Löneförhöjning

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Hur fan ska man bära sig åt ?

på vårat jobb så har vi ett poängsystem som inte fungerar alls
det grundar sig på följande

1 kompetens
2 engagemang
3 ansvarskänsla + några andra punkter

en vecka före samtalen börjar, så rör sig chefen i verkstan aldrig annars , de som slickar är allmänt oengagerade men som hörs mest får alltid löneökning grundade på poängen .. 1poäng är värd ca : 55kr

Mugge aset som antingen är allmänt trög eller besitter ngt annat allvarligt fel vägrar o sjunka till fjäsknivån .. tjata om en massa skit ligger inte i min natur då jag hellre löser det på 2 min än kontaktar en chef ( då det aldrig händer ngt iaf )

vissa as som knappt lyfter ett finger fick en höjning på ca : 500 kr medans jag som sliter o engagerar mig i bakgrunden inte får ett skit ??

så nu är min fråga måste man slicka pungkulor o gapa o skrika, torde inte problemet , torde!! felet ligger i att poängsystemet suger och än mer vår chef , tröttnat för länge sen på as som bara glider o suger så sperman sprutar kring käften på dem

Självklart måste du slicka röv, sånt måste man göra om man vill ha ut något här i livet. I Sverige är det väldigt lite rövslickeri jämfört med många andra I-länder, hierarki och rövslickeri häromkring är inte riktigt vad det borde vara.
Så slicka lite röv, baka lite bullar åt chefen och spela smart om du inte är det. Genom att sätta dig på tvären så får du bara ut något positivt för din envishet och inte något i lönekuvertet.

Självklart måste du slicka röv, sånt måste man göra om man vill ha ut något här i livet. I Sverige är det väldigt lite rövslickeri jämfört med många andra I-länder, hierarki och rövslickeri häromkring är inte riktigt vad det borde vara.
Så slicka lite röv, baka lite bullar åt chefen och spela smart om du inte är det. Genom att sätta dig på tvären så får du bara ut något positivt för din envishet och inte något i lönekuvertet.

mjo att det funkar o slicka märkte man redan i skolan , men med mina ideal så i helvete heller , kapital är inte allt i världen o tjäna dem genom o förnedra sig sj är lågt

mjo att det funkar o slicka märkte man redan i skolan , men med mina ideal så i helvete heller , kapital är inte allt i världen o tjäna dem genom o förnedra sig sj är lågt

Då tycker jag inte att du ska klaga på för dålig lön heller :D
Ideal hit och ideal dit, jag lärde mig i ett tidigt skede i livet att om jag är smart så kan jag utnyttja alla runt mig till mig egen fördel, oavsett om det ser ut som om de utnyttjar mig eller inte.

Jag har haft mycket nytta av det, men jag har även fått slicka en del röv. Mina gymnasiebetyg skulle vara betydligt lägre egentligen. Inte för att jag var korkad eller dålig, tvärtom. Men jag var inte alltid i skolan då jag jobbade istället många gånger, istället slickade jag lite röv och fick de betyg jag förtjänade trots väldigt låg närvaro.
Gick dock oftast endast hem hos de kvinnliga lärarna, de gillar "rim-jobs" tydligen :D

Så om du håller på dina principer så kommer du få gå där och stampa med grundlön hela tiden. Spelar du däremot smart kanske du kan få mer ansvar, högre lön och på så vis kanske även få högre position på firman, om det nu är det du vill. Eller åtminstone goda vitsord när du ger dig ut i jakt på nya jobb. Jag är övertygad om att en rövslickad chef säger betydligt bättre saker om en anställd kontra en icke rövslickad chef...

Då tycker jag inte att du ska klaga på för dålig lön heller :D
Ideal hit och ideal dit, jag lärde mig i ett tidigt skede i livet att om jag är smart så kan jag utnyttja alla runt mig till mig egen fördel, oavsett om det ser ut som om de utnyttjar mig eller inte.

Jag har haft mycket nytta av det, men jag har även fått slicka en del röv. Mina gymnasiebetyg skulle vara betydligt lägre egentligen. Inte för att jag var korkad eller dålig, tvärtom. Men jag var inte alltid i skolan då jag jobbade istället många gånger, istället slickade jag lite röv och fick de betyg jag förtjänade trots väldigt låg närvaro.
Gick dock oftast endast hem hos de kvinnliga lärarna, de gillar "rim-jobs" tydligen :D

Så om du håller på dina principer så kommer du få gå där och stampa med grundlön hela tiden. Spelar du däremot smart kanske du kan få mer ansvar, högre lön och på så vis kanske även få högre position på firman, om det nu är det du vill. Eller åtminstone goda vitsord när du ger dig ut i jakt på nya jobb. Jag är övertygad om att en rövslickad chef säger betydligt bättre saker om en anställd kontra en icke rövslickad chef...

det ligger ngt i det du säger men i mina ögon ska en bra chef se igenom detta . under de åren jag har jobbat har jag haft en bra chef på 10 st fjäsk rata han som synden , arbete löna sig . medans nu har vi fått ngn spillevink som hellre sitter i möten o drömmer om nästa steg på pinnen .. rättvisa är väl inte för mkt begärt ?

det ligger ngt i det du säger men i mina ögon ska en bra chef se igenom detta . under de åren jag har jobbat har jag haft en bra chef på 10 st fjäsk rata han som synden , arbete löna sig . medans nu har vi fått ngn spillevink som hellre sitter i möten o drömmer om nästa steg på pinnen .. rättvisa är väl inte för mkt begärt ?

told u so......:)

1) Jämför dig inte med andra (speciellt inte om du har individuell lön)

2) Förhandla om andra saker än lön, mer semester, pension, reseavdrag etc etc.

3) Gör dig oumbärlig (lättare sagt än gjort beroende på vad man jobbar med kanske men man brukar inte "sakna kossan förrän båset är tomt)

4) Personligen har jag fått min andra löneförhöjning i år och har på 4 år fått upp lönen väldigt mycket genom att helt enkelt byta arbetsgivare lite titt som tätt. Istället för att klaga på låg lön (som "alla" andra gör inom vården) så gör jag något åt det istället för visst går det om man ger sig f*n på det:)

5) Om allt ändå skulle känns jävligt se det positivt; man har ett jobb och kanske t om att man trivs med sitt yrkesval.:tummenupp

Liten undran: Det där poängsystemet är det något ni har gjort gemensamt tillsammans med fackrepresentanter eller är det bara något "chefen bestämt" :va

gå in till chefen o förklara läget..
berätta vad just du gör som inte syns och att du anser dig förtjänna mer i lön.

Ajfan, ber om ursäkt för den negativa feedbacken på ditt inlägg. Är inte riktigt vän med datorn jag sitter vid:gnissla

Men du säger ju emot dig själv :) En bra chef ska se förbi detta men du har ju uppenbarligen ingen bra chef och då får du anpassa dig efter rådande omständigheter. I detta fall slicka lite röv med andra ord.
Byt taktik helt och se om det ger resultat, och sluta vara så envis och principfast. Den enda som "vinner" på det är ju ditt samvete...

1) Jämför dig inte med andra (speciellt inte om du har individuell lön)

2) Förhandla om andra saker än lön, mer semester, pension, reseavdrag etc etc.

3) Gör dig oumbärlig (lättare sagt än gjort beroende på vad man jobbar med kanske men man brukar inte "sakna kossan förrän båset är tomt)

4) Personligen har jag fått min andra löneförhöjning i år och har på 4 år fått upp lönen väldigt mycket genom att helt enkelt byta arbetsgivare lite titt som tätt. Istället för att klaga på låg lön (som "alla" andra gör inom vården) så gör jag något åt det istället för visst går det om man ger sig f*n på det:)

5) Om allt ändå skulle känns jävligt se det positivt; man har ett jobb och kanske t om att man trivs med sitt yrkesval.:tummenupp

Liten undran: Det där poängsystemet är det något ni har gjort gemensamt tillsammans med fackrepresentanter eller är det bara något "chefen bestämt" :va

det ska vara utarbetat med fackliga representanter en gång i tidernas begynnelse,, men i slutändan är det upp till varje produktionsledare,, antar att de får ett visst antal poäng som han sen fördelar till sitt arbetslag ..

tyvärr så styrs ju vi i industrin genom if-metalls avtal .

byta arbetsgivare är med i planerna framöver men o gå ner över 5000 i brutto vill man väl inte heller , sen har du en poäng där om mer fritid .

Det har jag funderat på i många år men knappast ngt jag kan styrra över .. men själva lönesättningen måste man ju kunna göra ngt åt eftersom det sällan blir rättvist ?

jag är ju sk svartfot så från fackets sida kan man ju inte förvänta sig för mkt och de som är med i facket är en bunt hjärndöda reptiler

Last edited:
Men du säger ju emot dig själv :) En bra chef ska se förbi detta men du har ju uppenbarligen ingen bra chef och då får du anpassa dig efter rådande omständigheter. I detta fall slicka lite röv med andra ord.
Byt taktik helt och se om det ger resultat, och sluta vara så envis och principfast. Den enda som "vinner" på det är ju ditt samvete...

nej deecati med gamla punkar filosofier så nej, även om jag förlorar på det så vägrar jag den sortens anpassning

Hur kom det sig att du inbillade dig att livet/jobbet skulle på något sätt skulle vara rättvist?
Är man missnöjd med sin lön och den inte går att höja, så byter man arbetsgivare. Finns det ingen som vill betala mer än ens nuvarande arbetsgivare så har man förmodligen rimlig lön...

Ta ett samtal med chefen och fråga vad han vill att du ska uppnå för att få den löneökning du vill ha. Skriv även upp alla de saker du löser på ett bra sätt löpande och visa din lista för honom. Om han inte ser vad du gör så får du ju upplysa honom.

Ta ett samtal med chefen och fråga vad han vill att du ska uppnå för att få den löneökning du vill ha. Skriv även upp alla de saker du löser på ett bra sätt löpande och visa din lista för honom. Om han inte ser vad du gör så får du ju upplysa honom.

sånt gås ju igenom på de sk lönesamtalen det finns vissa punkter du ska uppfylla för o hamna i en högre klass .

har samtalat lite med div eldsjälar på företaget som sitter med i lönegruppen . de ska iaf se över hur samtalen går till .

känns som en liten seger iaf

Det där är inte så enkelt. Det är inte frågan om rent fjäsk.
Visst är det oftast en fördel att man faktiskt uträttar en massa men det är ännu viktigare att du ser till att chefen får reda på vad du gör så att han vet att du uträttar saker.
En chef som i princip aldrig "går ut på golvet" kommer aldrig att upptäcka hur bra du jobbar om du inte berättar det för honom.
Pratkvarnar får mer betalt för samma arbete än dom som tysta sliter i bakgrunden i många fall.
En riktigt bra chef upptäcker vilka som verkligen sliter och vilka som mest pratar men tyvärr är långt ifrån alla chefer riktigt toppen.
Se det som att du underlättar hans jobb när du berättar om vad du gör och desstutom gör du ju din löneförhandling mycket enklare.

Det där är inte så enkelt. Det är inte frågan om rent fjäsk.
Visst är det oftast en fördel att man faktiskt uträttar en massa men det är ännu viktigare att du ser till att chefen får reda på vad du gör så att han vet att du uträttar saker.
En chef som i princip aldrig "går ut på golvet" kommer aldrig att upptäcka hur bra du jobbar om du inte berättar det för honom.
Pratkvarnar får mer betalt för samma arbete än dom som tysta sliter i bakgrunden i många fall.
En riktigt bra chef upptäcker vilka som verkligen sliter och vilka som mest pratar men tyvärr är långt ifrån alla chefer riktigt toppen.
Se det som att du underlättar hans jobb när du berättar om vad du gör och desstutom gör du ju din löneförhandling mycket enklare.

visst är det så , det jag har påpekat är att samtalen ska ske i samverkan med lagkapten ( samtliga arbetslag har en sådan ) därmed får du en mer rättvis bedömning .. . Lagkaptenen medverkar i produktionen o har total insyn i vad man pysslar med ,,

sen springa runt o påpeka hur duktig man är o vad man gör

nej för helvetes satan , ligger absolut inte i min natur

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP