Löda sladd

xrv750

Medlem
Gick med
21 Sep 2010
Hoj
CM400T -82Såld: 02, Honda, XRV750
Jag håller på att fixa till elsystemet på en gammal dirt-bike och har varit tvungen att örlöna några kablar från stammen.
Tennet biter inte - antagligen ärgat eller annat elände, nån som har tips på hur jag kan få rent så tennet biter
bild2.jpg

Crimpkontakter, abikoskarvar, sockerbitar.
Eller bara att skala tills du hittar ärgfritt och sen skarva ihop, det ärgade ger motstånd och under oflyt så kan dåliga skarvar ge dig en orsak till att byta hela kabelstammen i bästa fall.

Om du kammar ut kardelerna och skrapar fram ren kopparyta med en kniv så kan du löda sedan.

Vad säger ni om extra flussmedel då? Jag hade en burk med sånt förut men den har försvunnit vid någon flytt och sen har jag aldrig skaffat ny då jag löder så sällan.

Sen får jag väl tipsa TS om att trä på lite krympslang före lödningen.

Och en liten off topic anekdot jag såg i vintras, precis där jag satt och tog en öl i Filippinerna höll ägaren till byns mest pimpade MC en TMX155 på och meckade med hojens el innanför framlyktan.
Hojen, såg ut som en julgran med små lampor överallt, upplyst motor, upplyst under hojen etc och mannen sitter med avbitaren, knipsar kablar, och kopplar antagligen in fler lampor, men han löder inte, inte heller använder han skarvhylsor, sockerbitar eller nåt annat. Nej, han tvinnar bara ihop kablarna och sätter lite tejp över.
Efter en stund skruvar han stolt och förnöjt tillbaka framlyktan, som är fullproppad med dioder som lyser vackert. Men ingen någon strålkastare finns där inte och inte heller verkar han tycka sig behöva någon sådan.

Nej, han var inte 15 år gammal, snarare runt 25....

Saltsyra, doppa ändarna.
Det finns/fanns ett lödtenn på Grön rulle med ett flussmedel som innehöll saltsyra.

Dra över trådarna med sandpapper några gånger. Och så bra lödtenntråd.....
Med inbyggt flussmedel.
Använder själv ELFA 82-907-02, rullen är märkt med nått idag oläsligt (Multicore?), kommer räcka mitt liv ut.
Men det är inte Loctite som det står idag om man matar in 82-907-02.
Hos Elfa.se
Jag avråder från att skrapa med kniv. Kniv ger lätt jack i tråden så tråden går av lättare.
Eller ta bort så mycket så tråden inte är ärgad och sätt in skarvbit.
Och täck skarvarna med krympslang. Tänk på att dra på krympslangen på sladden innan du löder själva skarven.
Eller täck skarvarna med tejp.

Last edited:
Antar att du redan vet det men när du lödar måste du värma kabeln ordentligt med lödkolven annars fäster inte tennet mot kabeln. På bilden ser det ut som du värmt på bra.

Det finns anledningar till varför du inte ser lödda sladdar på en ny bil, än mindre Apollo 11. Saltsyra inklusive vanligt flussmedel för mjuklod reagerar med luftens fuktighet och korroderar lödningar på tre röda. Använd istället krimp-skarv med rätt verktyg och låt bli att dölja den med krympslang.

På gamla hojar har det funkat med att kapa ändarna så kopparn ser ok ut, lite extra flussmedel på ändarna som ska lödas och sedan lödtenn med flussmedel i. Förr var eltejp standard nu kör jag krympslang. Skarvhylsor från Biltema. När jag har en bra lokal och gott om tid så kan jag roa mig med att löda kabelskorna också. Lite lite marinfett kan jag dra på.
De gånger jag haft problem med ärg i kontakterna har varit på originalkontakterna som jag aldrig haft isär. Eltejp och avfettningsmedel brukar inte funka i längden så det får man göra om ibland.
Mina hojar går i ur och skur och det tutar, lyser och blinkar som det ska.
Jag vet inget om moderna hojars elkablar och kontaktdon. Jag har dock bytt batteri på min -02:a. :)

Om man ska löda mångtrådiga ledare är det viktigt att tennet inte kryper in i ledaren. Då kommer dom att gå av där tennet slutar. Fick jag lära mig när jag började jobba med kronans radarstationer.

Lödvatten(/lödpasta/flussmedel), tillräcklig värme, bra flussfyllt tenn och smältande krympslang som täcker kabeln längre än tennet krupit (vilket ska vara en väldigt kort bit) så brukar det funka gott nog för hojbruk i många år. Men bäst är naturligtvis att inte återanvända en kabel som är ärgad så pass att det märks.

Crimpkontakter undviker jag på en kabel som har börjat ärga, det brukar bli dåligt rätt fort. Kanske har jag bara fel grejer eller dålig teknik?

Jag har lött och krympslangat sladdar i bilar i 2 decennier, och det har aldrig blivit några problem :tummenupp Men då har det varit fräsch koppar, mycket värme och precis tillräckligt med tenn.

Att fordonstillverkare inte löder något handlar ju enbart om produktionskostnad, och det är ju billigare/går snabbare att klämma kontakter än att löda dom. Och så länge det håller garantitiden ut så är ju alla nöjda och glada :tummenupp

En lödning får inte utsättas för stress då lod inte är flexibelt. En klämd kontakt ser man när den felar. En klämd anslutning med mångkardelskabel är flexibel. En trasig lödd/klämd anslutning gömd i krympslang kan man få leta rejält efter.

Den där "NASA" videon med bränd/smält isolering och klipp av kardel på redan lödd anslutning berättar inte hur man ska fixera skarven för att undvika kabelbrott. Skarven väger många gånger mer än en icke-skarv och kommer att vibrera mycket mer än en icke-skarv om den inte fixeras. Det ser snyggt ut med krympslang men är djävulens påfund.

/24 år på Ericsson inom testutveckling för mobilradio (både för produktion och rep-centers) och mjuklods-cert'ade redan 1982.

ps. Som min före detta kollega alltid avslutade sina diskussioner/monologer med - "Så äre bah!" ds. ;-)

krympslang med lim i fixerar lödningen och tätar mot fukt. Foolproof om man gör det rätt.

krympslang med lim i fixerar lödningen och tätar mot fukt. Foolproof om man gör det rätt.

Extravikten medför att rubbet måste fixeras - allt blir så mycket enklare och snabbare gjort med en flexibel krimpskarv. ;-)

Å andra sidan, exempelfilmen är för en kabel med en enda solid kärna... inte applicerbart för det vi diskuterar.

/tjurskallen, haha...

En lödning får inte utsättas för stress då lod inte är flexibelt. En klämd kontakt ser man när den felar. En klämd anslutning med mångkardelskabel är flexibel. En trasig lödd/klämd anslutning gömd i krympslang kan man få leta rejält efter.

Den där "NASA" videon med bränd/smält isolering och klipp av kardel på redan lödd anslutning berättar inte hur man ska fixera skarven för att undvika kabelbrott. Skarven väger många gånger mer än en icke-skarv och kommer att vibrera mycket mer än en icke-skarv om den inte fixeras. Det ser snyggt ut med krympslang men är djävulens påfund.

/24 år på Ericsson inom testutveckling för mobilradio (både för produktion och rep-centers) och mjuklods-cert'ade redan 1982.

ps. Som min före detta kollega alltid avslutade sina diskussioner/monologer med - "Så äre bah!" ds. ;-)

Ericsson, är det en teknikreferens ?
Tyvärr.
https://finance.yahoo.com/quote/eric-b.st?ltr=1

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...