Lösning på TV, bredband och telefoni i hushåll ?

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Halloj!

Jo, jag ska till och flytta den 19e dec. Och tills dess tänkte jag klura ut vad jag ska ha för lösning på telefoni, bredband och TV.

Det är ett hus ute i skogen (nästan) i två plan + källare.

Det som känns mest rätt nu är bredbands TV+telefoni från Telia. Deras paket med 30 Mbit och diverse kanaler + telefoni via bredbandet. Första året 318 :-/mån, därefter 568 :-/mån.

Finns det något annat, bättre alternativ med de förutsättningar som finns?
Vet inte om jag orkar dribbla med dreambox osv. Tankar ändå hem det jag vill se.

Sedan skulle jag också vilja kunna se på TV på fler TV-apparater, dock inte samtidigt (just nu iaf).
Eftersom det är HDMI från modemet till TVn borde jag kunna ha en HDMI-switch (typ en sån här http://www.netonnet.se/art/tv-och-b...lare/hq-hdmi-switchwith3dsupport/160897.4302/) och välja att kunna se på TVn i sovrummet via fjärrkontrollen. Korrekt?
Eller går det att lösa på något smidigare/billigare sätt?

Det jag är ute efter är om jag missat något bättre alternativ än det som finns?
Är inte ute efter femtielva kanaler osv, mera en stabil och bra lösning som inte kostar multum.

Mvh J

Om tv apparaterna står någorlunda nära och du inte kräver tv på bägge samtidigt, så ja.
Har du telefonuttag där tv:n ska stå? Är det inbyggd digitalbox i telias nya modem?

telia säljer ju med tvillingkort.. lite dyrare dock.. tror man betalar en extra halv avgift.
kolla så du kan ha 30 först.
jag kan bara ha 8 men de funkar bra ändå tycker jag..
dom är nog i genomsnitt lite struligare när de gäller bilden hakar upp sig o sånt..
men de jobbigaste är väl dom ggr boxen måste startas om så tar de ca 5 minuter.
händer väl mig ca 3-10 ggr per år så de är väl inte jättejobbigt,, iaf bästa billigaste alternativet för mig.

Jag skulle föredra att ha separata tv/internet leverantörer, helt separata lösningar ger ett mervärde.

Då blir man inte utan allt den där gången någon kapar en kabel.

Jag har parabol och det funkar utmärkt, jag har tvillingkort till min andra tv.

Om tv apparaterna står någorlunda nära och du inte kräver tv på bägge samtidigt, så ja.
Har du telefonuttag där tv:n ska stå? Är det inbyggd digitalbox i telias nya modem?

Det kommer inte vara särskilt långt mellan TV-apparaterna. Blir det längre än 10m (eller vad som rekommenderas som max längd med HDMI) så förstärker jag signalen däremellan isf.

Telefonuttaget vet jag ärligt talat inte vad det är, men det flyttar jag om det skulle vara alltför långt bort ifrån där det är tänkt att TVn skall stå.

Jag tror inte det. Man får en separat digitalbox + ett modem. Men det kanske har ändrats på senare tid?

telia säljer ju med tvillingkort.. lite dyrare dock.. tror man betalar en extra halv avgift.
kolla så du kan ha 30 först.
jag kan bara ha 8 men de funkar bra ändå tycker jag..
dom är nog i genomsnitt lite struligare när de gäller bilden hakar upp sig o sånt..
men de jobbigaste är väl dom ggr boxen måste startas om så tar de ca 5 minuter.
händer väl mig ca 3-10 ggr per år så de är väl inte jättejobbigt,, iaf bästa billigaste alternativet för mig.

Jo precis, men den dagen det behöver kollas på två TV-apparater oberoende av varandra så väljer jag tvillingkort. :)

Just nu är det bara jag i hushållet (+ katten, men han behöver inte se på TV så mycket), så då skulle det duga bra med en switch bara.

Absolut, jag hoppas det går att leverera 30 dit. Har dålig koll på vart stationen befinner sig i förhållande till huset, men jag ska kika upp det.

Bror min har 2 Mbit och kör också TV via bredbandet, det fungerar förvånansvärt bra faktiskt.

Men jag vill gärna tanka större filer osv. utan att korka igen helt.

Jag skulle föredra att ha separata tv/internet leverantörer, helt separata lösningar ger ett mervärde.

Då blir man inte utan allt den där gången någon kapar en kabel.

Jag har parabol och det funkar utmärkt, jag har tvillingkort till min andra tv.

Nja, du har klart en poäng. Men jag litar inte riktigt på leverantörerna som finns, har goda erfarenheter från Telia i form av stabilitet även fast dom är något dyrare (?).

Kapar dom en kabel så kan jag dela ut internet via HTCn och slå på en film istället den dagen det händer. :)

Nja, du har klart en poäng. Men jag litar inte riktigt på leverantörerna som finns, har goda erfarenheter från Telia i form av stabilitet även fast dom är något dyrare (?).

Kapar dom en kabel så kan jag dela ut internet via HTCn och slå på en film istället den dagen det händer. :)

Leverantörer av tv via satteliter är tokstadiga, har aldrig haft problem med det.

Hur dina lokala internetleverantörer funkar vet jag inte, men alla jag har provat här har funkat bra och nu sitter jag på egen fiber så nu är det lugnt.

Leverantörer av tv via satteliter är tokstadiga, har aldrig haft problem med det.

Hur dina lokala internetleverantörer funkar vet jag inte, men alla jag har provat här har funkat bra och nu sitter jag på egen fiber så nu är det lugnt.

Vad blev kostnaden för dig för detta?
Antar att uppstartskostnaden blir relativt hög med parabol osv. ?

Ja det här var ju bra. Telia kan såklart inte leverera digital-tv eller IP-telefoni till min adress.
ADSL kunde dom nog fixa, max 24 Mbit.

Nåväl, mot andra lösningar. Ska kika på Canal Digital och Viasats alternativ.

Det finns en del, men få, nackdelar med skogen.

Det är inte så lätt det här med TV och bredband.

Kikat lite på Canal Digital och Viasats hemsida. Viasat erbjuder inte Discovery som skulle vara fint att ha.
Samtidigt som Canal Digital inte erbjuder TV6 som jag också gillar.

Canal Digital verkar dock mest intressant mellan dessa två. Priskillnaderna är försumbara.

Men, då kommer jag att tänka på marksänt digital-tv.

Hur är bilden från en Boxer jämfört med Canal Digital på samma TV ?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph