Plötsligt händer det.... det var inte den gamla SL-bussen som lade ut rökridån man såg i backspegeln, utan min båge. I det här fallet en GSX 1100 -83.
Den är utrustad med bl.a. 1168 och RS36'or. Den har inte gått speciellt långt ca: 4000 mil totalt och 1500 mil med "trimmet".
Den ryker inte på tomgång, den ryker som satan på mellangas och upp till ca:4-5000 varv. Drar man på ordentligt syns inget alls. Färgen är inte helt entydig men ligger nog tyvärr närmare blått än någon annan färg.
Igår kväll plockade jag ur stiften, tvåans stift var kolsvart men inte direkt oljigt. Isär med förgasaren för att se om något lossnat, allt helt OK (tyvärr). Grep det sista halmstrået och bytte tvåans tändstift, naturligtvis ingen ändring. Så jag antar att det bara är att lätta på topp/cylinder. Den har tidigare haft en tendens att ryka till vid varmstart när den stått en stund.
Jag kan tillägga att den tidigare inte har dragit någon olja (ca 1/2 l på 500 mil). De senaste två "dimmiga" dagarna är det svårt att avgöra.
Kan man möjligen gissa på dålig tätning mot ventilskaften? Kan man använda GSX 1135-ans "plåtpackning" vid cylinderfoten eller måste man använda den tjockare pappersvarianten som sitter som orginal?
/Ingvar
Den är utrustad med bl.a. 1168 och RS36'or. Den har inte gått speciellt långt ca: 4000 mil totalt och 1500 mil med "trimmet".
Den ryker inte på tomgång, den ryker som satan på mellangas och upp till ca:4-5000 varv. Drar man på ordentligt syns inget alls. Färgen är inte helt entydig men ligger nog tyvärr närmare blått än någon annan färg.
Igår kväll plockade jag ur stiften, tvåans stift var kolsvart men inte direkt oljigt. Isär med förgasaren för att se om något lossnat, allt helt OK (tyvärr). Grep det sista halmstrået och bytte tvåans tändstift, naturligtvis ingen ändring. Så jag antar att det bara är att lätta på topp/cylinder. Den har tidigare haft en tendens att ryka till vid varmstart när den stått en stund.
Jag kan tillägga att den tidigare inte har dragit någon olja (ca 1/2 l på 500 mil). De senaste två "dimmiga" dagarna är det svårt att avgöra.
Kan man möjligen gissa på dålig tätning mot ventilskaften? Kan man använda GSX 1135-ans "plåtpackning" vid cylinderfoten eller måste man använda den tjockare pappersvarianten som sitter som orginal?
/Ingvar