Löda sladd

/24 år på Ericsson inom testutveckling för mobilradio (både för produktion och rep-centers) och mjuklods-cert'ade redan 1982.

ps. Som min före detta kollega alltid avslutade sina diskussioner/monologer med - "Så äre bah!" ds. ;-)

Ursäkta lite trådkapning här, men det är alldeles för lägligt för att låta bli när det pratas lödning och vi har en expert på tråden. :Bugar

Det här är en extra tändspole jag har till min Porsche 997 Turbo. Den ordinare spolen är sprillans ny men misständer sporadiskt och jag behöver få på 3 sladdar på den här som jag kan dra in till ECU:n för att kunna utesluta problem med själva motorkablaget med tillhörande kontakt. Det behöver inte hålla för evigt, men gärna veckor eller månader. Tändspolen sitter 10-15 cm från en stundtals väldigt varm turbo så en relativt tuff miljö får man väl säga, vilket säkert även ligger bakom problemet med kontakten jag misstänker. Allt sitter rätt jobbigt till så man är inte där och river för skojs skull. Hur hade andersbrink gjort? Löda + epoxy?

20180426_213956.jpg

Last edited:
Ericsson, är det en teknikreferens ?

Som alltid är det Network som får ta notan när allt annat fluff flunkar, så har det varit sen man började sälja NMT450 till Saudi -81. Mitt första och enda magkatarr fick jag 82 av att testa och repa dess CU-enhet. Cirkeln är sluten! Nu på Syntronic har jag fått hjälpa till lite på Aftermarket som meckar Ericssons APG20 och APG40 (mestadels Rumänien och Bulgarien - som inte har råd att byta till nyare stuff). Jag är så gammal och potätig att jag var med på den tiden då wiskers var på tapeten. Numera mest utlånad till Atlas i Sickla - klarar Stockholmare inte av NÅGONTING alls på egen hand ;-)

<edit>Angående tändspolens tre poler, prova PFTE-kopplingsledning med nakna krimpanslutningar.</edit>

Last edited:
Extravikten medför att rubbet måste fixeras - allt blir så mycket enklare och snabbare gjort med en flexibel krimpskarv. ;-)

Å andra sidan, exempelfilmen är för en kabel med en enda solid kärna... inte applicerbart för det vi diskuterar.

/tjurskallen, haha...

Jo jag vet din ståndpunkt sedan tidigare.

Jag har jobbat med centrifuger och skakmaskiner sedan 1999.
det skakar och hoppar och vibrerar. Inte en enda lödning har gett med sig.

De är både med kyla och värme så vi har spektrumet inklusive fukt.
Om det nu är så kass att göra som jag gör. varför har jag inte haft en enda incident på 20år?

Jag säger inte att det inte finns unika situationer eller undantaget som bekräftar regeln.
Eller att "ditt" sätt är sämre. Bara att "mitt" sätt är bra nog :O

Förövrigt vet jag att en perfekt utförd crimpning har sina fördelar. Men det gäller att man har bra kvalite verktyg, förbrukningsmaterial och rätt handhavande. Det är ju visserligen samma med lödning så inte för den sakens skull.

Last edited:
Har tidigare slaktat en kabelstam för en Suzuki Bandit för att komma åt vissa delar av den.

Kan bara konstatera att Suzuki valt att inte löda ihop sina ledare i stammen se exemplet i bild.

Någon gång tidigare har jag läst om riskerna med tennlödning av mångtrådiga ledare. (Tyvärr har jag inte källmatrialet kvar). Sedan har även jag tennlött skarvar i min kabelstam, men skulle det gälla säkerhetskretsar skulle jag aldrig våga löda.

20180503_181710.jpg

Har tidigare slaktat en kabelstam för en Suzuki Bandit för att komma åt vissa delar av den.

Kan bara konstatera att Suzuki valt att inte löda ihop sina ledare i stammen se exemplet i bild.

Någon gång tidigare har jag läst om riskerna med tennlödning av mångtrådiga ledare. (Tyvärr har jag inte källmatrialet kvar). Sedan har även jag tennlött skarvar i min kabelstam, men skulle det gälla säkerhetskretsar skulle jag aldrig våga löda.

View attachment 443381

Det har jag full förståelse för att Suzuki gör.
Skarva kabel med presskopplingar är ju mycket snabbare.
Och med rätt kopplingar och rätt verktyg fullt tillräckligt för god kontakt.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025