"Löjlig fråga" R1

Jag hade en Suzuki RG 500 när jag var ung och vacker :rolleyes: Den var ganska opålitlig vid 6500 rpm då "kicken" kom.

Provat en zx9r -96 och tyckte den verkade "snäll" och förlåtande även om man hanterade gasen lite vårdslöst. Men det sägs att Kawasaki generellt sett är ganska framtunga.

V-Max körde jag halva förra sommaren och den gick att ge allt utan att det slog runt, men det är den ju iof byggd för.....

hayabusaking skrev:
:va hhmmmm jag skulle vilja se en R1 som lyfter på gas pådrag 2-3 an det e bulshit. precis som frågan är ställd så lyfter R1 på 1 ans växel och inget annat. Sen om gör av och påslag så lyfter den på 2 an och med en del jobb 3 an

Du har fel. :7peta

R1 wannabe skrev:
Jag hade en Suzuki RG 500 när jag var ung och vacker :rolleyes: Den var ganska opålitlig vid 6500 rpm då "kicken" kom.

Provat en zx9r -96 och tyckte den verkade "snäll" och förlåtande även om man hanterade gasen lite vårdslöst. Men det sägs att Kawasaki generellt sett är ganska framtunga.

V-Max körde jag halva förra sommaren och den gick att ge allt utan att det slog runt, men det är den ju iof byggd för.....

Du får räkna med svaren du fick, R1an är ökänd svår att starta med pga att den inte går att hålla ner på 1an.
På högre växlar gäller som nån sa av-på teknik, men den är inte framtung.
Den studsar på 2an 3an iaf vid växlingarna när man håller i lite.

R1 wannabe skrev:

Kawa framtunga?!?! Kolla tillverkningsåret på hojen -96, jämför det med cbr eller fzr samma år...

Full kräm på rullen he he!

Det är bara o kräma på o testa! Har du inte ens provkört en retta?,du brode ha provat en sån först innan du bestämmer dej för att köpa kanske.
Du kan nog gasa på o få upp den flera gånger om så du slår kuller byttor.
Själv brukar jag dra upp till kring 50-60 på ettan o sen krämar på lite extra på gasen o vips lyfter man mot skyn.Kopplar upp har jag aldrig gjort,inte så haj på bakhjuls åka än o sliter lite mer på kopplingen o koppla upp,även driv paketet får lite mera slitage då.
Rätta mig om jag har fel.

R1 wannabe skrev:

Det är ju iofs lite skillnad på dom hojjar du haft å kört innan jämfört med Rettan.Jag tycker personligen den är lättkörd(ägt 2st).Att man har målat upp Rettan som "värsta" hojjen är helt fel,finns bra många värre hojjar än den i prestanda.Och du,den går upp på tvåan vid gaspådrag :tummenupp

R1 wannabe skrev:
Imorgon får jag äntligen se min kommande R1a :)
Kan inte bärga mej....Bara formaliteter kvar...är den inte stulen, Skuldbelagd eller något annat konstigt är den MIN och bara MIN, äntligen :lol

Nu till frågan...går R1an upp på bakhjulet enbart genom att gasa?
(Inte något fusk med att släppa lite och sen ge på gas utan bara från stillastående, starta och ge full gas när kopplingen väl är släppt)

Det sägs att den drar ganska bra från låga varv ända upp till topp men, mellan tummen och pekfingret, mellan vilka varvtal når den max effekt och max vrid?

Men hallå!!

Om du inte förstår eller fattar vad du grenslar så tycker jag du skall köpa något annat! Självklart så reser den sig om du håller stumt.

Ta det jävligt lugnt.

JB

R1 wannabe skrev:
Kan inte bärga mej....Bara formaliteter kvar...är den inte stulen, Skuldbelagd eller något annat konstigt är den MIN och bara MIN, äntligen :lol

(Inte något fusk med att släppa lite och sen ge på gas utan bara från stillastående, starta och ge full gas när kopplingen väl är släppt)

Det sägs att den drar ganska bra från låga varv ända upp till topp men, mellan tummen och pekfingret, mellan vilka varvtal når den max effekt och max vrid?

den är säkert inte svårare än någon annan hoj o köra. gäller ju bara vara försiktig i början innan man vant sig vid effekten. grattis grattis till hojen o hoppas allt går som det ska :tummenupp

Fan vad folk är puckade det var ju bara en fråga behöver ju inte svara dumt!! :fatta! svar den gasar man upp på 1 2 3 om man vill. Grattis till hojen ta det lungt :tummenupp

R1 wannabe skrev:

Hade en retta när dom först kom ut, körde 2 somrar sålde och köpte en v-max för dom skulle ju vara sååååå brutala......blev rejält besviken och sålde den efter 2 veckor, köpte sen en retta igen, drevade ner den och på med crosstyre och byggde om till streetfighter.....Lyckan är total...v-max sucks longtime

Hornet skrev:
Fan vad folk är puckade det var ju bara en fråga behöver ju inte svara dumt!! :fatta! svar den gasar man upp på 1 2 3 om man vill. Grattis till hojen ta det lungt :tummenupp

Skilnaden var att det var en DUM fråga.
Sökfunktion finns fortfarande ifall man är rädd att bli lite retad.

Min tjej övningskörde på min R1 som har 14 drev fram och två upp på bakdrevet... och blanka däck, och tok regnade gjorde med... det gick hur bra som helst :tummenupp

R1 är slö och tråkig köp en annan hoj.... :kocko

Rediga människor finns det gått om :rolleyes: Klart att hojen går upp på ettan utan hjälp utav kopplingen oavsett hur du sitter osv fast på tvåan trean nja...
Klart att det går, det är inte ens några problem men att den helt okontrollerat skulle gå upp NEJ! Jag körde en retta 03 i sommras och den gick som fan hade tom ett riktigt trevligt mellanregister men jag trodde att den skulle vara lite råare :rolleyes: Nu får jag säkert skit för detta men från låga varv så var min spetta mycket mer bakhjuls benägen. Om jag inte minns fel så gick rettan upp vid ca 6000 varv medans spettan börjar tugga sig upp vid ca 3500 varv................ Hade spettan varit lika lätt som en retta så hade den varit grym :crash

Nej du måste pumpa, röcka & sitta långt bak i branta uppförsbackar.

R1 wannabe skrev:

Slanga med R1? :lol

Lär dig av Kungen - RoLLER
http://knasiga.st/RoLLER/

Bakhjul med r1?

Har sett att r1 piloterna rycker å drar i styret när dom ska åka bakhjul... :7peta
Du har köpt en för klen hoj!

Trimma!!!!

Allt ska trimmas så är det bara! :D

OBS! Det ligger en gnutta ironi i detta inlägg!

hayabusaking skrev:
:va hhmmmm jag skulle vilja se en R1 som lyfter på gas pådrag 2-3 an det e bulshit. precis som frågan är ställd så lyfter R1 på 1 ans växel och inget annat. Sen om gör av och påslag så lyfter den på 2 an och med en del jobb 3 an

Min 98:a reste sig på tvåan utan av-på, detta med ändast slip-on och jag satt normalt...så de så :fatta! :yoparty

inte på absolut ren gas, som det är frågan om. En R1 lyfter på ren gas på 1an, ingen mer växel.

Jag har drevat min 02 R1 -1 +7 och den lyfter på ren gas upp till 3an. efter dit behöver jag endast luta lite bakåt medan jag gasar så lyfter den.

Jag får be om ursäkt om det är några som tycker frågan är dum, men den var ärligt ställd. Jag fick också det svar jag ville av ett par stycken iaf.

Självklart ska jag ta det lugnt, jag har ju familj och är återfallsknutte.
Men idag när jag äntligen fick se min blivande hoj så var det enda smolk i bägaren känslan av att R1an är FÖR brutal. Blev inte rädd direkt men känner respekt för cykeln. Det är ju ändå så att efter ett tag växer hornen ut, hoppas att jag lärt känna cykeln tillräckligt då. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti