Lödnings-misslyckande igen och igen – varför?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Såhär totalt förfärligt blir det varje gång jag försöker löda. Tennet smälter först inte alls, sedan blixtsnabbt och bildar bollar som antigen faller ifrån eller lägger sig ovanpå tråden som jag vill att det ska smälta sig snyggt över och förena sig med. För varm lödkolv? Dålig/fel typ av tenn? Någon eller flera andra orsaker?
tenn_fail.jpg
tenn_fail_2.jpg
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Om vi förutsätter att du värmer tråden tillräckligt och det blir så där, kan jag inte finna annat än att flussmedlet i lödtennet är otillräckligt. Köp ett annat lödtenn är mitt råd.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Spontant skulle jag säga smutsig och kall kabel. Hur värmer du? Jag brukar fukta lödkolven, och sen värma underifrån och möta med tenn ovanifrån, tills tennet smälter och mättar kopparen. Det funkar bäst med relativt små kabeldiametrar med fina kardeler dock.

Du har väldigt mycket luft mellan kardelerna, då är det i princip omöjligt att få jämn värme i dom med en lödkolv, packa ihop dom och se till att dom hålls ihop medan du löder. Du kommer få en massa vassa piggar som sticker ut ur den där lödningen, och dom kommer gnaga hål på isoleringen, och sen har du bäddat för gott om problem.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Tennet stelnar för att det hamnar på kalla koppartrådar -är därför det stelnar till en kula
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Känns som att du försöker smälta tennet mot lödkolven för att därefter lägga över det på koppartråden. Värm istället koppartråden (kan krävas mer värme än en liten lödkolv klarar att ge, gasbrännare kan vara ett bättre alternativ) tills tennet smälter direkt mot den. Ditt största problem tror jag är oxid, se till att kabeln är ren när du börjar. Extrafluss, lödfett/lödvatten etc kan vara oerhört hjälpsamt. Sen skulle jag nog försöka tvinna/klämma ihop de sprötiga ändarna av koppartråden lite bättre så behövs det mindre tenn för att fylla ut.
 
Last edited:

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Kolla några youtube-videos, finns hur många "How to solder" som helst.

Antagligen är det bristande teknik men det finns några saker man kan göra för att göra det enklare för sig.

Modernt lödtenn, som du har, saknar bly och kan vara skitsvårt att löda med. Inte mycket att göra åt när morfars lödtenn från gamla sovjet har tagit slut.

För att man ska få tillräckligt bra värmeöverföring behöver man se till att lödspetsen är REN. Skrapa av den mot stålull, blöt tvättsvamp eller liknande ofta. Det finns små burkar med lödspetsrengöring också. Skithögt kilopris men löder man lite kan det vara värt det.

Extra flussmedel och sånt är också bra.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Så här kan en kvalitets hifi kabel se ut från en erkänd tillverkare. En av ledarna är inte ens fastlödd.

Alla kan misslyckas men när det ser ut så här från någon som tillverkar kablar 5 dagar i veckan varje vecka året om.

Ja då bör nog den som gjort detta byta arbete.

Nu löste detta sig snabbt o lätt det kommer nya kablar kostenlos.

IMG_20230217_180408.jpg
 

mungh

Medlem
Gick med
27 Mar 2020
Ort
Edsbyn
Hoj
2004 Mille, 1970 Commando
Som många redan sagt är det väldigt svårt att hålla en grov kabel varm med en lödkolv. En stor lödkolv är bättre än en liten men jag brukar ta blåslampan (gasolglaska med munstycke) för större lödningar. Värm föst och sedan dit med tenn, lika som då man löder kopparrör.

Flussmedel ett måste.

Och passa omgivningen från lågan såklart.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Förutom allt ovanför: kopparn verkar ha svartnat? I så fall brukar jag byta hela kabeln, någon gång har jag fått den lödbar med lödfett (vilket är bra ifall det är grisigt) men oftast är den räddningslöst förlorad i min värld ifall kopparn blivit svart
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ser nästan lika illa ut som mina lödningar. Har ändå jobbat med elektronik hela yrkeslivet men aldrig blivit duktig på lödning. Är iofs kass på allt som kräver någon form av hantverk.

