Lönegarantin och den stora blåsningen på 30.000

Det företag jag jobbade på -00 gick i konkurs.På den tiden var lönegarantin på 100.000kr. Det innebar att vi fick vår lön o semester tills summan var förbrukad. Dvs 1½mån med skatt o sociala + innestående semester komptimmar etc.

Fast på den tiden kunde man bara ringa några telefonsamtal så hade man en ny anställning. lite tuffare idag..

Viktigt att tänka på med lönegarantin. Har du fått ett nytt jobb, får du ej någon lönegaranti för din uppsägningstid. Du ska även anmäla dig till arbetsförmedlingen som aktiv arbetssökande! Hände mig för drygt 1.5år sedan.

Viktigt att tänka på med lönegarantin. Har du fått ett nytt jobb, får du ej någon lönegaranti för din uppsägningstid. Du ska även anmäla dig till arbetsförmedlingen som aktiv arbetssökande! Hände mig för drygt 1.5år sedan.

Har redan skrivit in mig på arbetsförmedlingen. :tummenupp

Förstår att lönegarantin upphör att gälla om jag får nytt jobb. Konstigt vore ju annars. Men... Låt säga jag får ett nytt jobb då det fortfarande är två månader kvar på lönegarantin. Då finns det ju pengar kvar i garantin som kan täcka mitt innestående semesterkrav, som inte har med själva uppsägningstiden att göra. Finns det chans att få ut dem i så fall?

Enligt min gode vän KKförvaltaren så är 170K taket vad du kan få ut.

Tyvärr

Tusen tack för att du frågade! :) Tyvärr var ju svaret mindre roligt att läsa. :(

Last edited:
Att konkursen varit snabbt beslutad KAN bero på att om man kånkar dagen innan moms/sociala avgifter skall betalas in så blir man INTE personligt ansvarig för de skatter som inte förfallit.

Det kan alltså innebära att det finns massor med pengar i bolaget som egentligen skulle gå till staten som skatt, men som nu kan gå till mer prioriterade fordringar enligt det som beskrivits i tidigare inlägg.

Och blir det pengar över tills det är "din tur" i listan kanske det finns en slant att hämta utöver lönegarantin? Jag vet inget om hur statlig lönegaranti vs pengar som finns kvar i bolaget regleras.

Kontrollera detta med någon kunnig jurist, och isåfall hur dessa pengar fördelas, om alla anställda har rätt att dela på detta eller om det går i ordningen för när fordran lämnades in.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph