och liknande. Visst går det bra med sprayflaska men det är större risk du får stråk och skiftningar i lacken då (tycker då jag, kanske jag som gör fel).

Prova gå hos billackeraren och hör vad dom tar för en burk mattlack. I annat fall är det väl sprayflaska som gäller.

Tackar! jo, det var läsvärt...Men tror att den är ganska svår såld som den ser ut nu. Den är svart-glittrande med en pitbull lackerad över hela tanken, plus att jag fick den grymt billigt. Så jag kan sälja den för en låg summa och ha igen pengarna....Vore det en ny och dyrare hoj, så skulle ja aldrig drömma om att lacka om den.

Tackar! jo, det var läsvärt...Men tror att den är ganska svår såld som den ser ut nu. Den är svart-glittrande med en pitbull lackerad över hela tanken, plus att jag fick den grymt billigt. Så jag kan sälja den för en låg summa och ha igen pengarna....Vore det en ny och dyrare hoj, så skulle ja aldrig drömma om att lacka om den.

Förstår att du vill bli av med den motivlacken, fan va WT. :)

Pris?

Jag har provat att lackera här hemma men det går åt hällllllvete!
Jag har spacklat och slipat till förbannelse men det blir skit dåligt..
Det reser sig i skarvarna mellan spackel och färg och enligt lackerare så beror det på att burkfärg (spray) är otroligt stark och minsta repa som spräckt klarlacken kommer att resa sig!
Har nu givit upp hoppet och vänt mig till en firma!!
Ha de med i kalkylen innan du ger dig in i denna djungel!!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204005

Tänk igenom det noga innan du gör det! jag fick bita i de sura äpplet o sälja den billigt istället.. skulle nog inte lackat om den efter lite tankeverksamhet

Jag har provat att lackera här hemma men det går åt hällllllvete!
Jag har spacklat och slipat till förbannelse men det blir skit dåligt..
Det reser sig i skarvarna mellan spackel och färg och enligt lackerare så beror det på att burkfärg (spray) är otroligt stark och minsta repa som spräckt klarlacken kommer att resa sig!
Har nu givit upp hoppet och vänt mig till en firma!!
Ha de med i kalkylen innan du ger dig in i denna djungel!!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204005

Varför gick du inte på med väldigt fin våtslip sen polerade upp ytan för?
så kommer jag att gör på min tank nu efter klarlackering.

/Stefan

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...