Lacka eller pulver?

Fjodde69

Blackbird + deltavinge = ont i kroppen
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
Blackbird
Funderar på att addera lite färg till en svart blackbird och kanske lite stripes på fälgarna...
Ni som vet... :tummenupp Vad blir det för skillnad i slutresultatet mellan pulverlack och "vanlig" lack? Är det värt pengarna att pulverlacka eller?

stor skillnad.

Skillnaden ligger nog framförallt i hållbarheten. Vid pulverlackering värms alu delen upp och alu mjuknar aningen då och blir lite "smetigt" därav bättre vidhäftning.. testa tex att blästra pulverlackad och en våtlackerad så ser du skillnaden. dessutom så tycker jag bromsdamm mm har en tendens att fastna hårdare på våt lackade ytor.

Fjodde69 skrev:
Funderar på att addera lite färg till en svart blackbird och kanske lite stripes på fälgarna...
Ni som vet... :tummenupp Vad blir det för skillnad i slutresultatet mellan pulverlack och "vanlig" lack? Är det värt pengarna att pulverlacka eller?
Värt pengarna ?
Det är ju billigare att pulverlacka än att våtlacka JU! :)
Jag betalade 150:- per fälg för "blästring" och sedan ytterligare 200:- per fälg för lacken.
Billigare, snyggare, betydligt mer hållbart och bättre är iaf min uppfattning.

Brunte skrev:
Värt pengarna ?
Jag betalade 150:- per fälg för "blästring" och sedan ytterligare 200:- per fälg för lacken.

nån som vet någån pulverlakare i sthlm som är duktig och inte tar för mycket betalt.

//Stefan

Anton_Ljunghusen skrev:
Somsagt de är billigare att pulverlacka! Finns inga alternativ till fälgar! ;-)

Även om man ska lacka om en tank och bakdel till hojen?

//Stefan

stbi00 skrev:

//Stefan

beror på materialet.
Plast trivs inte så bra i en ugn.

stbi00 skrev:

//Stefan

Aha.. Tank + bakdel ska ju sprutlackas, men i vilket fall som helst skulle jag pulverlacka fälgarna eftersom det är dåligare.
Fälgar som flagnar är INTE snyggt!

Brunte skrev:
Värt pengarna ?

700:- för "nya" fälgar låter ju helt överkomligt! :tummenupp Hade ingen aning om att det var billigare!

Med risk för att bli tjatig.. Någon som känner till någon bra men ändå billig firma i Stockholm som kan fixa detta?
:Bugar

Fjodde69 skrev:
700:- för "nya" fälgar låter ju helt överkomligt! :tummenupp Hade ingen aning om att det var billigare!

Med risk för att bli tjatig.. Någon som känner till någon bra men ändå billig firma i Stockholm som kan fixa detta?
:Bugar
telefon katalog e bra! tänkbara firmor som kan klara av sånt är aluminium tillverkare av olika detaljer. tror inte alla lack firmor kör pulver lack oxå

om nån är intr att få sina fälgar blästrad å pulverlackade så hör av er jag så fixar jag det.. :tummenupp
Har räknat lite jag kan göra det för 550+frakt om det inte är nåt speciellt..

Last edited:
Pulverlack

Håller magnesium fälgar för pulverlack ugnen håller ca 180-200grader.Någon som har lackat magnesium fälgar med pulverlack??

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back