Lacka/maskera olika färgfält

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Hur gör man om man har två olika färgfält på hojen som måste fixas? När man maskar med tejp blir det ju en skarp kant där tejpen har suttit när man lägger på ny färg och när man slipar den jämn så blir kanten sedan helt ojämn (dvs, den blir slät om man drar fingret över men själva gränsen mellan de olika färgerna blir liksom vågig).

Med andra ord, hur maskar man för att få en snygg skarv mellan två olika färger?

Coola Ola skrev:
Hur gör man om man har två olika färgfält på hojen som måste fixas? När man maskar med tejp blir det ju en skarp kant där tejpen har suttit när man lägger på ny färg och när man slipar den jämn så blir kanten sedan helt ojämn (dvs, den blir slät om man drar fingret över men själva gränsen mellan de olika färgerna blir liksom vågig).

Med andra ord, hur maskar man för att få en snygg skarv mellan två olika färger?

Maskerar man exakt likadant, fast tvärtom så att säga, och lägger på lika tjockt av båda färgerna borde problemet inte vara ett problem. Eller massuppfittar jag allt igen?

Mattias skrev:
Maskerar man exakt likadant, fast tvärtom så att säga, och lägger på lika tjockt av båda färgerna borde problemet inte vara ett problem. Eller massuppfittar jag allt igen?

Iofs så har du nog rätt i det men det är jävligt svårt att maska bra. Jag vet inte om det beror på att jag hitills bara använt sprayburksfärg (jag vet, jag vet) men den blir gärna lite "kornig" i kanten. På enfärgade ytor har det faktiskt blivit över förväntan men som sagt, blev trixigt med två färger. Förhoppningsvis blir det bättre med en färgspruta och riktig färg. Skulle dessutom vilja lägga till en rand på ett ställe som är enfärgat nu men när du sa det så slog det mig att man kanske kan använda klarlack för att dölja kanten. Får pröva mig fram lite o se hur det blir.

För bästa resultat så bör du använda en plast tejp som maskering närmast "kanten". Dessa finns i olika bredder hos färghandlare och kan böjas olika mycket beroende på vilken bredd du väljer. När du är färdig med färg sprutningen, vänta ett par minuter, dra sedan bort denna tejp och kanten kommer att sega ut sig bra. Det bästa är dock att kombinera detta med lätt slipning av de pigmenterade ytorna för att sedan lägga ett eller flera varv med klarlack.

Lycka till

Kan du inte tänka dig att lägga en stripe i skarven? Då döljer du ju eventuella misstag. Kolla Swedies racehoj.

Ingen bra dag idag...
Man kommer ut och ser hojjen ligga ner på sidan, funderar om jag ställt den fel? Nej, men är det kanske så att den blåst omkull? provar att putta på den när jag rest upp den igen... så mycket blåser det fan inte!
Var väl nån jävla snorunge som inte har råd med en egen som bara skulle provsitta!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Så nu blir det lackering för min del oxå!
Hade man bara sett den jävlen så man hade fått slå lite så hade jag det känts mycket bättre

1. Pressa kanten rejält med nageln.

2. Exemepel: Du ska lacka röda fält på vit botten:
a) Lacka det vita
b) maska så att bara det som ska bli rött syns
c) lägg ett tunt lager vitt (ev kan klarlacka användas här) runt kanterna, på så sätt får ju det som flyter in under tejpen vit färg.
d) lägg sen det röda (riktig lack kan läggas vått-i-vått med några minuters avluftning emellan).

Vill du sen ha en yta som är helt slät, dvs inga kännbara nivåskillnader mellan färglagren så blir det till att lägga ett antal lager klarlack och därefter slipa bort kanten. Ett lager klarlack till så är det bra sen. :tummenupp
Är tveksam till om detta fungerar med klarlack på sprayburk eftersom det blir så tunna lager. Riktig klarlack blir mycket tjockare och kan (bör) dessutom läggas i flera lager vått-i-vått med avluftning emellan.

Kalas!! Som många sagt förut, vad skulle man göra utan sporthoj.com? :D Tack för tipsen alla! :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT