Lönesamtal, tips?

AluminiumHead skrev:
Klar att du inte kan göra så här om du t.ex. är gatsopare. Sedan får ju lönesiffran vara rimlig för ditt yrke och vad du anser att din insats är värd.

Du vet nog inte vilka resurser som en arbetsgivare får lägga ner för att hitta rätt person. Annonser, rekrytering, inskolning innan personen blir produktiv, m.m. Man räknar med cirka 1 miljon för en kvalificerad tjänst.

Tro mig, jag vet. Det var också skrivet lite med glimten i ögat, ledsen om det inte sken igenom. Givetvis är psykologin en viktig bit, inte bara i anställningsintervjuer, likväl är det en (IMHO) dum generalisering, den du gör om vem som öppnar munnen först efter lönekravet är ställt.

Edit: Jag tar mig också friheten att editera mitt inlägg - Du pratar dessutom i ditt svar om något helt annat än det jag replikerat och ifrågasatt med mitt första inlägg i denna tråd. Läs gärna mitt första inlägg och klura ut vad jag ifrågasätter. Vidare antar du väldigt mycket om vad jag vet och inte vet utan att veta (?) något om mig och min person.

Last edited:
Det är ju egentligen ganska enkelt.

Ta reda på ungefär vad folk i din bransch och speciellt i ditt område har för lön. Ring inte till kompisar hemma i Uddevalla!! För då ligger du helt plötsligt åt h-e för lågt….

Om du sen har erfarenhet SOM GYNNAR din nuvarande arbetsgivare så är det naturligtvis något som bör nämnas….

Skamligt bra lön ska man bara ha om man är för j-a duktig och erfaren – då är det bara att ställa krav. Innan man nått dit gäller det att komma dit. Är du inte duktig på ditt jobb finns det inte anledning att du ska ha bättre betalt än någon annan.

Edit/ Att prata psykologi och annat tjafs i de här sammanhangen är bara att ge chefen en anledning att garva när du lämnat rummet. Är du duktig så får du självförtroende, rykte och pondus att skapa en lyxkant på tillvaron.

Last edited:
Chrille skrev:
Skamligt bra lön ska man bara ha om man är för j-a duktig och erfaren – då är det bara att ställa krav. Innan man nått dit gäller det att komma dit. Är du inte duktig på ditt jobb finns det inte anledning att du ska ha bättre betalt än någon annan.

Nu är inte det här ett svar till Chrille (han har mig ändå på 'ignore') men ovan tänk är fel, fel, fel, fel.

Självklart ska du ha bättre betalt än alla andra, intala dig själv och din chef det. Det där är en generationsgrej, 40-50-60 talister kan ofta tjäna mindre än "glin" som mig själv just för att de fått lära sig att man inte ska ta för sig. Man ska kräva det orimliga i en normal löneförhandling. Speciellt när man byter jobb ska man dra på så in i helvete.

Ja se till att arbetsgivaren förstår att dom behöver dig! Att dina insatser är bra för företaget! riktigt bra! Förbered dig mentalt på att samtalet kan leda till att du söker dig vidare. För vem stannar på ett företag där man fick lämna kvartsamtalet hos chefen med svansen mellan benen? Se till att ha fakta på vad man KAN tjäna i din befattning o se till att ditt sikte är inställt på mer än så! Framförallt vänd dig inte till facket överhuvudtaget!! Avtalsenliga lönelägen är för andra ALLTID! för DIG gäller att ta allt du kan få! Fortsätter du ett år till på företaget med samma lön kommer du bli utnyttjad o folk kommer hånle bakom din rygg!
Dagens sanning
Flemming :hihi

AluminiumHead skrev:
Det är enkelt, allt handlar om psykologi. Först måste du argumentera om att du är bäst på att utföra det här jobbet. Säg därefter vad du vill ha i lön, tex. 27000 och sedan håller du tyst. Den första som sedan bryter tystnaden förlorar. Är det arbetsgivaren som börjar prata har han visat att han till slut kommer att acceptera lönen. Är det du som börjar prata så visar det tecken på att du kan tänka dig att gå ned vad det gäller löne krav. :tummenupp
Nu är det avklarat, han var faktiskt en mycket bra lyssnare:)
Får se när löneavtalet e klart vad det blev...

//M

1. Var medveten om att du är i underläge redan från början
alla chefer har gått kurser i hur man ska löneförhandla.
2. Förbered dig mycker väl. Skriv ner allt bra som du har gjort och hitta på lite extra.
3. Om du blir missnöjd med hur din chef "klassar" dig. Be honom förklara vad du inte har gjort för att förtjäna en högre lön och låt honom inte komma undan med något flummigt svar. Kräv honom på konkreta exempel.
Detta brukar vara mycket svårt att få fram men stå på dig.
4. Be honom/henne skriva ner vad du ska göra för att få högre lön. Utför sedan detta och visa vi nästa lönesamtal.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing