löjlig fråga

LocDog skrev:
Okej, tack info...den stämmer säkert, som sagt så kan man inte veta allt.
Hade fel, men jag gav i alla fall ett seriöst svar på frågan.

Kanske inte så logiskt tänkt ifall man får för sig att "förändra" något under året :rolleyes: tex. om man tvingas återkalla hojar för att byta ut nått som visat sig inte hålla så bra....kör man med "Kairyo 5,5 go" vid modifieringar?

Det är lungt :) hade läst det på flera ställen där folk skrev k för 1000, tänkte så det inte spred sej :)

nix, 5.01 såklart! :)

HumAnyt skrev:
Det är lungt :) hade läst det på flera ställen där folk skrev k för 1000, tänkte så det inte spred sej :)

nix, 5.01 såklart! :)
He he...svårt de där med beteckningar...men de är bra att bli tillrättavisad (även om de tar emot) :tummenupp

Roligaste beteckningen jag tror jag stött på är nog ändå, GTI TDI (på samma bil alltså).

Visserligen i bilvärlden (hos VW) men vart fall skumt. Får inte riktigt den att gå ihop, kanske är en hybrid? :confused:

LocDog skrev:
He he...svårt de där med beteckningar...men de är bra att bli tillrättavisad (även om de tar emot) :tummenupp

Roligaste beteckningen jag tror jag stött på är nog ändå, GTI TDI (på samma bil alltså).

Visserligen i bilvärlden (hos VW) men vart fall skumt. Får inte riktigt den att gå ihop, kanske är en hybrid? :confused:

Suzuki GSX-R 1000 K5 Version 2.0 BETA rel.3.2 :3freak

om k är =1000
Vad är då R som i Yamaha R6 ,R1?
Eller kawas ZX modeller..
Vad står alla bokstäver för i alla olika hojnamn?
Folk kanske åker omkring med hojar vars märken i japan betyder typ jag är knäpp eller liknande :3freak jappsarna kanske har skiit kul åt oss vem vet.... :hihi

LocDog skrev:
Som tidigare sagt så står K:et för 1000.
5:an sumboliserar årsmodellen, i detta fall 2005.

Så då blir 2005 års Sukka K5, och 2004 års K4 osv.

Stå på dig! Man kan inte veta allt.

tackar

HumAnyt skrev:
K står inte alls för 1000! snälla ni måste lärar er nån gång. Finns en mycket bra beskrivning här på forumet, jag kan dock den inte. Men K står för suzukis beteckning av 2000 talet. och 4-5-6 får året på 2000 talet. INTE FÖR 1000! alla sukkas modeller (vägmaskiner åtminstonde) från 05 heter k5 tex.

ja jösses...

edit: hittade det

Enligt de böcker jag har tillhanda, ("Original Honda CB750" av John Wyatt, och "Honda CB750 The Complete Story" skriven av Mark Haycock) så är K i modellbeteckningar från japan ingen nyhet.
De som använde det först var emellertid Honda, i sina CB750 modellers utvecklingshistoria, där de olika varianterna hette K1, K2, K3... osv
Där oxå den första varianten numera felaktigt kallas K0.

För K står för "kaiyro" vilket betyder förändring på japanska. Alltså kunde inte första modellen heta K0 utan hette rätt och slätt CB750.

k1 står för "kairyo 1 go" [kajyrå ett gå], vilket betyder på engelska 'improvment no 1' och på svenska betyder väl det förbättring nummer 1,
Sen följer ju då logiskt K2, K3 osv som tidigare nämndes om ex.vis CB750.

Så visst, Suzuki GSX1000r Kayro 5 go!

hittade det visst, ifrån DR Bike!

tack så mycket tror jag :va

Om K = 1000 hur kan K5 bli 2005? :) Då borde det väl bli 1005? För modellen heter ju inte 2K5.:mattias

Eller betyder K = 2000? :blah

Och föressten, är detta trehundrasextielfte tråden om Sukkas modellbeteckningar..? :)

Zee skrev:
Och föressten, är detta trehundrasextielfte tråden om Sukkas modellbeteckningar..? :)

Hursomhelst så vilar det något störtlöjligt över alla japanska förkortningar och tillverkningskoder...

Zee skrev:
Om K = 1000 hur kan K5 bli 2005? :) Då borde det väl bli 1005? För modellen heter ju inte 2K5.:mattias

Eller betyder K = 2000? :blah

"K" har aldrig betytt 1000!
Däremot är k en förkortning på kilo och det korrekta prefixet för 1000 eller 10^3 om man vill skriva det så.

Hygglo skrev:
om k är =1000
Vad är då R som i Yamaha R6 ,R1?
Eller kawas ZX modeller..
Vad står alla bokstäver för i alla olika hojnamn?
Folk kanske åker omkring med hojar vars märken i japan betyder typ jag är knäpp eller liknande :3freak jappsarna kanske har skiit kul åt oss vem vet.... :hihi
R=Race kanske....he he men jag har ju haft fel förr :hihi

HumAnyt skrev:
K står inte alls för 1000! snälla ni måste lärar er nån gång. Finns en mycket bra beskrivning här på forumet, jag kan dock den inte. Men K står för suzukis beteckning av 2000 talet. och 4-5-6 får året på 2000 talet. INTE FÖR 1000! alla sukkas modeller (vägmaskiner åtminstonde) från 05 heter k5 tex.

ja jösses...

edit: hittade det

Enligt de böcker jag har tillhanda, ("Original Honda CB750" av John Wyatt, och "Honda CB750 The Complete Story" skriven av Mark Haycock) så är K i modellbeteckningar från japan ingen nyhet.
De som använde det först var emellertid Honda, i sina CB750 modellers utvecklingshistoria, där de olika varianterna hette K1, K2, K3... osv
Där oxå den första varianten numera felaktigt kallas K0.

För K står för "kaiyro" vilket betyder förändring på japanska. Alltså kunde inte första modellen heta K0 utan hette rätt och slätt CB750.

k1 står för "kairyo 1 go" [kajyrå ett gå], vilket betyder på engelska 'improvment no 1' och på svenska betyder väl det förbättring nummer 1,
Sen följer ju då logiskt K2, K3 osv som tidigare nämndes om ex.vis CB750.

Så visst, Suzuki GSX1000r Kayro 5 go!

hittade det visst, ifrån DR Bike!
bravo bravo :mattias :trött

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...