Labyrint tätning till vevaxeln - Två-takt

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hamburg/Nyköping/Sevilla
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Har min vev till Aprilian urmonterad och misstänker att tätningen mellan cylindrarna är kass.

Vad jag förstår så ska inner-ringen vara fäst mot veven på något sätt och ytter-ringen är ju klämd mellan block halvorna.

Nu verkar inner-ringen spinna mot veven och jag lyckades pressa in ett bladmått 0.1 mm mellan vev och inner-ring men detta hjäpte inte ändå. Roterade jag ytter-ringen så följde inner-ringen med.

Tror att min tätning har skurit tyvärr.

Är det någon som har erfarenhet av dessa tätningar?
Det är så trångt så man kan inte se hur det hela ska fungera riktigt tyvärr.
 
När jag läser om sånt här får jag svår ångest. Varför kan asen inte bara funka?! Jag säljer min ASAP!
 
Deefred skrev:
Är det någon som har erfarenhet av dessa tätningar?
Det är så trångt så man kan inte se hur det hela ska fungera riktigt tyvärr.

Det är alltså ingen vanlig packbox, utan en labyrinttätning med en roterande "slinger" mitt i?

/J
 
Re: Re: Labyrint tätning till vevaxeln - Två-takt

RG500-Johannes skrev:
Det är alltså ingen vanlig packbox, utan en labyrinttätning med en roterande "slinger" mitt i?

/J

Någon vanlig packbox är det inte för det är en metallring mot axeln, men det är svårt att se då tätningen är mellan en vevskinka och ett lager.

Hur funkar en "slinger"?
 
Re: Re: Re: Labyrint tätning till vevaxeln - Två-takt

Deefred skrev:
Hur funkar en "slinger"?

Det är en skiva som roterar, och mediet den ska täta mot "slungas" ut av centrifugalkraften (dvs "friktionen" av skivan gör att mediet som ligger an mot skivan slungas ut).

Vi har såna tätningar på turbinsidan i våra turboagg, samt att vi har en "pistonring" -är som en kolvring- som tätar efter slingern. Varvtalet på turbinen ligger ju på 150-180 000 varv, (och temperaturen är ju dessutom rätt hög) så packboxar går ju bort rätt hårt.

/J
 
Re: Re: Re: Re: Labyrint tätning till vevaxeln - Två-takt

RG500-Johannes skrev:
Det är en skiva som roterar, och mediet den ska täta mot "slungas" ut av centrifugalkraften (dvs "friktionen" av skivan gör att mediet som ligger an mot skivan slungas ut).

Vi har såna tätningar på turbinsidan i våra turboagg, samt att vi har en "pistonring" -är som en kolvring- som tätar efter slingern. Varvtalet på turbinen ligger ju på 150-180 000 varv, (och temperaturen är ju dessutom rätt hög) så packboxar går ju bort rätt hårt.

/J
Någon slinger är det nog inte då det endast är gastryck den skall isolera cylindrarna från.

Hur ser tätningen ut på en RG500?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Labyrint tätning till vevaxeln - Två-takt

Deefred skrev:
Hur ser tätningen ut på en RG500?

En vevaxel:

Lager-Vevparti-Packbox-Lager-Drev-Lager-Packbox-Vevparti-Lager

De två inre lagrena är alltså smörjda av växellådsoljan, medans de två yttre får sin smörjning från 2T oljan (som rinner ner via sliden + ett litet hål i insuget).

/J
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top