L E Oljor

Dr.Bike

Guest
Samma lika för mig som för Jörgen, dock inte mskineriet, men väl andra fartygsbundna applikationer, och vi har då aldrig hört talas om LE.

Själv litar jag annars väldigt mycket på just vetenskapliga fakta. Och vill man ha oberoende sådana som dessutom ligger i frontlinjen i världen, ja då kan man höra av sig till Luleå Univeristet. Mekan-grenen, tribologiska enheten.
 

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Ort
Kristianstad
Hoj
Modifijerad Xjr
Motorolja, SAE 15-40 API SH/CF/CF-2/CG-4/SJ.

Ang oljebyttes intervaller så har vi ett åkeri här i Kristianstad som kör på denna motor olja de har kört 250.000 mil på denna olja utan att bytta bara bytta filter och fylla på oljan, de skickar prov på oljan med gämna mellanrum för att se när det är tid att bytta.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Peterr skrev:
2573898 LE olja är en dyr men mycket bra olja som tål långa serviceintervaller och höga belastningar, de används exempelvis i fartygbackslag och liknande. Har provat deras konsistensfett och det är det bästa hittills. Vissa rallyväxellådor funkar inte med någon annan olja.
Peter

Stämmer faktiskt. Smörjfetter är en av deras "starkaste" nischer inom industrin.

Dr.Bike skrev:
2575905 Det som slår en när man läser på om LE´s oljor är att de marknadsför massa hokus pokus, som de inte vill förklara.
De säger sig ha EGNA unika tillsatser som gör oljans egenskaper häpnadsväckande mycket bättre än andra oljor.

Jag personligen blir alltid misstänksam när jag läser sån typ av bondfångeri och hästhandlar-marknadsföring.

För: OM det var SÅ, att dessa tillsatser HADE varit SÅ bra som det sägs...
Ja, då HADE de redan varit kända.
Och spridda.
Ett litet (pisse)bolag skulle aldrig tillåtass sitta ensamma på en sådan godbit, utan de skulle köpas upp av en av jättarna direkt!

Jättarna lägger ner STORA summor på R&D och om inte DE har samma tillsatser som LE, så är även DET ett tecken på humbug.

Hhhmmm. De som har som target industriella användare måste upp till bevis, annars ingen marknad.

Sen, finns det en mängd mindre bolag som har som target mot industriella användare, även i Europa. Flera av dessa ägs av större oljebolag, men kopplas inte samman i märke, marknadsföring etc pga de säljer nischprodukter eller "upper end" produkter (förekommer även en del "private label" produktion). Ofta är dessa bolag lite olika starka geografiskt.

Vidare så handlar också om pris på produkten. För mycket godis, dyrare produkt. Jättarna som du talar om säljer på volym i respektive marknadssegment.

Att bunta ihop allting som jämförbara parametrar blir lite konstigt.

Jörgen Karlsson skrev:
2576831 Jag jobbar med fartygsmaskiner och jag har ännu ej hört talas om dem. Eller sett annonser i fackpress osv. Det är samma oljebolag som är stora på smörjmedel land som är stora till sjöss också. BP, Shell, Statoil osv. Man finner inte mycket om man söker på internet heller. Men det verkar ju vara en gammal firma om det stämmer som de skriver att de startade 1951.

/J

Tja, smörjmedel och olja är ni storförbrukare på, där då priset är den största faktorn samt distributionen av produkterna. Så de välkända varumärkerna är vanligaste leverantören för sådana applikationer.


Slutligen: Oljebolagen; liten som stor, geografiskt marknad, produktsortiment, marknadsnischer, Kundsegment, applikationsanvändning, etc etc handlar om vinstmaximering efter marknadens efterfrågan. Inte att leverera bästa produkten.

Btw, vilken oljeprodukt är eller bolag kan leverera den är bästa oljan att elda i oljepannan:hihi
(kan det vara den billigaste....)


/Badger
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Badger skrev:
2581392 Hhhmmm. De som har som target industriella användare måste upp till bevis, annars ingen marknad.


Att bunta ihop allting som jämförbara parametrar blir lite konstigt.

1: JO de måste leverera bevis, ochjag sa ju att just i DESSA applikationer så funkar ju deras oljor med solida tillsatser.
Sen om dessa är SÅ mycket bättre (eller sämre) an vad som redan finns...det vete fåglarna!

