Lön butiksnisse?

Tiderna varierar beroende på hur butiken har öppet. Om jag jobbar heldag så jobbar jag från 10:30-20:30 vardagar och 09:30-17:30 lördagar och 10:30-17:30 på söndagar. Sen är/kan man vara ledig vardagar och börja senare eller sluta tidigare. Om jag inte kommer ihåg helt fel så säger kollektivavtalet vi har att man inte får jobba mer än 38.25 timmar i veckan och inte mer än 166 timmar i månaden.

/Annicka

Alicia skrev:
Och dom flesta har arbetstider från 10-18 eller vad?
Har man inom handel någon regel för hur många timmar i sträck man får jobba?

ansvarstillägg är bra :D

/Annicka

Markus skrev:

Alicia skrev:
Och dom flesta har arbetstider från 10-18 eller vad?
Har man inom handel någon regel för hur många timmar i sträck man får jobba?

Arbetsgivaren får schemalägga dig som högst 44,25 timmar per vecka och som lägst 36,25 på en heltidstjänst.
Genomsnittet ska ligga på 38,25-40 timmar beroende på kollektivavtal.

Men om man jobbar de 166 timmarna som är tillåtna per månad, arbetstid 9.30-17.30 ca. vad blir månadslönen med ob och tillägg och sånt?

Annicka skrev:
Tiderna varierar beroende på hur butiken har öppet. Om jag jobbar heldag så jobbar jag från 10:30-20:30 vardagar och 09:30-17:30 lördagar och 10:30-17:30 på söndagar. Sen är/kan man vara ledig vardagar och börja senare eller sluta tidigare. Om jag inte kommer ihåg helt fel så säger kollektivavtalet vi har att man inte får jobba mer än 38.25 timmar i veckan och inte mer än 166 timmar i månaden.

/Annicka

ansvarstillägg är bra :D

/Annicka

Det beror på vad du har i månadslön. Och angående ob så beror det också på hur många och vilka dagar du jobbar. Eftersom ob:n är olika beroende på vilken dag och vilken tid det är. Se Solans inlägg lite högre upp :)

/annicka

Alicia skrev:
Men om man jobbar de 166 timmarna som är tillåtna per månad, arbetstid 9.30-17.30 ca. vad blir månadslönen med ob och tillägg och sånt?

Genomsnittlig OB brukar vara 1500-2000:- per månad. Kan naturligtvis variera men om arbetsgivaren ger dig lika mycket dagtid som kvällstid hamnar det så.

Väcker en gammal tråd...

Nån som vet hur det ligger till med butikschefslöner och ansvarstillägg och så?
Finns det några normer?

Lorge skrev:
Väcker en gammal tråd...

Nån som vet hur det ligger till med butikschefslöner och ansvarstillägg och så?
Finns det några normer?

Butikschefer är tjänstemän och de går inte efter tabellöner som arbetare utan lönen bestäms individuellt utefter vilket sorts ansvar man har, storlek på butik, prestation, erfarenhet och arbetsuppgifter.

Solan skrev:
Butikschefer är tjänstemän och de går inte efter tabellöner som arbetare utan lönen bestäms individuellt utefter vilket sorts ansvar man har, storlek på butik, prestation, erfarenhet och arbetsuppgifter.

Ok, finns det några riktlinjer då? :-)

Lorge skrev:
Ok, finns det några riktlinjer då? :-)

Mjo...riktlinjer finns det förstås:

17-24.000kr för vanligt butikschefsarbete som innefattar dagligt sälj och personalledningsuppgifter.

24-35.000kr för samma som ovan men med budget, planering och uppföljning.

27-41.000kr för allt ovan vid stora enheter samt uppgifter som organisera, planera, och samordna.

Det är ganska luddigt och kan skilja mycket, därför sätts lönerna individuellt.

Solan skrev:
Mjo...riktlinjer finns det förstås:

17-24.000kr för vanligt butikschefsarbete som innefattar dagligt sälj och personalledningsuppgifter.

24-35.000kr för samma som ovan men med budget, planering och uppföljning.

27-41.000kr för allt ovan vid stora enheter samt uppgifter som organisera, planera, och samordna.

Det är ganska luddigt och kan skilja mycket, därför sätts lönerna individuellt.

Ok, tack!
Är detta din egna uppfattning av löner eller har du någon källa?

Lorge skrev:
Ok, tack!
Är detta din egna uppfattning av löner eller har du någon källa?

Det stämmer....det är min egen uppfattning om vad jag anser vara rimliga löner för en butikschef.....eller inte.
Till skillnad från vanligt löst folk så pratar jag bara om sånt jag kan....eller ja..i den här tråden i alla fall. :cdevil

Ps...källan är HTF.

*/ ?>
Back