Lönar det sig att studera?

Fakta?

SACO-studie av akademikers livslöner visar att för 19 av de 27 studerade utbildningsgrupperna är avkastningen på utbildningen fem procent eller lägre. I nio fall innebär utbildningen en ekonomisk förlust jämfört med att börja arbeta direkt efter gymnasiet. Flera av de grupper som har en negativ avkastning är starkt kvinnodominerade. Den genomsnittliga avkastningen är ungefär sex procent.

http://www.saco.se/templates/saco/document.asp?id=3313

Lycka till med ditt val!

PS. Kalkylen blir sämre ju längre man väntar med sin utbildning. DS.

Last edited:
henrikkrueger skrev:
2045806 De flesta verkar anse att det skulle löna sig att plugga...
Kommer bestämma mig efter sommaren, när jag sommarjobbat på mitt gamla regemente. Men tandläkare verkar stabilt som tusan. Lite jobbigt å plugga ibland bara... :3freak

Vet man vad man vill jobba med resten av livet så kanske det lönar sig att plugga 5 år.

Personligen skulle jag aldrig lägga 5 bast av mitt liv på att plugga.
Utbildade mig till elektriker, men har aldrig riktigt jobbat som det.

Jobbar nu som IT-drift tekniker, men om jag gör det om 5 år vet jag inte.

Vad jag menar är att mycket kan hända på 5 år.

Från att ha haft ca 20k i månaden inom industrin så började jag plugga till sjuksköterska. Lönar det sig ekonomiskt? Knappast. 720000:- i förlorad inkomst, 180000:- i studielån, och sist men inte minst: Kommer att få en ingångslön på ca 17k i månaden när jag är klar... :död

Lönar det sig på något annat sätt? Japp. Jag kommer inte att hata mitt jobb och ha söndagsångest över att gå dit, och jag får tillbaka annat än pengar, genom tacksamhet av folk som behöver hjälp.

Enkel kalkyl för mig. :tummenupp

ettan skrev:
2045863 Funderar att plugga til psykolog. Någon som har erfarenhet av detta?

Är läkarprogramet som gäller då, har en tjejkompis som pluggar till läkare.
Har för mig att hon sagt att man väljer inriktning efter 3-4 år.

Flyer: jobbar du på SACO eller?

Elgasen skrev:
2044604 Så världen kommer alltså att styras av ett packe indier om några år?

Indier må vara duktiga på att koda på beställning, men det är också allt de kan. Det kommer fortfarande att behövas systemutvecklare som designar systemen och gör en väldigt detaljerad kravspecifikation för att indierna över huvud taget ska kunna göra något.

Är du idag inriktad på enbart programmering lär du kunna känna av konkurrensen om några år. Har du en bredare utbildning är det nog ganska lugnt.

Mr_White skrev:
2045889 Är läkarprogramet som gäller då, har en tjejkompis som pluggar till läkare.
Har för mig att hon sagt att man väljer inriktning efter 3-4 år.

Flyer: jobbar du på SACO eller?

Nix, jag är heller inte ansluten till något SACO-förbund... Det var inte meningen att göra ohejdad reklam, men jag tyckte info och länkar kan vara intressanta i denna diskussion - även om det blir ensidigt.

jag har ett bra föslag... hoppa av och ge platsen till mig :banana
har sökt till tandläkare men kom inte in :3freak

ärligt talat du har ju valt en utbildning som garanterar en riktigt bra framtid... jag tycker du ska köra hårt och det är inte alls så farligt att plugga.. jag gör det nu och jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba istället för tilfället vi har grymt skoj i skolan :fyllisar
och man lär sig faktist nåt.. fantastiskt va?

Alltså frågan Lönar det sig att studera? kan avse tex. den ekonomiska faktorn, möjlighet att utvecklas inom sitt område osv...

Ofta är det den ekonomiska faktor som avses men vem vill ha ett arbete där möjligheten att utvecklas är 0% och vara en Zombie i 40år på arbetsplatsen ???

burner skrev:
2046289 Alltså frågan Lönar det sig att studera? kan avse tex. den ekonomiska faktorn, möjlighet att utvecklas inom sitt område osv...

Ofta är det den ekonomiska faktor som avses men vem vill ha ett arbete där möjligheten att utvecklas är 0% och vara en Zombie i 40år på arbetsplatsen ???

Frågan som jag ställde har, iaf för mig inte, så hemskt mycket med lönen att göra. Som tandläkare kommer jag upp i lönenivåer som är riktigt ovanliga i försvaret. Vet att det lönar sig ekonomiskt att börja plugga i mitt fall. Men det jag undrade mest egentligen är om det finns någon som har gjort som jag, utbildat sig i ett par år (3 år militärhögskola) jobbat i ett par år och sen bytt inriktning helt och hållet och utbildat sig till något annat.

juha01 skrev:
Lönar det sig på något annat sätt? Japp. Jag kommer inte att hata mitt jobb och ha söndagsångest över att gå dit, och jag får tillbaka annat än pengar, genom tacksamhet av folk som behöver hjälp.

Enkel kalkyl för mig. :tummenupp

Nurse is da shit :nurse

Jo men skillnaden mellan utbildning är ju lönen som förmodligen kommer öka mer för de som har akademisk utb än de som inte har det. Taket för en industriarbetare är ju runt 24K/mån medans golvet för en utbildad ekonom är 24K och därefter stiger lönen ganska fort.

McB skrev:
2045946 Indier må vara duktiga på att koda på beställning, men det är också allt de kan. Det kommer fortfarande att behövas systemutvecklare som designar systemen och gör en väldigt detaljerad kravspecifikation för att indierna över huvud taget ska kunna göra något.

Är du idag inriktad på enbart programmering lär du kunna känna av konkurrensen om några år. Har du en bredare utbildning är det nog ganska lugnt.
Hehe mitt ex-jobb handlade om just Offshore Outsourcing till Indien, jävligt intressant ämne, lärde mig mycket som man inte visste tidigare.

henrikkrueger skrev:
2046943 Frågan som jag ställde har, iaf för mig inte, så hemskt mycket med lönen att göra...
...Men det jag undrade mest egentligen är om det finns någon som har gjort som jag, utbildat sig i ett par år (3 år militärhögskola) jobbat i ett par år och sen bytt inriktning helt och hållet och utbildat sig till något annat.

Jodå, jag har hunnit med lite av varje. Jobb och studier, jobb igen (sedan time-out med FN-tjänstgöring en längre period). Började plugga igen vid 30, med efterföljande karriärväxling. Men jag vet inte om det blev bättre... :rolleyes: Kanske dags att hitta på nåt nytt igen, det är bara det att jag inte vet vad jag vill bli när jag blir stor...

Det är en stor omställning att gå från ett skapligt välbetalt jobb till att leva på studiemedel. det värsta jag varit med om. Tillkommer åldersdiskriminering, då systemet tror att alla studenter är 26 eller yngre...

Men det är klart att om man funderar på studier skall man ge det en chans. Man kan ju alltid hoppa av om det inte passar. Se bara till att ha en alternativplan! Lycka till!

Last edited:
Lönar det sig att studera i Sverige,

Nettoeffekten av det ekonomiskt är marginellt. Så, väljer man högre utbildning enbart för pengar är man helt fel ute.

Utbildning btw, går inte enbart mäta i pengar, det ger så mycket mer.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025