Lös växelpinne, hur fixa?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
2012 Vespa 300 GTS Super
Har ett väldigt irriterande problem.
Efter jag köpte hojen så ville jag justera växelpinnen då den var roterad för högt enligt min fot. Var ett helvette att få bort och jag fick bända lite med en skruvmejsen för att få tillräckligt glapp i pinnen så den lossade.

Till slut lossnade den. Tänderna ser fina ut på axeln och pinnen. Dock går det knappt att spänna den nåt jag har satt den på nya positionen. Skruvarna kan bara påverka till ett visst läge.

Jag provade att:
Såga skåran fritt så att skruvarna verkligen kan dra ihop växelpinnen.

bankade till den med en hammare så att hålet blev lite mindre och det blev mindre glapp från start.

Nu sitter den bra men har en tendens att åka UT en bit. Det rör sig om ett spel på ca 3mm men ej upp och ner utan ut och in.

Kanske ska man köpa en ny växelpinne som har bättre fäste eller har någon annan en ide som kan fixa detta problem?

Jag har inga mer ideer kvar nu.
 

Bifogat

  • 9A981293-59FA-4D17-8B2A-7245F5F2BDC2.jpeg
    9A981293-59FA-4D17-8B2A-7245F5F2BDC2.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 39
  • 8F24F47D-F7E5-4FEB-8A6A-B74F14A4E49B.jpeg
    8F24F47D-F7E5-4FEB-8A6A-B74F14A4E49B.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 38
Är uttaget i axeln för en grövre bult ? Borde ju nypa såpass att den sitter bara genom att dra bult å mutter .
Känns ju orimligt att urtaget för bult skulle vara 3mm bredare än bulten är grov om den inte är bytt till en klenare och du har spel på nåt sånt i hålet i växelpetaren mellan bult och hålkanter
 
Suck. Nu skäms jag!
Inspekterade en gång till för jag postade inlägget och såg att muttern inte var dragen max! Drog den ända till botten ordentligt och toppmutter på så sitter den som berget.


Drog av förra mutter och vågade inte dra för hårt på nya bulten men det var ju den gamla som var rostig. Bara dra till ordentligt.

Får se om den lossnar efter ett par turer men bulten var verkligen inte dragen så säker på att det var problemet.
 
Är uttaget i axeln för en grövre bult ? Borde ju nypa såpass att den sitter bara genom att dra bult å mutter .
Känns ju orimligt att urtaget för bult skulle vara 3mm bredare än bulten är grov om den inte är bytt till en klenare och du har spel på nåt sånt i hålet i växelpetaren mellan bult och hålkanter
Det var spelet/glappet som var 3mm. Men jag var nog otydlig.
 
Jo jag ser på bilderna men i normalfallet ”tror ” jag inte spelet mellan bult och fräsningen bulten sitter i på har ett spel på 3mm för ut/in ska det inte gå så lätt att dra fram och tillbaka
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top