Lönefråga, moral och ansvar....

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Tjo
Pratade med min framtida arbetsgivare om ingångslön häromdan, han frågade vad jag skulle kunna tänka mig som ingångslön, och jag vet att mitt fackförbund säger att jag minst ska kräva 26600 vilket jag sa direkt och att en bra ingång är väl runt 28....
Nu till chocken, Får till svars att de låter för lågt och runt 33-34 har de andra som jobbar med samma sak....
Ja vad säger man? sa att jag inte hade någon större tidigare praktisk erfarenhet och då fick även till svars att det får man fort...

Ska jag ta den här lönen som ingång? känns lite fel eftersom de är högt + att man känner att man måste överprestera nästan + kunna allting man ska jobba med....

Någon med erfarenhet? kanske ngn med högre ställning som vet med egen erfarenhet ?

Har du tidigare erfarenhet inom branschen eller är du nyutexaminerad? Jag tror inte att du känner att du behöver överprestera, gör ditt bästa som man alltid ska göra så har du ju gjort det du kunnat helt enkelt. Om de är nöjda med dig så blir du ju kvar och då kan du ju diskutera fram ännu högre lön.

Jag fick ett "lönestegsavtal" som på 3 år gav 7000:- mer/mån om allt gick bra,,,vilket det gjorde.

Jag skulle ha tagit det. Om dina kollegor ligger på 33' och du kliver in på 28' så kanske det är svårt att komma ikapp sedan.

Är det dessutom så att arbetsgivaren hyr ut dina tjänster som konsult till andra företag så kan det vara en av anledningarna till att de inte vill ha dig på en för låg nivå - de vill kunna krama ur sin kund lika mycket för dig som de får för sina andra anställda.

Har du tidigare erfarenhet inom branschen eller är du nyutexaminerad? Jag tror inte att du känner att du behöver överprestera, gör ditt bästa som man alltid ska göra så har du ju gjort det du kunnat helt enkelt. Om de är nöjda med dig så blir du ju kvar och då kan du ju diskutera fram ännu högre lön.

Har cirka 8-10 månaders praktik erfarenhet ifrån sommarloven, annars är jag helt nyutexaminerad... och jag har ju inget emot att vara fullbetald direkt, men folk på samma nivå med några års erfarenhet kan ju kolla konstigt om de får reda på lönen, dock så vet jag att en del inte har någon byggnadsingenjörsexamen utan har gått yrkesvägen på arbetsplatsen. Är byggnadsprojektledning det handlar om ....

Hej bullen.... om jag inte vill skryta rakt ut, kan jag skriva det som en korkad fråga istället? :glömdet

Förstår inte riktigt vad du menar? är ju ingen lönenivå man skryter med precis, inte enligt min uppfattning iaf.

Last edited:
Förstår inte riktigt vad du menar? är ju ingen lönenivå man skryter med precis, inte enligt min uppfattning iaf.

Nej det är väll i nivå med va alla på sh låtsas att dem har...

Sen att 75% av befolkningen har mindre hör inte hit.

Kan man få citron till såret också nu när man fått en skopa grovsalt?

(/Sjukt bitter elektriker)

Men snälla du tacka ja till det erbjudna jobbet och lönen. Har du en för låg ingångslön kommer detta att ligga dig i fatet tills du byter jobb.

:va

Frågan är hur bra uppdaterat ditt fack är egentligen. Men tacka och ta emot. Säg förresten 35´ eftersom man aldrig ska tacka ja till första budet. :tungan
Varför ens fundera på om du ska tacka ja till en högre? Går du in för lågt så är det svårt att höja mer än 2-3% per år om du inte byter jobb.
Säg att du ser en lång relation med din arbetsgivare och att du är hungrig efter att prestera och lära dig och göra karriär hos dem! Sälj in dig själv!

Var stolt att du har en utbildning och undervärdera inte dig själv. Du gör säkert ett bättre jobb en många äldre (kanske trötta och avdankade). :D

Go go go och lycka till! :yoparty

Till er som är avundsjuka: Se det som en spark i arslet att nå dit själv. Ingen får löneförhöjning av avundsjuka. Det är bara att slösa med energi som du kan lägga på att :hojraket istället.

Är det dessutom så att arbetsgivaren hyr ut dina tjänster som konsult till andra företag så kan det vara en av anledningarna till att de inte vill ha dig på en för låg nivå - de vill kunna krama ur sin kund lika mycket för dig som de får för sina andra anställda.

Hur tänkte du nu? Om han kostar mindre kan de väl ta lika mkt ändå och få större marginal.. Låter väl kanon för en arbetsgivare!?

Till TS...

Om de erbjuder en så bra (om det nu är det för vad du nu har för bakgrund) ingångslön så förväntar de sig förmodligen resultat. Prutar du själv ned det så skulle jag som rekryterare tolka det som att du inte tror att du kommer att leverera, och då är du istället ett osäkert kort.

Och det är alltid svårare att "komma ifatt" om man gått för lågt. Oftast därför man tjänar mer på sikt ´genom att byta jobb lite oftare.

Last edited:
Håller med, men vad är annars syftet? Idiotförklara dig själv genom att förhandla NER lönen? :brinnerup

Nja, grejen är att man får ju inte hög lön bara för att, utan de väntar sig en viss prestation utifrån lönen som nämnt ovan, och om man blir fullbetald direkt så känns det som man måste prestera som en som jobbat i branschen under flera år med samma lön vilket jag tror kan vara svårt...

Å andra sidan kanske det är ett sätt att håller en kvar genom att ge full lön direkt då de råder brist på arbetsmarknaden på kvalificerade byggnadsledare.

