Lacka mc-tank som är i plast med vanlig 2-komp lack!

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Hej

Har en Ducati monster tank som är i plast som jag tänkte lacka om. Har hört mig för angående dessa tankar och de ska inte svettas av bensinångor om man tänker på t,ex crosstankar alt motardtankar typ KTM mfl. Tänkte använda 2-komp lack som jag använde när jag lackade en ram med. Efter att ha slipat ner den så tänkte jag spraya på plastprimer först. Ska jag bara ha 2-komp lacken eller kan jag köra klarlack över också men vad händer när plasttanken rör på sig dvs expanderar t,ex när det blir varmt mm.

Är det någon som har erfarenhet av att lacka Ducati monster tank i plast?

Tack

Om färgen är 2 komponents så är det ju basicly klarlack med färgpiggment i. Och klarlack är ju också en form av plast så den kommer flexa med tanken till en viss gräns.

Om man är riktigt nojjig kan man sätta mjukmedel i färgen. Då härdar inte färgen hela vägen. Men det är inget jag skulle rekomendera på en tank.

Ett exempel på hur mycket färg kan röra sig. Ta en svart bils motorhuv. Och tänk hur mycket plåten rör sig mellan -30 grader och + 70 eller vad ytan nu kan tänkas bli i solen under sommaren. Så nog ska det mycket till innan färg spricker.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing