Lösning på för snabbt blinkande miniblinkers

ninja zx9r

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2012
Ort
hylte
Hoj
triumph tiger xc 800 abs
tja ni som har problem med era mini blinkers

köpte 4st Step II tagg E- märkta 12v 6w. moterade dessa på min kawa ninja zx900R
efter montering blinkade lamporna (turbo) :) kawans relä ligger på 12v 21w (23w)

alla snackar om sätta mottånd. eller byta relä.

då dessa lampor till mini blinkers är H6W 12v 6w Halogen. å det var verkligen svårt att få tag på 21wattare till dessa.

så en smidig lösning. va att köpa 2st BA9s 12v 23w 15kr/st slipa ner piggarna på dessa å montera

Funkar utmärk!!

dom 2 främre lamporna H6W 12v 6w
bakre BA9s 12v 23w

mvh jonas
 
FInns ju elektroniska relä också, köpte det till min polares hoj kostar inte mycket 200-250kr tror jag vi köpte det för
 
köpte ett biltemarelä till min när jag installerade led-blinkers, skitbilligt å enkelt å installera. :)
 
En fråga angående jordningen av relät. Köpte mitt På Yamahacenter så det var plug and play. Funkar kalas. Dock finns möjlighet att jorda den vilket jag inte gjort. Har bara tänkt ha den vid besiktningen, tycker ni ändå att relät ska jordas?
 
Ja biltemas relä måste jordas för att de ska funka. :P bara dra en sladd till lämplig bult i ramen. :)

Jag hade nog skitit i att jorda om det funkar ändå...
Ja jorda säger vi här ganska frikostigt men egentligen gäller det en koppling till minuspol, jordning är väl EGENTLIGEN i vanlig bemärkelse en säkerhetsanordning som används i växelströmmens värld för att förhindra diverse elstötar för oss brukare. :P
 
Last edited:
ninja zx9r skriver
Funkar utmärk!!

dom 2 främre lamporna H6W 12v 6w
bakre BA9s 12v 23w

mvh jonas

Men bli inte förvånad om mini blinkers bak börjar smälta / ryka.
Om du står still för länge vid ett rödljus och blinkar.
Så blinka inte länge. :7peta

På min sukka hade tidigare ägare valt 12V/10W halogenlampor som motstånd.
Och stoppat in halogenlamporna i krympslang placerat framme vid styrhuvudet.
Jag står och blinkar vid rödljus när det börjar stiga upp rök mellan styrhuvudet och instrumentpanelen. :confused:
Tog bort lamporna och
monterade med diverse moddar ett Biltema 42-140 relä.
 
Ja biltemas relä måste jordas för att de ska funka. :P bara dra en sladd till lämplig bult i ramen. :)

Jag hade nog skitit i att jorda om det funkar ändå...
Ja jorda säger vi här ganska frikostigt men egentligen gäller det en koppling till minuspol, jordning är väl EGENTLIGEN i vanlig bemärkelse en säkerhetsanordning som används i växelströmmens värld för att förhindra diverse elstötar för oss brukare. :P
Typ så tänker jag oxå, så jag struntar i jordningen. Skulle dock vara intressant att veta varför relät behöver jordas för att fungera på vissa hojar.
 
ninja zx9r skriver

Men bli inte förvånad om mini blinkers bak börjar smälta / ryka.
Om du står still för länge vid ett rödljus och blinkar.
Så blinka inte länge. :7peta

På min sukka hade tidigare ägare valt 12V/10W halogenlampor som motstånd.
Och stoppat in halogenlamporna i krympslang placerat framme vid styrhuvudet.
Jag står och blinkar vid rödljus när det börjar stiga upp rök mellan styrhuvudet och instrumentpanelen. :confused:
Tog bort lamporna och
monterade med diverse moddar ett Biltema 42-140 relä.

Vill inte vara otrevlig men de va la rätt puckat å sätta krympslang på en lampa?? :P inte skitbra med lampa heller av den enkla anledningen att det suger att behöva byta den. :P motstånd blir ju varma oxå men allra enklast med reläbyte som du sa. :)
 
Denna montera jag på min fram http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=138967, 1 för varje sida löste mitt bekymer. fins för led & halogen blinkers.

cxVi5.jpg
 
Typ så tänker jag oxå, så jag struntar i jordningen. Skulle dock vara intressant att veta varför relät behöver jordas för att fungera på vissa hojar.

Kan bero på om reglaget går mot minus eller ger positiv signal, men bra fråga. får kollas nästa gång.
 
Köpte mig ett biltema relä igår men har inte hunnit koppla in och testat det än.
original relät har två stift med vit/brun och brun kabel till kontakten.
Nu ska biltema relät kopplas med 31- till jord, 49a till den vit/bruna, 49+ till den bruna.
Hade vart fint att få tag i ett kontaktdon som hade passat rakt i original men nu får det bli vanliga flatstift och eltejp i andra änden på trådarna :D
IMAG1485.jpg
Original relä och kontakt
IMAG1480.jpg
 
Typ så tänker jag oxå, så jag struntar i jordningen. Skulle dock vara intressant att veta varför relät behöver jordas för att fungera på vissa hojar.
Om du hade läst den stora tråden i ämnet hade du vetat varför...
Ett av Biltemas relän (har bara kollat ett av deras relän) innehåller en klock-elektronik som drar ett internt relä som ticka i lagom blink-takt oberoende av pålagd last..
Klockelektronbiken måste ha både plus och minus för att fungera.
Dvs en plus in, en jord och en plus ut. Tre anslutningar..
 
Okej, Yamaha säljer ett annorlunda relä jämfört med Biltema som inte behöver jordas. Men vissa hojar har kanske ett jordat relä och därför finns den möjligheten ut i fall att. Ungefär så?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top