Last edited:
:va

Till er som är avundsjuka: Se det som en spark i arslet att nå dit själv. Ingen får löneförhöjning av avundsjuka. Det är bara att slösa med energi som du kan lägga på att :hojraket istället.

Måste vara riktat mot mig och prulle då endast vi har varit "negativa" mot frågeställaren... Handlar inte om avundsjuka, frågeställningen var bara så dum att det måste handla om nåt annat, dvs skryt.

Nja, grejen är att man får ju inte hög lön bara för att, utan de väntar sig en viss prestation utifrån lönen som nämnt ovan, och om man blir fullbetald direkt så känns det som man måste prestera som en som jobbat i branschen under flera år med samma lön vilket jag tror kan vara svårt...

Men herrejösses, du kanske inte försöker skryta... du har helt enkelt universums sämsta självförtroende?

Det är nog inte första gången din arbetsgivare rekryterar, han vet vad som kan förväntas av en nyanställd. Ta varenda krona du kan, punkt.

Last edited:
Måste vara riktat mot mig och prulle då endast vi har varit "negativa" mot frågeställaren... Handlar inte om avundsjuka, frågeställningen var bara så dum att det måste handla om nåt annat, dvs skryt.

Men herrejösses, du kanske inte försöker skryta... du har helt enkelt universums sämsta självförtroende?

Det är nog inte första gången din arbetsgivare rekryterar, han vet vad som kan förväntas av en nyanställd. Ta varenda krona du kan, punkt.

Precis va jag mena, plus att jag blir trött på folk som inte inser hur bra de har de.

(Ja jag har en plan för att fixa min sits och jag missunar ingen att lyckas)

Precis va jag mena, plus att jag blir trött på folk som inte inser hur bra de har de.

(Ja jag har en plan för att fixa min sits och jag missunar ingen att lyckas)

Är det du på din avatar så har du ju en del jobb framför dig i så fall :D

Buhu! Min arbetsgivare kanske inte tycker att jag är värd 5.000:- extra! Buhu! :gråta

Men väx upp för tusan!

Vattenfall betalar tre tyskar som är så inkompetenta att de inte kan ha dem kvar på
jobbet 90.000.000:- för att de ska hålla sig borta.

Vem mer än du tror du har tid att bekymra sig om dina 5.000:-?

Har ni inte fått lära er någonting i skolan om hur arbetsmarknaden fungerar?

Nästa gång du är på en arbetsplats så ta och kolla vilka som producerar mest och har
mest krav på sig, de med hög eller de med låg lön!

Last edited:
Är det du på din avatar så har du ju en del jobb framför dig i så fall :D
Det där är efter firmans julbord :rofl

Jag skulle troligen tänkt likadant som du i 5 minuter sen kommit fram till att om dem tror så mkt på mig varför skulle inte jag göra det? Taggigt jobbet gjort mitt bästa och räcker inte det så är det dem som har gjort ett misstag inte du och du kan söka ett nytt jobb i slutet av provanställningen medans du sitter överbetald och skaffar dig erfarenhet till nästa jobb.

Det är alltid lättare att byta jobb om du redan har ett.

Kan verkligen inte se hur det ska kunna komma nått negativt ur det där.

Det där är efter firmans julbord :rofl

Jag skulle troligen tänkt likadant som du i 5 minuter sen kommit fram till att om dem tror så mkt på mig varför skulle inte jag göra det? Taggigt jobbet gjort mitt bästa och räcker inte det så är det dem som har gjort ett misstag inte du och du kan söka ett nytt jobb i slutet av provanställningen medans du sitter överbetald och skaffar dig erfarenhet till nästa jobb.

Det är alltid lättare att byta jobb om du redan har ett.

Kan verkligen inte se hur det ska kunna komma nått negativt ur det där.

Nu tror jag du felciterade lite, men same same..

Jag har faktikst förhandlat ned lönen en gång. En "lönereduktion" i 3 mån i begärt utbyte mot djupare utbildning och att få "gå med" även de som inte gjorde exakt det jag skulle göra.

Värde för mig? Jag lärde mig mer om helheten och kom snabbare in i det jag egentligen skulle göra, vilket var roligare än att bli utsläppt och stånga sig blodig första året för att fatta vad man jobbade med.

Värde för dem? Ovan + (-) att jag förmodligen blev dyrare första månaderna för dem än om jag dragit igång snabbare. På sikt blev jag dock en tryggare och mer långsiktigt lönsam anställning.

Däremot är det farligt att gå in med för låg lön, sjukt svårt att få upp sen. Bättre att förhandla till sig en bra lön, och sen förhandla bort mot mer utbildning eller vad man vill ha för att komma in i sitt nya liv.

Jag tvivlar starkt på att kraven på prestation ställs i förhållande till din lön. Jag bara gissar nu, men förmodligen har din närmaste chef inte löneansvar för dig, medans han har ansvar för att du leverar.

Ta lönen, gör ditt bästa. Får du sparken för att du är en sopa skulle du fått det oavsett vilken lön du går in med.

Har cirka 8-10 månaders praktik erfarenhet ifrån sommarloven, annars är jag helt nyutexaminerad... och jag har ju inget emot att vara fullbetald direkt, men folk på samma nivå med några års erfarenhet kan ju kolla konstigt om de får reda på lönen, dock så vet jag att en del inte har någon byggnadsingenjörsexamen utan har gått yrkesvägen på arbetsplatsen. Är byggnadsprojektledning det handlar om

Vilken utbildning gick du? Jag är grymt sugen på att utbilda mig till byggnadsingenjör då jag redan är i byggsvängen men känner att kroppen inte kommer orka med i 30 år till :(
Om det är sån ingångslön för en nyutbildad med praktik så känns det ju ok, jag vill inte utbilda mig i 2-3 år och gå in på en lön på under 30k direkt :(

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman