Lögn, förbannad lögn och torrvikter

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Satt precis och bläddrade i husbibeln (PB) och läste lite tester om torrvikter...
De flesta av oss är medvetna om att tillverkarna oftast hittar starkare motorer, bättre bränsleförbrukning osv än vad vi gör i våra egna hojar... Detta är väl inte alltid så lätt att avgöra men att avgöra vikt är ju enklare.

Följande siffror är tagna från Performance Bikes juni-06. Hojen i fråga en GSXR-600 K6 då det verkar som om suzuki ljuger mest följt av Honda som är i nästan samma liga, Yamaha och Triumph verkar däremot vara hyggligt nära sanningen (2-3 kg differens). Mitt emellan på 8 kg ljug ligger kawasaki.

GSXR-600 K6
Uppmätt våt vikt (full tank, redo att köras): 194 kg
Påstådd torrvikt: 161 kg
16,5 liter bensin (0,74 kg/liter): 12.21 Kg
3,5 liter olja (1.1 kg/liter): 3,63 kg
2.2 liter vatten/glykol: 2.2 kg
250 ml bromsvätska: 0.3 kg
TOTAL: 18,34 kg vätskor
Beräknad torrvikt: 175,66 kg

Oförklarligt försvunnen vikt: 14,66 kg :näsblod

Vad säger man. kan man tro på något som står i reklamen, 15 kg skillnad mellan två olika hojar är ju mycket, Yamaha R6 påstår samma torrvikt som suckan men är 11 kg lättare i verkligheten!!!

Skall vi påbörja en insamling till en våg eller skall man alltid lägga på 15 kg på suzukis och hondas hojar i fortsättningen??? :gnissla

/Felix

Jag tycker Hondas förklaraing (i samma nummer, samma tidning) är ganska vettig :

-"Honda is proud to include an accurate wet-weight figure in the spec sheet of the new CBR1000RR, this is printed as the kerb weight. This is something we will be pursuing more keenly in the future as dry weights are not as relevant."

Mao - torrvikter är inexakta, beräknade vikter, som inte stämmer. Därför ska man bara gå på "kerb weight". Hoppas dom andra tillverkarna hakar på den här trenden.

Annars kan man alltid kolla här för att se mått och vikter: http://www.sportrider.com/bikes/146_weights_measurements/

Det är ju samma sak med motoreffekten, den mäts ju på slangen, å sen räknar man fram motoreffekten, och tydligen anser sig japanska hojtillverkare ha grymma transmissionsförluster... :rolleyes:

detta borde väl missgynna försäkringspremierna då man väl tar hk/kg, eller?

Pejo skrev:
2192982 Jag tycker Hondas förklaraing (i samma nummer, samma tidning) är ganska vettig :

-"Honda is proud to include an accurate wet-weight figure in the spec sheet of the new CBR1000RR, this is printed as the kerb weight. This is something we will be pursuing more keenly in the future as dry weights are not as relevant."

Mao - torrvikter är inexakta, beräknade vikter, som inte stämmer. Därför ska man bara gå på "kerb weight". Hoppas dom andra tillverkarna hakar på den här trenden.

Annars kan man alltid kolla här för att se mått och vikter: http://www.sportrider.com/bikes/146_weights_measurements/
Synd att sportrider inte skriver ut angiven vikt som man kan jämföra.

Sedan tycker jag inte att det borde vara så mycket jobbigare att vägen hojen torr än att väga den våt. Oavsett produktionsavvikelser i komponenter så borde det knappast kunna diffa mer än 100 g mellan olika hojar... iaf inte 15 kg!

Triumph och Yamaha fixar det ju uppenbart...

Nog stod det inget om de italienska tillverkarna men jag tror inte mycket bättre om dem, någon som vet?

Maverick skrev:
2193049 nope.. dom går efter vad som står på reg-beviset.

Fulltankad på våg som avrundar till närmsta heltal vägde min 180kg (med mig 280).

I pappret står det tjänstevikt 195kg och skattevikt 190kg

Borde utse någon form av firma som ska fixa all mätning av hästar och vikt så allt blir mätt på samma sätt annars är det ju löjligt :näsblod

Mr Helmut skrev:
2193094 Fulltankad på våg som avrundar till närmsta heltal vägde min 180kg (med mig 280).

I pappret står det tjänstevikt 195kg och skattevikt 190kg

Borde utse någon form av firma som ska fixa all mätning av hästar och vikt så allt blir mätt på samma sätt annars är det ju löjligt :näsblod

Så din väger altså 14 kg mindre än gsx600r?, visligen slip-on m.m gör sitt.

Felix skrev:
2193031
Sedan tycker jag inte att det borde vara så mycket jobbigare att vägen hojen torr än att väga den våt. Oavsett produktionsavvikelser i komponenter så borde det knappast kunna diffa mer än 100 g mellan olika hojar... iaf inte 15 kg!

Den torra vikten är ju inte uppmätt över huvudtaget. I bästa fall är den beräknad utifrån alla komponenters vikt. Den våta (kerb-weight) är ju uppmätt på våg, och dessutom relevant för slutanvändaren, varför den är mycket lämpligare och bör användas.

Min vägde 141 på samma våg som helmuts.
Inte riktigt full tank, men en bra bit över hälften.
Dock ska man nog inte lita allt för mycket på den vågen, men det är iaf ett hum om vad det väger.
Nu vet jag dock inte vad ktm anger som tjänstevikt på en 625a.

Felix skrev:
GSXR-600 K6

Yamaha R6 påstår samma torrvikt som suckan men är 11 kg lättare i verkligheten!!!
Hmmm, suckan väger alltså 3 kg mer än min gamla GSXR 600 -01. PB uppgav 191 kg fulltankad för den när det begav sig...

183 kg för R6 är sensationellt bra! Skillnaden beror nog mycket på att Suzuki är så snåla med materialet i avgassystemet - de kör rostfritt. Mitt helsystem kapar ca 7-8 kg i vikt jämfört med originalet.

Pejo skrev:
2193669 Den torra vikten är ju inte uppmätt över huvudtaget. I bästa fall är den beräknad utifrån alla komponenters vikt. Den våta (kerb-weight) är ju uppmätt på våg, och dessutom relevant för slutanvändaren, varför den är mycket lämpligare och bör användas.
Okej, då får man anta att suzuki och Honda inte kan räkna eller har dålig kunskap kring sina komponenter då, eftersom konkurrenterna uppenbarligen har det...

Givetvis är ju en vägd "våt" vikt helt klart bättre och vettigare, knappast någon som kör runt utan olja i motorn och utan bromsvätska...

Bingo skrev:
2193923 Hmmm, suckan väger alltså 3 kg mer än min gamla GSXR 600 -01. PB uppgav 191 kg fulltankad för den när det begav sig...

183 kg för R6 är sensationellt bra! Skillnaden beror nog mycket på att Suzuki är så snåla med materialet i avgassystemet - de kör rostfritt. Mitt helsystem kapar ca 7-8 kg i vikt jämfört med originalet.
Visst är det lite lurigt, speciellt med tanke på att det är samma tidning! Nåja, jag bytte ju själv till slipon på min 750 när det begav sig och originalröret vägde onekligen as.

Jag undrar vad 750:n och tusingen egentligen väger nu, detta var ju lite småintressant.

Felix skrev:
Jag undrar vad 750:n och tusingen egentligen väger nu, detta var ju lite småintressant.
Mer än sina föregångare enligt Pejos länk ivf. Stämmer bra med PB:s uppgift om vikterna.

Hur svårt är det för en MC-tidning som testar motorcyklar att mäta och skriva ut fulltankad vikt? De säljer förmodligen fler lösnummer på att skriva "Nu ännu starkare och lättare" i stora bokstäver på omslaget. Botten!

Jag hade en kompis som xå var besatt av vikten på sin MC. Han körde med stödet i innerfickan för att hojen skulle väga mindre.....

Felix skrev:
2192980
GSXR-600 K6
Påstådd torrvikt: 161 kg
16,5 liter bensin (0,74 kg/liter): 12.21 Kg
3,5 liter olja (1.1 kg/liter): 3,63 kg
2.2 liter vatten/glykol: 2.2 kg
250 ml bromsvätska: 0.3 kg
TOTAL: 18,34 kg vätskor
Beräknad torrvikt: 175,66 kg

Oförklarligt försvunnen vikt: 14,66 kg :näsblod

/Felix

Jag har för mig att batteriet inte ingår i torrvikten. Fast det borde inte väga 15 kg... :hihi

:hej

PutteLiten skrev:
2194013 Jag har för mig att batteriet inte ingår i torrvikten. Fast det borde inte väga 15 kg... :hihi

:hej
Det var triumphs förklaring till sina 2 kg felvikt. Dock uppgav inte de andra tillverkarna att de räknade utan batteriet, bara att de inte räknade med vätskorna...

Dock är det dåligt att två tillverkare påstår samma vikt på kilot när och det diffar mer än 10 kg... varför ange 161 kilo annars... bättre att ange mellan 160-180 om man inte har en aning.

Känns som om marknadsavdelningarna får skriva lite som de tycker passar...

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back