Min lösning har varit att inte löda om jag inte verkligen måste. Finns gott om olika lösningar att skarva kabel utan lödning. Jag kör mest med kabelskor/hylsa med krympplast typ dessa: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/kabelkopplingar/skarvhylsa-rod-10-st-2000040888
Tänker däremot prova med varianten Surtees länkade till nästa gång. Verkar riktigt smidigt.

Nu kom jag på att jag har ett kretskort på mitt skrivbord som kräver lite arbete med lödning. Fuck. Det går men kräver några försök.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det behöver inte vara så himla komplicerat att löda ihop två kablar.

1: Tvinna ihop kablarna ordentligt.
2: På med flussmedel.
3: Värm.
4: Tillsätt lödtenn.

På tunna kablar så kan steg 3 och 4 kombineras genom att du tillsätter lödtenn med lödkolv, men tjockare grejer skulle jag köra värme direkt på det du vill löda upp till en temperatur vid vilken lödtennet smälter och sen helt enkelt tillsätta lödtennet direkt på.

Extra fluss upplever jag som den i stort sett avgörande faktorn, det kan vara hela skillnaden mellan lödtenn som formar klumpar och inte fäster mot kabeln och lödtenn som flyter ut av sig självt och fyller alla håligheter och skapar en fin lödning.

Kolla skillnaden med och utan fluss:

Utan så vill lödtennet inte binda ordentligt mot koppartråden, det smetar mest bara runt, bildar klumpar och lossnar om du drar över det på nytt med lödkolven. Kolla vad som händer när han försöker igen med extra fluss (1:42 ca). Lödtennet flyter ut av sig självt och lägger sig i ett fint slätt lager över hela trådarna och tränger in i alla små skrymslen däremellan, nästan som genom magi. Nuförtiden försöker jag inte ens löda utan extra fluss, även om man kan lyckas så blir det fan så mycket enklare och blir oftast mycket bättre med ordentligt fluss.
 
Last edited:

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
Gör som Bushido skriver.
Men har du 20mm extra på trådarna, så korta dem gärna och skala fram nya rena kardeler (koppartrådar).
Tvinna sedan ihop dem som redan nämnts, och löda med en ren spets på lödkolven, bra lödtenn, och gärna extra flussmedel.
Kan du skal upp ytterligare några mm så blir det enklare att tvinna samman.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Som föredetta elsäkerhetsprovningsingenjör är jag tveksam till lödning på föremål som vibrerar, typ motorcyklar. Skakar man tillräckligt på dem så spricker de. En viktig del av provningen var att kontrollera att det var tillräcklig spänst i kontaktdon så att trycket inte minskar över tid eller är beroende av plastiska material.
Det är lättare att få hylsklämmor att ge säker anslutning än lödning.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Som föredetta elsäkerhetsprovningsingenjör är jag tveksam till lödning på föremål som vibrerar, typ motorcyklar. Skakar man tillräckligt på dem så spricker de. En viktig del av provningen var att kontrollera att det var tillräcklig spänst i kontaktdon så att trycket inte minskar över tid eller är beroende av plastiska material.
Det är lättare att få hylsklämmor att ge säker anslutning än lödning.
Det där verkar vara en vedertagen uppfattning
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Hur grov är kabeln?
De få gånger jag lödar grövre kablar så använder jag 100 W lödpistol.
Och som tidigare har nämnts värm på undersidan och tillsätt tenn från ovan när det är dags
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Ingen annan än jag som reagerar på statusen på de ledare som TS försöker förbinda? Ser ju ut som om isoleringen håller på att ge upp av ålderdom. Vidare som tidigare påpekats, vem förbinder två ledare som på bilden, i stället för att vira dem ihop? Lär ju vara svårt att få upp temperaturen i kopparn när den inte är virad homogen.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top