Lacka hjälm. I detta fall Shoei xr1000

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Snälla. Vet du inte med säkerhet vad som gäller så håll inne med dina råd ;)

Köpt en ny Shoei hjälm som jag vill ha en egen design på, dvs lack.

Googlat och sökt här på forumet vad för typ av lack man skall använda men inget verkar vara "säkert" även om en gammal skröna är något i stil med: plasthjälm: NONO. Glasfiber YESYES.

Ringde då Duells som är huvudleverantör här i Sverige och dem hänvisade mig till Pete's lack.

Efter några samtal kom jag fram och svaret vart:
"Nemas problemas du kan ta vilken lack ute i handeln som helst till den hjälmen."

Det jag tänker på är ju säkerhet i första hand, kan någon annan där ute i cyberrymden konfirmera detta eller helt enkelt motbevisa alternativt hänvisa till en "snällare" lack till ändamålet?

Tackar för seriösa svar och önskar att gissare håller sig borta ;)

Ps lackat en väldigt lik hjälm tidigare med Hagman's vanliga bilspraylack som vart helt ok men kan ärligt säga att efterforskningen den gången inte var speciellt noggrann.

Mvh R

Last edited:
http://www.shoei-europe.com/uk/service/faq#g

Can I paintbrush my Shoei helmet?
It is possible to repaint your Shoei helmet. You can use any colours which are not Nitro based. Please make sure that no aggressive fumes will enter the inside of the helmet.
You can also attach stickers to your helmet. They do not have any influence on the shell material.

Mao inget problem, när det gäller "fumes" så är det bara att se till att lacka i väl ventilerat utrymme samt maska hjälmen väl innan lack. Lackar du med airbrush färger(basfärger?) brukar dom flesta färger vara vattenbaserade, så det är bara klarlacken som innehåller skräp för stoppningen

Last edited:
Jag lackade en hjälm själv för länge sen. Jag använde vit billack i grunden, sen gjorde jag dekoren med vattenbaserad akryl, efter det klarlackade jag med billack. Blev som fabriks, men snyggare.

Ett hett tips är att maskera gummilister istället för att ta bort dom. Det är ett smärre helvete att få tillbaka dom på ett snyggt sätt annars. Maskerar du ordentligt så blir det inte glipor och fulheter.

Jag lackade en hjälm själv för länge sen. Jag använde vit billack i grunden, sen gjorde jag dekoren med vattenbaserad akryl, efter det klarlackade jag med billack. Blev som fabriks, men snyggare.

Ett hett tips är att maskera gummilister istället för att ta bort dom. Det är ett smärre helvete att få tillbaka dom på ett snyggt sätt annars. Maskerar du ordentligt så blir det inte glipor och fulheter.
Hur maskerar man på ett snygg sätt när det sitter limmat mot skalet då? :va

Hur maskerar man på ett snygg sätt när det sitter limmat mot skalet då? :va

Man är pillig som bara F¤N!
Gjort det förr och det var svårt att se trots allt. Vara väldigt försiktig med en skalpell i vissa lägen för att skära rent men det är ett hel%"te...

Tålamod, tålamod och tålamod om det skall bli snyggt.

En del detaljer är skruvat/fäst innefrån hjälmen och sedan har dem limmat frigolitliknande innerskalet på det. Apsvårt att få lös friggon för att komma åt dessa fästen. Tror till och med att det är bättre att göra små hål för att komma åt men då har vi det där med säkerheten igen. Nä maska väl utav bara f"n och stå i ventilationsboxen på jobbet får det bli.

http://www.shoei-europe.com/uk/service/faq#g

Can I paintbrush my Shoei helmet?
It is possible to repaint your Shoei helmet. You can use any colours which are not Nitro based. Please make sure that no aggressive fumes will enter the inside of the helmet.
You can also attach stickers to your helmet. They do not have any influence on the shell material.

Mao inget problem, när det gäller "fumes" så är det bara att se till att lacka i väl ventilerat utrymme samt maska hjälmen väl innan lack. Lackar du med airbrush färger(basfärger?) brukar dom flesta färger vara vattenbaserade, så det är bara klarlacken som innehåller skräp för stoppningen

TACK! att jag inte hittade det?

Nitro baserade färger? Hmm låter ju inte så vanligt?
Har du koll vad exempelvis det kan vara för något?

Googlade och fann några färger som verkar populärt bland grafitti-folk som var nitro i men kan man med säkerhet köpa vanlig billack och vara säker på att man inte får nitro i det? Nåväl det löser sig säkert när jag köper färgen om inte annat Borde ju finnas innehållsförteckning.

Last edited:
Det finns specile stripe tape som är extremt följsam att maskera med! Borde gå att köpa i en hobby affär! Finns även något som heter friskfilm som man andvänder till att maskera större områden! Nästan alla airbrush färger är vattenbaserade, man brukar bara lägga en lacknafta buren klark lack! Tror nog inte att det finns någon färg som du kan köpa som privatperson i sverige som det är så mycket lösningsmedel i så det skulle kunna påverka plasten eller glasfibern!

Det finns specile stripe tape som är extremt följsam att maskera med! Borde gå att köpa i en hobby affär! Finns även något som heter friskfilm som man andvänder till att maskera större områden! Nästan alla airbrush färger är vattenbaserade, man brukar bara lägga en lacknafta buren klark lack! Tror nog inte att det finns någon färg som du kan köpa som privatperson i sverige som det är så mycket lösningsmedel i så det skulle kunna påverka plasten eller glasfibern!

Tack för tipset om stripe...

Nu har jag pratat med Hagmans och i deras "Multona" finns det nitro i för att torka fortare. Dock i sådan liten mängd att det inte skulle göra något enligt "dem".

Men om man nu skall göra som tillverkaren säger så skall man hålla sig till:
AUTO-K när det gäller Hagmans sortiment. Dem är rent akryl baserade och har ingen nitro i sig. Lite längre torktid men då blir inte Shoei ledsen i ögat.

Så nu skall jag jaga Auto-k i rätt kulörer så blir det inget tjaffs ;)

Ädit: Auto-K kommer bli allt svårare att få tag på då dem går över till Multona. Dock fått dubbelkollat nu att denna färg är inte alls som de gamla nitrobaserade färgerna som åt upp allt. Dem har så liten del Nitro att det inte skall påverka. Frågan är hur Shoei tar det om de kan bevisa vid eventuell tvist att man haft nitro i färgen...

Tack för alla svar och för min del får tråden gärna låsas eller fyllas på med fler färger från fler leverantörer som har garanterat nitro fritt.

Last edited:
Nejje! Inte sprayburk. även om det ser okej ut när det är precis nytt så är det inte särskilt tåligt. Gör som jag gjorde istället och försök få på en vit grund med tvåkompnentlack, dekorera på det och försegla alltihopa med tvåkomponent klarlack. Du kommer att ångra dig annars.

Stenskott, flygfän och annat kommer att äta din sprayfärg annars.

Icke. Målat glasfiber hjälm förr med Hagmans. Inga problem.
Inte efter 2 säsonger vart fall ;)

Tack för tipset dock.

Säg mig den färg som tål stenskott? Kanske du borde tipsa billackare genast ;)

Ok skämt åt sido. Visst finns det tåligare färg men det har gått bra innan och reslutatet vart bra nog åt mig.

Nejje! Inte sprayburk. även om det ser okej ut när det är precis nytt så är det inte särskilt tåligt. Gör som jag gjorde istället och försök få på en vit grund med tvåkompnentlack, dekorera på det och försegla alltihopa med tvåkomponent klarlack. Du kommer att ångra dig annars.

Stenskott, flygfän och annat kommer att äta din sprayfärg annars.

Vill man ha tålig lack så ska man ha "mjuk" lack. När jag var med å lackade flygplan så hade man mjukgörare i lacken, annars sprack den när planet rörde sig. Detsamma gäller ju våld i form av stenar mm. Om lacken inte kan ta upp smällen, dvs absorbera krafterna så kommer den att spricka sönder. Släng ett glas i backen och släng en gummiboll i backen (inte framför vitrinskåpet dock) ;)

Man använder mjukgörare i lack när man befarar att lacken annars skulle bli styvare än underlaget. För att inte lacken ska krackelera när underlaget rör sig sas.

Reptålighet är åas omvänt proportionell mot hårdheten. Så man ska ha så hård lack som underlaget tillåter, tycker jag.

Hilsen
J

Vill man ha tålig lack så ska man ha "mjuk" lack. När jag var med å lackade flygplan så hade man mjukgörare i lacken, annars sprack den när planet rörde sig. Detsamma gäller ju våld i form av stenar mm. Om lacken inte kan ta upp smällen, dvs absorbera krafterna så kommer den att spricka sönder. Släng ett glas i backen och släng en gummiboll i backen (inte framför vitrinskåpet dock) ;)

Last edited:
Kan lacka den åt dig ifal du vill.Har lackfirma norr om gbg och sammarbete med en motivlackerare ifall du vill ha motiv..

Nu har du haft hela nyår på dig att lacka :D :D
Slänga upp en skiss eller idé på hur det ska se ut?

Vill också lacka en hjälm nån gång i mitt liv...

Ska du lacka din hjälm, då får du använda två komponent!
Använd Vattenbaserad färg för att den är skonsammare både mot natturen och mot materialet som du vill lacka!
Och den ska du köra over med två komponent klarlack! DuPont har bra grejor så prova med dom. Om du lackar hjälmen med färdig färg och klarlack som finns på spray, då kommer hjälmen att bli flammig redan efter en till två månader och färgen kan lossna om den kommer i kontakt med tinner, bensin eller annat starkt ämne!
(All färger som kommer på spray är en komponent och är avtvättbar med kemikalier som t.ex. tinner mm. )

Lackat förr med vanlig sprayfärg på hjälm. Sett bra ut och hållt bra.

Tack för tipset dock.

Ska du lacka din hjälm, då får du använda två komponent!
Använd Vattenbaserad färg för att den är skonsammare både mot natturen och mot materialet som du vill lacka!
Och den ska du köra over med två komponent klarlack! DuPont har bra grejor så prova med dom. Om du lackar hjälmen med färdig färg och klarlack som finns på spray, då kommer hjälmen att bli flammig redan efter en till två månader och färgen kan lossna om den kommer i kontakt med tinner, bensin eller annat starkt ämne!
(All färger som kommer på spray är en komponent och är avtvättbar med kemikalier som t.ex. tinner mm. )

Tack för tipset men jag vill lacka även denna hjälmen själv.

Kan lacka den åt dig ifal du vill.Har lackfirma norr om gbg och sammarbete med en motivlackerare ifall du vill ha motiv..

Last edited:
Någon som kan tipsa om en bra firma som kan lacka hjälmar
(gärna i västra Sverige), då jag inte vill göra det sjäv.

shoo! jag har lackat ett par krukor, då använder jag vattenbaserad akryl färg avsedd för airbrush. http://www.daveartairbrushshop.com/ han har bra grejjer. för att lacka efter har jag använt vattenbaserad klarlack avsedd för akrylfärg. brukar köpa på dekorima i sthlm. finns i klar och matt.

Nej, det finns 2k på burk, vanligen där man kan köpa billack. Det sitter en patron med härdare i burken som man punkterar med en knapp i botten på burken vid användande.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden