Lön för inköpare?

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Har sökt jobb som inköpare och närmar mig slutrekryteringen.
Nu är min fråga om det finns nån som jobbar som inköpare och vad ni har för löner?

sportarn skrev:
2314481 Har sökt jobb som inköpare och närmar mig slutrekryteringen.
Nu är min fråga om det finns nån som jobbar som inköpare och vad ni har för löner?

Interna köp, typ lagertransaktioner, eller sourcing av externa leverantörer?

Stolten skrev:
2314844 Ca 22 000..

EDIT: 22 000 FÖRE skatt för er som har löner på de nivåerna..

Det låter väldigt lite i mina öron? Är inte en inköpare en rätt så central del med stort ansvar och förtjänar på så vis en högre lön än "ynka" 22 blås?

Lugn skrev:
2314755 Interna köp, typ lagertransaktioner, eller sourcing av externa leverantörer?
Det gäller externa leverantörer med offertintagningar och sånt.
Mycket ansvar och stora budgetar. Hela avdelningen handlar för 2,2 miljarder så det är ju lite granna!

Dee_cati skrev:
2314919 Det låter väldigt lite i mina öron? Är inte en inköpare en rätt så central del med stort ansvar och förtjänar på så vis en högre lön än "ynka" 22 blås?
Beror nog på vilken utbildning och vilket företag man är på. Men det är nog en ganska normal ingångslön.

Tack för svaret förresten!

sportarn skrev:
2314930 Det gäller externa leverantörer med offertintagningar och sånt.
Mycket ansvar och stora budgetar. Hela avdelningen handlar för 2,2 miljarder så det är ju lite granna!

Beror nog på vilken utbildning och vilket företag man är på. Men det är nog en ganska normal ingångslön.

Tack för svaret förresten!

Sant, och med en så stor avdelningsbudget så jobbar du itne som ensam inköpare antar jag :D 22000:- är ju bra om man trivs med jobbet, värdelöst om man inte gillar det...

Dee_cati skrev:
2314941 Sant, och med en så stor avdelningsbudget så jobbar du itne som ensam inköpare antar jag :D 22000:- är ju bra om man trivs med jobbet, värdelöst om man inte gillar det...
Nej, helt ensam är man väl inte riktigt, men man tycker väl att de där pengarna borde räcka till några hojar till mig oxå! :tomten
Lönen är väl inte överdrivet bra, men som sagt som ingångslön är den nog ganska normal. Även läkare har ju dålig ingångslön men de brukar få rätt ok efter några år! :tummenupp

INköpare är ett ganska luddigt begrepp, det är allt från någon som tittar på en skärm förstår vad ett minustecken följt av ett tal betyder och sedan trycker på en knapp så att en elektronisk order går iväg - eller så är det någon som är ansvarig för prisförhandlingar, avtalsskrivningar, årskontrakt, lönsamhet för alla inköp osv. Är titeln just Inköpare?
Som vanligt beror det ju mestadels på vad du har för erfarenhet också och hur policyn för löner ser ut, 2,2 miljarder är en stor inköpsvolym dessutom - hur mycket av den ska du jobba med?
22000 låter lite snålt tycker jag.

Markus skrev:
2315089 INköpare är ett ganska luddigt begrepp, det är allt från någon som tittar på en skärm förstår vad ett minustecken följt av ett tal betyder och sedan trycker på en knapp så att en elektronisk order går iväg - eller så är det någon som är ansvarig för prisförhandlingar, avtalsskrivningar, årskontrakt, lönsamhet för alla inköp osv. Är titeln just Inköpare?
Som vanligt beror det ju mestadels på vad du har för erfarenhet också och hur policyn för löner ser ut, 2,2 miljarder är en stor inköpsvolym dessutom - hur mycket av den ska du jobba med?
22000 låter lite snålt tycker jag.
National category manager är titeln på jobbet.
Erfarenheten är väl i princip noll då jag precis är klar med skolan.
Men ansvar med prisförhandlingar och avtalsskrivningar ingår i jobbet.
Hur stor del som min tjänst innefattar av 2,2 miljarder är jag osäker på eftersom jag inte vet exakt inom vilka avdelningar jag ska köpa in prylar till i så fall.

sportarn skrev:
2315266 National category manager är titeln på jobbet.
Hur stor del som min tjänst innefattar av 2,2 miljarder är jag osäker på eftersom jag inte vet exakt inom vilka avdelningar jag ska köpa in prylar till i så fall.

