Labaggregat / spänningsaggregat i litet format

Vad var det för frekvens på ripplet?
Inte mätbart på ett kvalitativt sätt, ripplet är ju som en "dimma" i den visuella bilden.
Men så här kan det se ut med oscilloskop och 20MHz bandbredd.
Skiljer inte på ett mätbart sätt om jag ansluter med mitt aggregat som har ringkärnetrafo (DC-propp), eller ett nätagg tilll en laptop (USB-C).
Den här bilden visar ca 20mV i rippel.

Rippel_2.png

Last edited:
Ja, just i det ögonblicket.
Däremot så varierar den siffran brett på det intrumentet vid dessa försök att mäta rippel.
Misstänker att det helt enkelt inte klarar av det på ett bra sätt.
Ibland är det 50Hz, och ibland är det 500, eller flera tusen.
Oscilloskopet är ju bättre, och har en bättre display för att visa det.
Men samtidigt så funderar jag på hur man ska kunna mäta just frekvensen på ripplet?
Nivån är ju tämligen enkel, men frekvensen ser jag ingen möjlighet att mäta på ett bra sätt.
Kanske inte spelar så stor roll heller om man inte ligger på övertoner av 50Hz, men det känns inte som att vi hamnar här med denna.

Så min analys är att det här inte kommer att vara något som helst problem för mig i min framfart i Cafe Dunken.
Möjligen får jag fundera på det i ett senare skede, om jag ska trimma grannens pacemaker :)

Ja, just i det ögonblicket.
Däremot så varierar den siffran brett på det intrumentet vid dessa försök att mäta rippel.
Misstänker att det helt enkelt inte klarar av det på ett bra sätt.
Ibland är det 50Hz, och ibland är det 500, eller flera tusen.
Oscilloskopet är ju bättre, och har en bättre display för att visa det.
Men samtidigt så funderar jag på hur man ska kunna mäta just frekvensen på ripplet?
Nivån är ju tämligen enkel, men frekvensen ser jag ingen möjlighet att mäta på ett bra sätt.
Kanske inte spelar så stor roll heller om man inte ligger på övertoner av 50Hz, men det känns inte som att vi hamnar här med denna.

Så min analys är att det här inte kommer att vara något som helst problem för mig i min framfart i Cafe Dunken.
Möjligen får jag fundera på det i ett senare skede, om jag ska trimma grannens pacemaker :)
Instämmer i :)
Så min analys är att det här ripplet inte kommer att vara något som helst problem för mig i min framfart i Cafe Dunken.

Tänk på att om du ska använda den för att driva något som du sen ska mäta på med hjälp av något instrument som är kopplat till vägguttag så kan det vara så att billigare aggregat kan ha flytande jord. Har sett riktigt kluriga mätefel på grund av det.

Jag tänker att ripplet i det här fallet är på så pass låg nivå att man inte behöver ta hänsyn till det.
Troligvis så är ripplet lika högt från det interna systemet på ett fordon (generator/stator), dock med en lägre frekvens (även det en gissning).
Högfrekvent är det i alla fall, det kan man se.
Normalt sett i fordonssammanhang brukar jag bara mäta nivån på spänningsripplet med en vanlig multimeter (Fluke), för att få en statuskontoll på laddsystemet.

...Normalt sett i fordonssammanhang brukar jag bara mäta nivån på spänningsripplet med en vanlig multimeter (Fluke)...
En Fluke 87:a är bra på många saker, att mäta signaler utanför det hörbara området, är inte en av dem.

Är inte 50 Hz ripplet alltid lågt från en switch-regulator?
Är inte 50 Hz ripplet alltid lågt från en switch-regulator?
50Hz ripplet borde växa med strömuttaget. För ACn likriktas ju och lagras i en kondensator.
Vid enfas nätaggregat kan ju inte högfrekvensdelen kompensera för hur mycket spänningsfall MELLAN laddpulserna som kommer med 100Hz frekvens inbillar jag mig.
Hm 50Hz borde vara väldigt lågt vid närmare eftertanke. Det har du rätt i.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back