Lödde fast nytt tanklock..

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Heter det ens lödde?

Jag skar ut ett orginaltanklock, sen skar jag ur ett coolare aluminiumlock med insexskruvar o grejer, sågade runt, lite större än hålet i tanken. Sen mosade jag runt en massa lödtenn med en sån lite tjockare lödtång.

Sen spacklade jag och en lackfirma, slipade och målade som de gör på lackfirma..

Tanken är fin, men har inte innehållit soppa sen lockbytet och det börjar bli dags för provkörning med den riktiga tanken.

Klarar spackel soppa? Vad är oddsen att jag lyckats löda 100% tätt?

Detta saknar jag erfarenhet av totalt, någon som vet lite vad som som kan fucka nu?

Jag vet att det finns en slags tankseeler som man använder ihop med dito rengöring, men jag har för mig att det kostar runt 1000,- så någon kanske vet ngt alternativ?

Varför svetsade du inte istället? :va

Misstänker att det är en plåt/aluminium-tank och är inte säker på att lödtennet fäster/förenar sig så bra med det, även med en superduper mega lödkolv. Kanske någon annan som vet bättre.

Bilder vore kul.

/R

Finns bara bilder på den färdigmålad, så det ser ju ut som en vanlig tank. Orginallocket var lite fattigt.

Misstänker att det är en plåt/aluminium-tank och är inte säker på att lödtennet fäster/förenar sig så bra med det, även med en superduper mega lödkolv. Kanske någon annan som vet bättre.

Bilder vore kul.

/R

Nej mjuklöda på plåt är lönlöst. Hårdlödning eller svetsning äre som gäller

Provtryck den, och skåda när locket flyger åt helvete.. tror jag :-]

Men tjao de kan ju funka, ska ju bara ha soppa i den. Prova ..

Bilder vore kul.

/R

Kan inte, sen gnällde flera svetsare över plåten i åttiotals japs plåt tankar.

( särskrivet för översiktens skull enbart )

Jag har ju kvar avluftningen. Klarar inte spcklet soppa alltså?

innan lack brukar man väl provtrycka den??

"Man" ska åka i högerfilen också, även på tre och fyrfiligt, men ingen gör det ändå?:) :)

Last edited:

Bullshit, det går alldeles utmärkt att mjuklöda plåt bara man har: ren plåt, rätt betmedel o en lagom gaslåga + bra tenn, en lödkolv passar bättre som G-punktsstav i det här fallet.:D

Kan inte, sen gnällde flera svetsare över plåten i åttiotals japs plåt tankar.

( särskrivet för översiktens skull enbart )

Jag har ju kvar avluftningen. Klarar inte spcklet soppa alltså?

OK, kanske plåten, för det är väl vad det var då, inte helt 100 på 80-talet (vad vet jag) men det borde inte avskräcka en riktig svetsare.

Spacklet tål nog soppa om du inte använt något "fulspackel". Det som oroar lite är om lödningen kommer att hålla.

Verkar som du fått i dig lite ikväll, jag också :fyllisar

/R

Bullshit, det går alldeles utmärkt att mjuklöda plåt bara man har: ren plåt, rätt betmedel o en lagom gaslåga + bra tenn, en lödkolv passar bättre som G-punktsstav i det här fallet.:D

Det är ju att som att hårdlöda fast med tenn för mjuklödning.. Vad är vitsen med det?

Ivfsh så kan det säkert funka, jag skulle tro spacklet (kolla produktinformationen) tål soppa. Det är ju ingen belastning på locket utan det skulle ju vara om spacklet inte håller

Edit: en snabb googling säger att det finns spackel som tål bensin, och spackel som inte gör det

Last edited:
Kan man löda sig lobotomerad? Jag stod under lödtennångorna i timmar, kände mig inte ett dugg ok efterråt. Släppte hojen med uppfällt stöd lite senare:rolleyes:

Ingen med erfarenhet av tank sealer som jag skriver om i första inlägget?

Om det var vanligt ful-kabel-lödtenn så brukar det vilja spricka om det vibrerar för mycket.

Men det märker du :)

Förr så löddes tankar och andra grejer har jag läst, det var därför jag vågade ens testa.

Last edited:
Det är ju att som att hårdlöda fast med tenn för mjuklödning.. Vad är vitsen med det?

Ivfsh så kan det säkert funka, jag skulle tro spacklet (kolla produktinformationen) tål soppa. Det är ju ingen belastning på locket utan det skulle ju vara om spacklet inte håller

Edit: en snabb googling säger att det finns spackel som tål bensin, och spackel som inte gör det

Exakt, fördelen är att om det är tveksam kvalitet och tunn plåt så är det lätt för en ovan att smälta sönder tanken vid hårdlödning.:tummenupp

Kan man löda sig lobotomerad? Jag stod under lödtennångorna i timmar, kände mig inte ett dugg ok efterråt. Släppte hojen med uppfällt stöd lite senare:rolleyes:

Ingen med erfarenhet av tank sealer som jag skriver om i första inlägget?

Förr så löddes tankar och andra grejer har jag läst, det var därför jag vågade ens testa.

Ofta så löder/lödde man med gas och tex silverlod dvs helt andra grejer.

Jupp lödde.

Mm du har tagit fel, det är hårdlödning som görs på tankar. När du ändå har lackat den är de ju lika bra att prova!

Visst fungerar tanksealer men det är ingen ersättning för ett bra grundjobb. Är lödningen inte bra kommer det att spricka och läcka förr eller senare oavsett.

Men visst fan går det att löda tankar, kanske inte med vanligt lödtenn och lödkolv men gaslåga och karosseritenn skall gå.

Vanligt karosserispackel klarar inte bensin, typ polyesterspackel.
(Been there, done that) Kemisk metall funkar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti