La min blackbird idag....

Nu ska vi se hur många skivor jag pajjat med låset ..... 1,2,3,4 ja, det är minst 4 st. NU har jag läst mig läxan, nu låser jag bakhjulet med kätting :huvet

Jag har inte pajjat en enda, men jag har många gånger klivit av och låst upp skivbromslåset :hihi

Jag föddes med Altzheimers light, blev uppgraderat till skarp version i 20 års åldern, och nu betatestar jag "DeLux" med extra allt... :huvet

Jag har gått ut, klivit på, klivit av och låst upp, klivit på och startat, klivit av och gått in efter hjälmen, fått telefon, gått ut och upptäckt att motorcykeln står på tomgång sedan 5 minuter, klivit på, klivit av och gått in efter hjälmen som står vid telefonen....

Jag trär alltid mitt abus skivbromslås genom bakdrevet istället.
Det hänger där man ser det och skulle jag missa det så märks det snabbt då jag inte kan rulla mer än någon decimeter innan det tar stopp.

-Det kanske är en idé som funkar för flera så vi kan eliminera den klassiska jag-glömder-låset-vurpan?!

Det kan aldrig bli dyrare för dig att ta det på försäkringen. Vagnskada påverkar inte bonus, och självrisken är bara den del av skadekostnaden du betalar själv. Dvs kostar det 4000 spänn att laga genom försäkringsbolaget så betalar du 4000, kostar det 150000 att laga så betalar du 6000.

Detta är en av de absolut vanligaste frågorna jag får som skadereglerare...

Tack för alla svar!
Detta svar avgjorde saken jag ringde nyss försäkringsbolaget och anmälde skadan. Skönt att slippa hålla på och rodda själv, dessutom får jag ju en ordentlig genomgång av bromsar osv...

Jag fick högre premie när jag anmälde min skada. Detta trots att jag sedan inte använde försäkringsbolaget till att fixa skadan (med tanke på att självrisken var dyrare än skadan, såvida inte försäkringsbolaget fick bestämma, se nedan). Jag gissar på att du jobbar på ETT försäkringsbolag och att övriga möjligtvis kan ha andra villkor. Eller har du jobbat på alla bolag som försäkrar motorcyklar?

Hursomhelst, om man tar det via försäkringsbolaget blir det nästan alltid dyrare än om man fixar det privat om pengen underskrider självrisken. En skada som du betalar 4000 kr för via försäkringsbolaget skulle med säkerhet kunna gå att få för 2000 kr om du själv sköter kontakterna. Men ja, de rike de kan.

Efter att jag själv glömt låset i framhjulet så har jag utvecklat en väldigt fungerande lösning som tar bort risken helt (enligt mig). Jag har ett liten "abusfodral" som jag alltid stoppar låset i när det inte sitter på hojen, detta fodral lägger jag i hjälmen när hojen är låst. Det ska mycket till att få på sig hjälmen med detta "fodral" i utan att ana att man kanske glömt något... När jag väl kör så ligger fodralet under cutsen. Bara ett tips till er som känner på er att ni ligger i riskzonen (ca 100 % av oss)
//Thelinski

hittade en bild som visar fodralet jag pratar om
http://www.bikesecure.co.uk/acatalog/abus_granit_disclok_(Custom).jpg

Last edited:
Jag har inte pajjat en enda, men jag har många gånger klivit av och låst upp skivbromslåset :hihi

Jag föddes med Altzheimers light, blev uppgraderat till skarp version i 20 års åldern, och nu betatestar jag "DeLux" med extra allt... :huvet

Jag har gått ut, klivit på, klivit av och låst upp, klivit på och startat, klivit av och gått in efter hjälmen, fått telefon, gått ut och upptäckt att motorcykeln står på tomgång sedan 5 minuter, klivit på, klivit av och gått in efter hjälmen som står vid telefonen....

Låter precis som jag!
Undrar vad farsan har gjort egentligen... :glömdet

Aptråkigt, men du är inte den förste :krama

Fäst ett snöre från skivbromslåset upp till koplingshandtaget för att undvika samma grej igen :tummenupp Som en reminder.

FGMN1_2.jpg

Det där gula plastsnöret har räddat min hoj, tja varje gång jag ska ge mig iväg :yoparty
Köp på biltema för 10 spänn eller vad det nu var... värt vartenda krona :banana

Fast å andra sidan gjorde jag klassikern här om dagen, trodde jag fällt ut stödet, men ack nej :huvet

ring runt olika lackerar, en polare till mig välte sin gixxer och kom undan med 2000 spänn för tank, sidokåpa. Blev bra också...

Tråkigt...

Fan, så sur man hade blivit på sig själv om man skulle lyckas med något liknande..

Tråkigt...

Fan, så sur man hade blivit på sig själv om man skulle lyckas med något liknande..

Har man skrotat 4 skivor så har man lite rutin på att byta. Det räcker att dra ut axeln, hjulet behöver inte flyttas så många mm för att man ska kunna få loss skivan. Skruvarna till skivan lossar man innan man lossar axeln. En skiva går på 1600;- hos Addemoto.

Har man skrotat 4 skivor så har man lite rutin på att byta. Det räcker att dra ut axeln, hjulet behöver inte flyttas så många mm för att man ska kunna få loss skivan. Skruvarna till skivan lossar man innan man lossar axeln. En skiva går på 1600;- hos Addemoto.

Ja jo, men det är fortfarande tråkiga pengar.. Tänk vad många öl man kunde få för dom.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025