2: Jo, allt går att jämföra, man har ju bara sitt eget perspektiv.
Självfallet passar däremot olika nischbolag in bättre eller sämre för olika kunder, men jag har alltid den enskilde privatkonsumenten i tankarna när jag resonerar och jämför, då det är VÅR gemensamma nämnare här på sajten.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Dr.Bike skrev:
2581654
2: Jo, allt går att jämföra, man har ju bara sitt eget perspektiv.
Självfallet passar däremot olika nischbolag in bättre eller sämre för olika kunder, men jag har alltid den enskilde privatkonsumenten i tankarna när jag resonerar och jämför, då det är VÅR gemensamma nämnare här på sajten.

Perspektiv som privat slutkonsument för denna sajt: Jaso kvalificerad eller certifierad olja som avgränsning då. All annan diskussion tar vi någon annan stans. Blir lite trist, att begränsa sig till det. Men förstår din poäng.

Själv gjorde jag inte avgränsningen till det, inte några stycken av andra talare. Annars hade ju diskussionen dött vid tredje inlägget.

Btw, din profil, gör du portningsjobb?
 

Dr.Bike

Guest
Badger skrev:
2582150 Perspektiv som privat slutkonsument för denna sajt: Jaso kvalificerad eller certifierad olja som avgränsning då. All annan diskussion tar vi någon annan stans. Blir lite trist, att begränsa sig till det. Men förstår din poäng.

Själv gjorde jag inte avgränsningen till det, inte några stycken av andra talare. Annars hade ju diskussionen dött vid tredje inlägget.

Btw, din profil, gör du portningsjobb?

Jo, det gör jag!

Och: javisst kan vi diskutera oljor ur FLERA, vidare perspektiv, t.ex ur rena kvalitetssynpunkter, utan att ta hänsyn till målgrupp.
Vi kan prata om saker som den enskide konsumenten inte vare sig har nån nytta av eller bryr sig om, men för vem skriver vi då? Oss själva? :)
 

Icke troende

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Triumph Bonneville
Att tro en massa är en sak, att veta något helt annat

Det som slår en när man läser på om LE´s oljor är att de marknadsför massa hokus pokus, som de inte vill förklara.
De säger sig ha EGNA unika tillsatser som gör oljans egenskaper häpnadsväckande mycket bättre än andra oljor.

Jag personligen blir alltid misstänksam när jag läser sån typ av bondfångeri och hästhandlar-marknadsföring.

För: OM det var SÅ, att dessa tillsatser HADE varit SÅ bra som det sägs...
Ja, då HADE de redan varit kända.
Och spridda.
Ett litet (pisse)bolag skulle aldrig tillåtass sitta ensamma på en sådan godbit, utan de skulle köpas upp av en av jättarna direkt!

Jättarna lägger ner STORA summor på R&D och om inte DE har samma tillsatser som LE, så är även DET ett tecken på humbug.


Nu säger jag inte att LE´s oljor på något sätt är dåliga.
I bästa fall är de minst lika bra som vilken olja som helst, och ingen behöver känna oro för att använda deras oljor till vad de rekommenderas för.

Deras marknadsföring bygger alltså INTE på en bra grundolja, utan det är (fasta) tillsatser.

Detta har jag redogjort för vad jag (och många med mig) anser om FASTA tillsatser i form av partiklar.
Om det tycker vi inte.

Nu är ju sånt iofs BRA.
Men BARA i vissa applikationer.
Någon nämnde backslag på fartyg.
Bra exempel!
Där har vi en typisk applikation där dessa tillsatser KAN spela en god roll.
Vi talar om snedskurna, raka och snäckskurna kugghjul.
Platser där oljor utsätts för extrem påfrestning av flera anledningar.

Här behövs verkligen EP (Extreme Pressure) tillsatser, och även ibland då filmen trots allt brister: Fasta smörjmedel som kan bilda torrfilm.

Jag har tidigare beskrivit raggarsalva i mina stickys, och LE´s tillsats verkar på samma sätt.
Av naturliga skäl vill de vara lite hemliga med VAD denna tillsats består av, men av namnet, ALMASOL, att döma så är det ett pulver som görs på Aluminium/Magnesiumbas.

Förmodligen är tråden stängd, men jag måste ändå kommentera all skit jag läser om LE:s produkter!
Märkligt hur många som verkar "tro" en massa om LE:s oljor och "Dr Bike" är inte bättre.
Jag har kört på LE oljor sedan 1980 och de är INTE mineralbaserade utan har en bas av paraffin.
De ÖVERTRÄFFAR samtliga andras specifikationer på oljor i HÖGSTA klassen (alltså de mesta avancerade oljeklasser du hittar)
Det blev ett djävla liv när jag skulle hämta ut en sprillans ny Golf Variant 1999 och jag begärde att få oljorna i motor OCH växellåda utbytta innan uthämtningen på VAG i Mölndal.
Garantin skulle ryka all världens väg innan jag stack specen för LE;s oljor under näsan på VAG killarna. Bilen hade gått 0,9 mil då oljorna byttes och under de år jag hade bilen (den gick långt över 40 000 mil innan ROSTEN tog den) och under dessa år var det flertal bilmekar som sa att det var riktigt bra oljor.
Att företaget inte är stora i Svedala, va fan har det med kvalitet att göra?
Jula eller biltema säljer säkert större volymer så köp er skitolja där.
Annars kan ni alltid ringa, Tel: +46 (0) 454- 77 08 75 och fråga, de är mycket bemötande och har kunskap.
Jag har använt LE oljor i snart 40 år, ex i bilar (motor/vxllåda), båtar (motor/vxllåda), traktorer (motor/vxllåda/hydraulola) och motorcyklar (motor/vxllåda) och har under alla år fått höra de mest besynnerliga förklaringar att "min" olja kan äventyra garantier och hållbarhet.
Köp vilken olja ni vill,men för fan, ta redan på fakta innan ni sprider skit i olika forum!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du bara behövde registrera dig för att gå in och svara i en tråd från 2006. Dr Bike är avliden sedan ett antal år tillbaka så han lär inte svara dig.

Jag håller dock med honom i sak. Alla som har revolutionerande produkter som är minst 1354% bättre än alla men utan några verifierbara mätningar ljuger.
 

Snusken

Sporthojsnörd
Gick med
21 Dec 2008
Ort
Östersund
Hoj
2x Gsx-r 750
Vad är det som gör LE så fruktansvärt bra då? Jag har aldrig sett eller hört skit om LE.. Har aldrig hört talas om det tidigare heller! Det är inte så att du söker upp "skitsnacket" för att marknadsföra?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Förmodligen är tråden stängd, men jag måste ändå kommentera all skit jag läser om LE:s produkter!
Märkligt hur många som verkar "tro" en massa om LE:s oljor och "Dr Bike" är inte bättre.
Jag har kört på LE oljor sedan 1980 och de är INTE mineralbaserade utan har en bas av paraffin.
De ÖVERTRÄFFAR samtliga andras specifikationer på oljor i HÖGSTA klassen (alltså de mesta avancerade oljeklasser du hittar)
Det blev ett djävla liv när jag skulle hämta ut en sprillans ny Golf Variant 1999 och jag begärde att få oljorna i motor OCH växellåda utbytta innan uthämtningen på VAG i Mölndal.
Garantin skulle ryka all världens väg innan jag stack specen för LE;s oljor under näsan på VAG killarna. Bilen hade gått 0,9 mil då oljorna byttes och under de år jag hade bilen (den gick långt över 40 000 mil innan ROSTEN tog den) och under dessa år var det flertal bilmekar som sa att det var riktigt bra oljor.
Att företaget inte är stora i Svedala, va fan har det med kvalitet att göra?
Jula eller biltema säljer säkert större volymer så köp er skitolja där.
Annars kan ni alltid ringa, Tel: +46 (0) 454- 77 08 75 och fråga, de är mycket bemötande och har kunskap.
Jag har använt LE oljor i snart 40 år, ex i bilar (motor/vxllåda), båtar (motor/vxllåda), traktorer (motor/vxllåda/hydraulola) och motorcyklar (motor/vxllåda) och har under alla år fått höra de mest besynnerliga förklaringar att "min" olja kan äventyra garantier och hållbarhet.
Köp vilken olja ni vill,men för fan, ta redan på fakta innan ni sprider skit i olika forum!

Motul 300v överskrider och så allt.
Samma med payback oljorna
Omrikon har oso mycket bra oljor.

Samtliga kostar mycket. Men om dom är bättre än biltema vete fasen:D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Icke troende har missat att motorn för inkörningsperioden sannolikt har en särskild olja lämpad för inkörning. Baserat på sin religion byter han alltså ut inkörningsoljan....

Det bästa med att vara religiös är att man inte behöver tro, man vet ju.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Religion är bara förnamnet...

Men man kan ju göra som Project Farm och bygga sitt eget oljelabb... :banana
https://youtu.be/E2zS8MyvJxU

2019-03-14_09-03-23.jpg

Vad får han för resultat?
Troligen inget som är särskilt vetenskapligt eller ens repeterbart, men det är ändå lite kul att se att man med enkla medel kan påvisa skillnader.
Men att gå så långt som att påstå att "Varumärke X alltid är ofantligt mycket bättre än allt annat", det är sällan något som överensstämmer med sanningen... :7peta
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Förmodligen är tråden stängd, men jag måste ändå kommentera all skit jag läser om LE:s produkter!
Märkligt hur många som verkar "tro" en massa om LE:s oljor och "Dr Bike" är inte bättre.
Jag har kört på LE oljor sedan 1980 och de är INTE mineralbaserade utan har en bas av paraffin.
De ÖVERTRÄFFAR samtliga andras specifikationer på oljor i HÖGSTA klassen (alltså de mesta avancerade oljeklasser du hittar)
Det blev ett djävla liv när jag skulle hämta ut en sprillans ny Golf Variant 1999 och jag begärde att få oljorna i motor OCH växellåda utbytta innan uthämtningen på VAG i Mölndal.
Garantin skulle ryka all världens väg innan jag stack specen för LE;s oljor under näsan på VAG killarna. Bilen hade gått 0,9 mil då oljorna byttes och under de år jag hade bilen (den gick långt över 40 000 mil innan ROSTEN tog den) och under dessa år var det flertal bilmekar som sa att det var riktigt bra oljor.
Att företaget inte är stora i Svedala, va fan har det med kvalitet att göra?
Jula eller biltema säljer säkert större volymer så köp er skitolja där.
Annars kan ni alltid ringa, Tel: +46 (0) 454- 77 08 75 och fråga, de är mycket bemötande och har kunskap.
Jag har använt LE oljor i snart 40 år, ex i bilar (motor/vxllåda), båtar (motor/vxllåda), traktorer (motor/vxllåda/hydraulola) och motorcyklar (motor/vxllåda) och har under alla år fått höra de mest besynnerliga förklaringar att "min" olja kan äventyra garantier och hållbarhet.
Köp vilken olja ni vill,men för fan, ta redan på fakta innan ni sprider skit i olika forum!
Hej du nyreggade, vad är syftet med ditt inlägg, att bevisa att LE är bättre än andra oljor eller att den inte är sämre?

Eftersom detta är ett motorcykelforum och du har registrerat dej specifikt för att diskutera L E olja så utgår jag från att du har kännedom om att de flesta motorcyklar har våtkoppling och därför kräver specielt formulerade oljor för att funka optimalt, så vilka av deras oljor funkar för motorcyklar?

Du gör några storstilade uttalanden men eftersom "vi" som inte kör LE olja köper vår "skitolja" någon annanstans så antar jag att det bara finns EN olja i din värld och jag har uppenbarligen bara haft tur som äger en högvarvig R1 som gått över 12000mil utan mätbart slitage?

Du får nog finna dej i att få lite mothugg då detta inte är den första oljediskussionstråden på detta forum :tummenupp
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Hej du nyreggade, vad är syftet med ditt inlägg, att bevisa att LE är bättre än andra oljor eller att den inte är sämre?

Eftersom detta är ett motorcykelforum och du har registrerat dej specifikt för att diskutera L E olja så utgår jag från att du har kännedom om att de flesta motorcyklar har våtkoppling och därför kräver specielt formulerade oljor för att funka optimalt, så vilka av deras oljor funkar för motorcyklar?

Du gör några storstilade uttalanden men eftersom "vi" som inte kör LE olja köper vår "skitolja" någon annanstans så antar jag att det bara finns EN olja i din värld och jag har uppenbarligen bara haft tur som äger en högvarvig R1 som gått över 12000mil utan mätbart slitage?

Du får nog finna dej i att få lite mothugg då detta inte är den första oljediskussionstråden på detta forum :tummenupp

Denna dök osökt upp.
 

Bifogat

  • duty_calls.png
    duty_calls.png
    13.8 KB · Visningar: 27
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top