Lacka-kåpor-själv-frågor

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har tänkt mig att lacka ett set nya kraschkåpor och har ett par grundläggande frågor som ni säkert kan hjälpa mig med.

Kåporna levererades med vit gel-coat och ska slippas med 500 våtslippapper.

1. Behöver man grunda och isf med vad? (Slutfärgen ska vara vit men det kanske är bra för vidhäftningen?)

2. Någon speciell typ av spray man bör köpa?

3. Någon speciell typ av klarlack man bör köpa?

4. Hur många brukar av respektive ovan tror ni att det går åt?
 
Allt är givetvis beroende på vad du vill ha för resultat...

Om du vill ha det snyggt, så rekomenderar jag att skippa sprayburkarna. Köpa en billig spruta och lite "riktig" färg från nån billack eller nåt...

Använd nåt vanligt finspackel för att få bort gjutskarvar och alla små hål och repor som alltid finns i krashkåporna.
Slipa tills knogarna blöder...

Sen finns det en speciell slipgrund som du lägger på först (som ett sprutspackel, fast mycket finare). Sen slipar du med typ 1000 papper eller nåt innan du lägger på första lagret färg.
Lägg på två lager färg, och sedan två lager klarlack (bör läggas på inom 12 timmar från det att du la på det sista lagret färg)

Grunden till ett bra lackjobb är förarbetet. Slipa, slipa, slipa, spackla, slipa, slipa, slipa, slipgrund, slipa, slipa, lacka, lacka, klart!!!

Så gjorde jag på mina kraschkåpor och tank till racehojen, blev grymt bra!! :tummenupp

(Sen är det bara att ge sig ut på banan och krascha sönder allt... :D )
 
Tanken är inte att det ska bli utställningsskick så det får bli sprayburkar ändå.

Tackar för de övriga tipsen! Tror jag börjar med solo-sitsen och ser hur det blir.
 
Nu har jag slipat ner gel-coaten och lagt på sprutspackel, jäklar vad slätt och fint det blir! :tummenupp
 
sandstream skrev:
Har tänkt mig att lacka ett set nya kraschkåpor och har ett par grundläggande frågor som ni säkert kan hjälpa mig med.

Kåporna levererades med vit gel-coat och ska slippas med 500 våtslippapper.

1. Behöver man grunda och isf med vad? (Slutfärgen ska vara vit men det kanske är bra för vidhäftningen?)

2. Någon speciell typ av spray man bör köpa?

3. Någon speciell typ av klarlack man bör köpa?

4. Hur många brukar av respektive ovan tror ni att det går åt?

Ta med en plastbit till affären där du ska köpa färg och fråga vad du ska ha. Viktigt med rätt grundfärg. Säg att det ska bli billigt.
 
"3. Någon speciell typ av klarlack man bör köpa?"

2-komponents. Vanlig klarlack på burk tål inte lösningsmedel, inte ens vanlig avfettning.
 
TIPS!!

Lacka inte själv!!!!! Det blir inte bra. Hojen blir förstöd. Om du köper ett 2-komponents färg på spray-burk och sprayar... Ok det ser bra ut för stunden, MEN. Den lacken är känsligare för tex repor och lösningsmedel, flagnar, skänsig för stenskott osv
När du sedan har ångrat dig måste all sprayfärg + 2-komp grundfärg bort. Slipas bort med åtsandpapper.

Om du går till en lackfirma (om har tar emot dig) och han försöker lacka om med 3-komp kommer all färgen att resa sig.

Nä, gå till en lackfirma och hör efter vad DU kan gör (typ slipa), så lackar han. Jag lovar att resultatet blir bra.

Du skall alltid lacka med 3-komp färg. Annars förstör du hojjen. 3-komp färg kan inte köpas utan måste hanteras av fackman.
 
daemon skrev:
TIPS!!

Lacka inte själv!!!!! Det blir inte bra. Hojen blir förstöd. Om du köper ett 2-komponents färg på spray-burk och sprayar... Ok det ser bra ut för stunden, MEN. Den lacken är känsligare för tex repor och lösningsmedel, flagnar, skänsig för stenskott osv
När du sedan har ångrat dig måste all sprayfärg + 2-komp grundfärg bort. Slipas bort med åtsandpapper.

Om du går till en lackfirma (om har tar emot dig) och han försöker lacka om med 3-komp kommer all färgen att resa sig.

Nä, gå till en lackfirma och hör efter vad DU kan gör (typ slipa), så lackar han. Jag lovar att resultatet blir bra.

Du skall alltid lacka med 3-komp färg. Annars förstör du hojjen. 3-komp färg kan inte köpas utan måste hanteras av fackman.

3-komponents färg? :va

Färgen jag "fick" av lackfirman bara "bara" 2-komponent. Lack och härdare... Tror inte jag fick skit av honom iaf, och resultatet blev skitbra.

Däremot var klarlacken en 3-komponents historia (klarlack, förtumming, och härdare).
 
Och hur påverkas en 2-komp färg av förtunningsmedel i ett 3-komp färg?
Den borde resa sig, annars har du tur...

Om du fick 3-komp så är det bara att gratulera. Det är giftit som faaan. Blandar du själv sedan?
 
daemon skrev:
Och hur påverkas en 2-komp färg av förtunningsmedel i ett 3-komp färg?
Den borde resa sig, annars har du tur...

Om du fick 3-komp så är det bara att gratulera. Det är giftit som faaan. Blandar du själv sedan?

Fick massa burkar med olika förtunningar, färg, klarlack, härdare, och grejer. Sen fick jag tomburkar med skalor på, en lapp med instruktion hur och vad jag skulle blanda, och en instruktion om hur jag skulle lacka.
Skulle lägga på två lager färg, och två lager klarlack. Nästa lager skulle läggas på när det sista var "klibbtorrt"
Var tydligen väldigt viktigt att man la på klarlacken inom 12 timmar från dess att jag lagt på sista lagret färg.

Blev jäkligt bra, inte utställningskick kanske, men det berodde nog mer på mongot som höll i sprutan, än på färgen... :D
Fick några damprickar i färgen på ett ställe, och så var det en jäkla flugjävel som letat sig in där vi lackade och självklart satte sig mitt på taken precis när jag sprutat den. Det var bara låta härda, slipa ner, och börja om.. :mad:
 
Damlopper våtslipar du och klarlackar igen.
Har du tillgång till varmrum går det snabbare...

Har du fått något stenskott på lacken ännu?
 
daemon skrev:
Damlopper våtslipar du och klarlackar igen.
Har du tillgång till varmrum går det snabbare...

Har du fått något stenskott på lacken ännu?

Nackdelen var ju att vi inte hade tillgång till en riktig lackbox, utan lackade i ett garage. Färgen ska väl egentligen härda i värme va?

Jodå, fått massor med stenskott. Blir rätt mycket när man rejsar...men än jag kunde tro. Hade fått för mig att sten och sånt skulle vara bortkört från asfalten för länge sen, men så är det tydligen inte... Sen ligger man ju rätt nära den framför allt som oftast.. :D

Jag ska kanske klargöra att det är en racehoj jag lackat, inte min gathoj. Den skulle jag nog lämna in till en lackfirma om jag skulle behöva lacka den...
 
Jag antog att det var en racer... R1 hihi :)

Ja, lacken härdar fortare och exponeras mindre för damm under processen.
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top