Jag hade sagt runt 25k som ingångslön med begränsad erfarenhet. Med noll erfarenhet så hamnar du nog aningen lägre. Beror iofs på vilken utbildning du sitter på.

Känner du ingen som jobbar på en personalavdelning som kan göra en marknadsundersökning åt dig? Skicka isf hela arbetsbeskrivningen till henne så ska du se att du får ett bra svar!

Lycka till, och minns att den som säger ett nummer först förlorar...
Sök även på förhandlingsknep på nätet. Finns massvis skrivet i ämnet! :tummenupp

Min far som jobbar som det, står iaf så på hans visitkort.. Vad det innebär exakt har jag inte den blekaste om... Men har är inte ny i gamet, eller så fejkar han sin inkomst för mig.. Kan mycket väl tänkas, ber om ursäkt för felaktiga uppgifter isåfall.. :tomten

EDIT: Stavfel

Last edited:
sportarn skrev:
2315266 National category manager är titeln på jobbet.

Vad betyder det där med kategori egentligen? Vilken branch är det?
Du måste ju ta reda på vad du ska göra innan du kan lämna ett lönebud också, en stor del av det är ju vad du har för budget. :mattias

sportarn skrev:

Sommarjobbar som inköpare, 50p kvar till civ.ing examen. Tjänar 16k i månaden, ej förhandlingsbart.

Polaren jobbar som entreprenadingenjör(motsv inköpare) på ett stort byggföretag, civilingenjörsexamen och noll erfarenhet, ingångslönen hamnade på 23k/mån.

Chris Ash skrev:
2317175 Polaren jobbar som entreprenadingenjör(motsv inköpare) på ett stort byggföretag, civilingenjörsexamen och noll erfarenhet, ingångslönen hamnade på 23k/mån.

Hur får man entrepenadingengör till inköpare?
Entrepenad är ju kontraktstillverkning/outsourcing, har byggföretaget lagt ut sitt inköp externt eller?
F.ö. hörde jag NCC's inköpschef på TV för drygt ett år sedan, han hade precis fattat att en del material är billigare utomlands. Verkat vara en totalt efterbliven branch det där.

sportarn skrev:

Lönen ser ut som följer..

Inköpare 26 200 - 33 000

Analyserar och bedömer marknads- och leverantörsförhållanden. Söker nya respektive upprätthåller kontakter med leverantörer. Begär in offerter och väljer leverantörer, förhandlar och sluter avtal. Avser inköpsarbetet ett begränsat sortiment eller ett fåtal leverantörer, se även beställare, nedan.

Beställare 20 500 – 24 500

Begär in prisuppgifter och offerter, gör beställningar, bevakar leveranser, sköter kontakter med leverantörer, interna enheter, transportföretag, speditörer och avser produkter företaget köper och förbrukar respektive säljer vidare.

Markus skrev:
2317431 Hur får man entrepenadingengör till inköpare?
Entrepenad är ju kontraktstillverkning/outsourcing, har byggföretaget lagt ut sitt inköp externt eller?
F.ö. hörde jag NCC's inköpschef på TV för drygt ett år sedan, han hade precis fattat att en del material är billigare utomlands. Verkat vara en totalt efterbliven branch det där.

En entreprenadingenjör inom bygg sysslar med anbuds och produktionskalkyler och utför inköpen. Hyfsat likt inköparrollen tycker jag iaf.

Om du bara visste, byggbranschen är så råkonservativ och fastrotad i gamla traditioner att man blir alldeles vimmelkantig....

Chris Ash skrev:
2317890 En entreprenadingenjör inom bygg sysslar med anbuds och produktionskalkyler och utför inköpen. Hyfsat likt inköparrollen tycker jag iaf.

Ja, det är det ju. Jag förstår dock inte var "entrepenad" kommer in i bilden.

Chris Ash skrev:
Om du bara visste, byggbranschen är så råkonservativ och fastrotad i gamla traditioner att man blir alldeles vimmelkantig....

Jo, jag har några kompisar i den där svängen så jag vet en del men det är förvånande när en hög tjänsteman på ett av sveriges, och världens?, största byggföretag verkar förvånad i prime time över att plankor (eller vad det nu var) var billigare i Litauen (eller var det nu var).

Man kanske skulle ge sig in i det där, finns fina pengar att tjäna tydligen. :)

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg