Lacka motorn

Som kuriosa kan ni kolla på där jag lackade om blockhalvorna på en Suzuki 3-cyl 2-takt. Jag hade blockhalvorna absolut nakna och rengjorda och sandblästrade den lackade ytan. Det var oräkneliga procedurer av tvättning efteråt. Avfettningsmedel, allrengöring i badkar, tryckluft, repeterat några ggr tills det bara var löjligt att köra en vända till (och tills det slutade studsa gruskorn i ögonen ur gängorna när man provblåste med tryckluft).
Sedan maskering och motorfärg.
Man kan hitta bilder här, ungefär halvvägs ner på sidan :
http://gt750.medial.com/renov-gt750L/index.html

En liknande procedur visas här :

http://gt750.medial.com/engine/case/detailing/index.html


gsxr1200: Var det den här färgen du använde ? Det verkade bli bra :
 

Bifogat

  • servalac.jpg
    servalac.jpg
    11.4 KB · Visningar: 3,081
Last edited:
gunnar_gt750 skrev:
Som kuriosa kan ni kolla på där jag lackade om blockhalvorna på en Suzuki 3-cyl 2-takt. Jag hade blockhalvorna absolut nakna och rengjorda och sandblästrade den lackade ytan. Det var oräkneliga procedurer av tvättning efteråt. Avfettningsmedel, allrengöring i badkar, tryckluft, repeterat några ggr tills det bara var löjligt att köra en vända till (och tills det slutade studsa gruskorn i ögonen ur gängorna när man provblåste med tryckluft).
Sedan maskering och motorfärg.

När du gjort all den där rengöringen, ta då en stark tejp typ vävtejp och tryck fast den ordentligt på ett rengjort ställe och dra av den igen. Du kommer bli snopen över vad som fastnat. Jag har provat själv, det går inte att få bort blästersand till 100 %.
 
Det ser ut som den ja. Köptes på lokala färghandeln den är matt så det är lite svårare att hålla rent än en blankfärg.

gunnar_gt750 skrev:
gsxr1200: Var det den här färgen du använde ? Det verkade bli bra :
 
gsxr1200 skrev:
Det ser ut som den ja. Köptes på lokala färghandeln den är matt så det är lite svårare att hålla rent än en blankfärg.
Blir den lätt flammig? Mattsvart är ju så mycket snyggare än blank tycker jag, har du bild på hur det ser ut idag? :Bugar
 
Flammig är den inte. Har tyvärr ingen bra bild för tillfället ska ta så fort jag tar av kåporna.


Jabben skrev:
Blir den lätt flammig? Mattsvart är ju så mycket snyggare än blank tycker jag, har du bild på hur det ser ut idag? :Bugar
 
Hur går det har du målat?
Lägger upp några nytagna bilder nu är den inte tvättad och lite oljeläkage men färgen har klarat sig bra.

Jabben skrev:
Blir den lätt flammig? Mattsvart är ju så mycket snyggare än blank tycker jag, har du bild på hur det ser ut idag? :Bugar
 

Bifogat

  • motor01.JPG
    motor01.JPG
    84.5 KB · Visningar: 654
  • motor04.JPG
    motor04.JPG
    58.5 KB · Visningar: 546
  • motor02.JPG
    motor02.JPG
    82.3 KB · Visningar: 531
Jag har målat motorkåporna även ventilkåpan på min hoj.Mattade ner ytan först ,grundade med etsande grundfärg(ett måste på aluminium).La sedan på vanlig billack och avslutade med klarlack.En kompis gjorde likadant med hela motorn.Behövs inga värmebeständiga färger.Vanlig lack och klarlack tål också bensin mycket bättre.Se bara till att tvätta motorn ordentligt först och matta ner den med slippapper.Det är ju kul att ha lite andra färger på motorn än svart och silver som är så vanligt.
 
Väcker lite liv i denna tråd och söker då någon som kan nått om detta, är intresserad att ev göra detta på min i höst/vinter 2009.
 
Prövar att lyfta denna tråden. Flera personer som skrivit verkar ha fått goda resultat av att lacka motorblock i ett stycke. Har dock hört från andra som ABSOLUT tycker att man ska lacka varje motordel för sig. Jag vet själv inte vad som bäst, men det känns som att det är lättare att undvika färg där man inte vill ha det om motorn lackas sammansatt?
 
Jag ska lacka min motor snart, jag tänker matta ned och sedan lacka den ihopsatt.
Det är ju en fråga också vilken nivå man är ute efter. Ska hela hojen bli absolut toppskick, eller ser bara motorn illa ut efter år av vatten och smuts och behöver en estetisk uppfräschning? Ska den se kanonbra ut på 20 cm håll eller på 1 meters håll?

Jag lackar sammansatt. Skruvarna kan man byta ut en efter en efteråt. Det för mycket med sig att plocka isär en motor.
 
Bästa sprayfärgen jag lackat motordelar med är fälgfärg. Den sitter som berget och tål stryk som ingen annan enkomp sprayfärg gör. Jag lackar tillockmed förgasare med fälgfärg Hagmans om de har någ betydelse men Hagmans va det (Mekonomen).
Förgasarna satt på en snöskoter som jag trimmade så de togs lös och sölades med soppa hela tiden men färgen satt som berg och behöll nyansen. De va silverfärg som man kan tro ska missfärgas av bensin men ikke. Grundade inte ens förgasarna bara våtslipade lite lätt. De är över 10 år sedan nu och förgasarna ligger i garaget jag tror de är lika fina nu.
 
Biltemas fälgfärg tål dock inte bensin så bra , färgen är bra racelack men spiller man mycket får man lacka om kanske

Har en madmaxhoj lackad i den
 
Back
Top