Lös skruv och fjäder i Husa

3plE

MCK WHEELERS FALUN
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
CBR600RR -05, Gixxer 7/11 and a Husa 650 i små små bitar
Lös skruv och fjäder i Husamotor

Tjena,
Hittade när jag skruvade lite igår en lös skruv och fjäder intryckt vid kedjestyrningen i framkanten av motorn.
Har konsulterat "Parts Manual" katalogen och kommit fram till att det ev är en "rebound" fjäder till den automatiska decompen samt en M5*10 insexskruv som sitter (eller ska sitta) i kamdrevet tillsammans med en låsmutter och ett par brickor.
Vilken funktion har dessa grejer samt vad bli konsekvenserna av att fortsätta köra? Misstänker att jag kört med grejerna lösa i motorn ett tag och det har ju funkat så här långt.

Last edited:
Har kollat lite mer... Kan det vara nått som används vid elstart? Min har aldrig funkat, klarar jag mej utan dessa pryttlar då?

När den automatiska dekompen är trasig( fjäder av eller sliten kläpp) brukar man inte kunna få den att starta på startmotorn.:mad:

När den automatiska dekompen är trasig( fjäder av eller sliten kläpp) brukar man inte kunna få den att starta på startmotorn.:mad:

Ok, kan ju ev vara anledningen till att jag aldrig lyckats med det isf. Fjädern och skruven är asså med största sannolikhet till decompen som används vid elstart?
Jag hade ju tankar på å plocka startmotor med tillhörande drev. Gör jag det så kan jag bara låta det andra vara eller?

Skruven var det nog jag som tappade härom veckan när vi grillade. Du kan maila den till mig, om det är ok...

Ganska vanligt fel. Vad har du för årsmodell? Är dekompvikten med sin axel hel? Då borde den ligga och skramla när du kickar. Saknas stoppskruven i kamdrevet så är risk att vikten trycker mot kamkedjan, med kedjehaveri som risk.

Jag rekommenderar köp nytt, och sätt dit. Så kommer det att bli mera lättkickat. Eller ta bort allt som hör därtill.

Nyheter
Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn