Lacka fälgar

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Jag tänker få mina fälgar blästrade och sedan lacka dem. Tänker spruta med vanlig tryckluftsspruta.

Någon som har tips på var man kan få tag på lämplig färg och primer?

Är inne på epoxibaserad färg, är det rätt tänkt eller är jag helt offpist..? :confused:

/J

Nu är jag inget lackproffs men epoxifärg låter väl ok.
En annan variant är pulverlack, vi lackade en hel del fälgar till rallyåkare när jag jobbade som verkstadsråtta för ett gäng år sedan. Pulverlacken såg helt ok ut och blir stenhård så den står emot stenskott och slitage bra.

Är pulverlacken alltid matt eller är det bara tankefel av mig? Funderar också på att lacka fälgarna på harven.

Vi lackade alltid rallyfälgarna mattvita då de nissarna utav någon anledning ville ha den färgen. Vid något tillfälle så lackades det prylar som skulle sitta på browrecker bärgningsbilar, röd och gul. Dessa blev halvblank och det var en bra finish på grejerna. Det går utmärkt att lacka pulver i helblank men jag har aldrig sett detta själv.

(Jag lackade inte själv utav jag var apan som svetsade ihop skåpen som sedan lackades.)

Om jag skulle lacka om mina fälgar idag, och om det är möjligt så skulle jag prova att blanda i lite mjukmedel i lacken. En uppsättning fälgar jag hade var lackade med en vanlig orange Sikkens bas med lite guldpearl och klarlack, och den sprack o flagnade av på kanterna när gummifirman krängde på däck...sen om gummigubben klantade sig eller inte ska jag låta vara osagt...

Går det att blanda mjukmedel i vilka lacker som helst??

...har för övrigt pulver lackat en alu.ram med 60 % blanksvart...

Jag har pulveerlackat mina fälgar.
Högblank med metallic. Kanon resultat.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...