Lacka kanten på fälgen i annan färg, hur?

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Hoj
954 Blade
Tänkte eventuellt lacka om mina fälgar nu under vintern och har möjlighet att få dem pulverlackade. Tänkte även passa på att lacka kanten i någon annan kul färg, men vet inte hur jag ska göra med projektet!
Jag har därför några frågor till er som vet:

1) Vad kostar det med nya lager till hjulen? (blade 93) Jag har läst någonstans att det sitter ett speciallager bak som visst ska vara saftigt dyrt!

2) Hur ska jag göra för att få till en snygg färgkant på fälgen sen när den är pulverlackad? Hur ska jag få våtlacken att fästa på bästa sätt?

Tacksam för tips!

BajkMajk skrev:
Tänkte eventuellt lacka om mina fälgar nu under vintern och har möjlighet att få dem pulverlackade. Tänkte även passa på att lacka kanten i någon annan kul färg, men vet inte hur jag ska göra med projektet!
Jag har därför några frågor till er som vet:

1) Vad kostar det med nya lager till hjulen? (blade 93) Jag har läst någonstans att det sitter ett speciallager bak som visst ska vara saftigt dyrt!

2) Hur ska jag göra för att få till en snygg färgkant på fälgen sen när den är pulverlackad? Hur ska jag få våtlacken att fästa på bästa sätt?

Tacksam för tips!

...det bästa är ju förståss att låta en lackerare ta hand om lackeringen åt dig. Välj färg / färger, lacka med de gamla lagerna i, byt lager och så vips har du lackat dina fälgar ;) Har själv fått priser från 1000 - 2000 spänn/ fälgen med "motivlack" alltså ungefär samma tanke som du (exl lager byte m.m). Har kollat med några airbrushare också och fått samma pris. Med pulverlackering, så vitt jag har förstått, kan du ju "bara" få "grundfärger" men det sägs hålla bättre... Alternativt borde du ju kunna först pulverlacka och sedan låta någon "motivlacka" kanten på fälgen enligt dina önskemål och lägga ett lager klarlack till över. Det borde ju funka.

Men det måste ju finnas nån här som har koll på det där... så heja sh.kåm besökare - ge några sköna tips nu...

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...