Lack

Ja, den ja.
Ett gott alternativ enligt min ringa erfarenhet. Ger en beigegul, sidenmatt yta. Fullt gångbar. :tummenupp

Tycker dock att etsprimer kanske är aningens bättre, dels eftersom den blir mattare i ytan, inbillar mig att det ger bättre vidhäftning, dels eftersom etspimern är snabbare, när färgsprutan är någorlunda rensköljd har etsprimern avluftat så mycket att det är dags för slipgrunden = spar lite tid.
Å andra sidan finns det ingen anledning att stressa när man är lite grönare.
Kör du med epoprimern, det blir alldeles utmärkt (även på plåt eller zink) men räkna inte med att den fyller så bra, har du sliprepor du vill fylla så fortsätter du med slipgrund.

Orsaken till att man ska ha rätt färg på zink, galv (som ju är zink) och aluminium är att dessa ytor "lever" (oxidskiktet) på ett annat sätt än en ren plåtyta.

Robban_C skrev:
Ja, den ja.
Ett gott alternativ enligt min ringa erfarenhet. Ger en beigegul, sidenmatt yta. Fullt gångbar. :tummenupp

Tycker dock att etsprimer kanske är aningens bättre, dels eftersom den blir mattare i ytan, inbillar mig att det ger bättre vidhäftning, dels eftersom etspimern är snabbare, när färgsprutan är någorlunda rensköljd har etsprimern avluftat så mycket att det är dags för slipgrunden = spar lite tid.
Å andra sidan finns det ingen anledning att stressa när man är lite grönare.
Kör du med epoprimern, det blir alldeles utmärkt (även på plåt eller zink) men räkna inte med att den fyller så bra, har du sliprepor du vill fylla så fortsätter du med slipgrund.

Orsaken till att man ska ha rätt färg på zink, galv (som ju är zink) och aluminium är att dessa ytor "lever" (oxidskiktet) på ett annat sätt än en ren plåtyta.

Älright! Kanon! Har endel alu.grejer som ska lackas också, men väntar med dom.
Det största och dyraste som återstår av alla prylar är utsug.. Jag vill inte ha någon industrifläkt för 12 lakan utan snarare en fläkt som passar mitt ventilationshål. Nån som vet vart man kan tänka sig hitta det? Hålet är ca 14 cm i diameter. Sen är det ju bara att dra lite rör till mitten av rummet och stå och lacka där under :tummenupp

Eller där ovanför. Lackdammet är tyngre än luften = faller nedåt (sakta).

Här är min anläggning, ..kanske kan ge något tips !
Det är som sagt en fådd slaktad köksfläkt (...var nog det jobbigaste, luktade gammal bränd falukorv när man skar & svetsade i den), ...dysorna gjorda av modifierad syltspann, mindre öltunna, stuprör & nån form av plaströr som skräpade, sammansatta med lite svets & mycket smältlim.
Kostnad: 0kr !
Den suger faktiskt bra (skulle väl behövts vara ca 3ggr effektivare för att svälja allt i "realtid" men är ungefär 50 ggr bättre än ingenting).

I början hade jag ett örngott som filter på utsläppet men den sänkte effekten rätt snabbt efter hand som det blev igensatt, ...tog bort den då det inte verkade vara fara för "nedsmutsning".
Kopplar förresten om flexröret från torktumlaren när det ska lackas ... "multipurpose" !

Bifogat

• DSCF0120.JPG
    DSCF0120.JPG
    63.1 KB · Visningar: 150
  • DSCF0121.JPG
    DSCF0121.JPG
    31.3 KB · Visningar: 164
  • DSCF0122.JPG
    DSCF0122.JPG
    26 KB · Visningar: 180
Last edited:
Zoidberg skrev:
Här är min anläggning, ..kanske kan ge något tips !
Det är som sagt en fådd slaktad köksfläkt (...var nog det jobbigaste, luktade gammal bränd falukorv när man skar & svetsade i den), ...dysorna gjorda av modifierad syltspann, mindre öltunna, stuprör & nån form av plaströr som skräpade, sammansatta med lite svets & mycket smältlim.
Kostnad: 0kr !
Den suger faktiskt bra (skulle väl behövts vara ca 3ggr effektivare för att svälja allt i "realtid" men är ungefär 50 ggr bättre än ingenting).

I början hade jag ett örngott som filter på utsläppet men den sänkte effekten rätt snabbt efter hand som det blev igensatt, ...tog bort den då det inte verkade vara fara för "nedsmutsning".
Kopplar förresten om flexröret från torktumlaren när det ska lackas ... "multipurpose" !

Tack för tipset! Håller på att bygga nåt liknande :)

Bör man ha utsuget ovanpå eller undertill egentligen? :va
Vart har du ditt? Ser det inte ens på första bilden

Mitt utsug börjar mitt i "boxen" (röret som går längs taket och ner genom pappväggen). Fördelen är att man sprutar mot utsuget hela tiden varvid så lite som möjligt går ut i lokalen. Nackdelen kanske är att man drar lackpartiklar & annat som gått ut i lokalen förbi lackobjekten om du låter delarna torka i boxen, ...jag tyckte inte det verkade vara ett stort problem dock.
Teoretiskt skulle man kanske vilja ha utsuget "efter" objekten under lackering (som jag har) & innan under torkning.
Oavsett, ...på den nivå jag håller på spelar det nog mindre roll.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...