Löda plastkåpa

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Tänkte löda min Suzukis plastkåpa då spackel och superlim inte fungerar, men min fråga är om det spelar någon roll vad för lödkolv jag använder? ska det vara något speciellt watt eller går det att ta vilket som? sedan undrar jag om kåpan spruckit uppe vid ena backspegeln, skulle en lödning på undersidan hålla kåpan hel och stabil eller måste man löda igenom?
 
Vad är det för fel på epoxylim och glasfiberväv? På insidan av kåpan alltså. Kan garantera att det är sista stället som kommer gå sönder sen.
 
Vad är det för fel på epoxylim och glasfiberväv? På insidan av kåpan alltså. Kan garantera att det är sista stället som kommer gå sönder sen.

Det funkar så länge vi inte pratar "absplast' som är så där hemskt fet o kladdig .. allt vad epoxy och polyester heter tenderar att lossna efter ett tag.

Det finns något (svindyrt) lagnings epoxy speciellt gjort för ändamålet från ett tyskt företag, kan länka när jag kommit hem om någon är intresserad.
 
Vill man ha bättre hållbarhet kan man smälta in (värma upp och trycka fast) ett metallnät på baksidan av skadan. Gärna ett sån't där stansat/utdraget nät som fått lite profil.
 
De lackade kåporna brukar sällan eller aldrig vara ett problem. Det är de svarta detaljbitarna som brukar vara gjorda i ABS och "olimbara".
 
Last edited:
Vi kör ett lim på jobbet som heter Terokal 9225 sf. Funkar riktigt bra men behöver plats primer också. Förmodligen lite dyrare men funkar perfekt
 
Misstänker att kåpan är i ABS-plast och jag har redan använt både epoxylim och glasfiberspackel, det fungerade i 1 månad sedan sprack det igen på samma ställe (och jag snålade varken på epoxylimmet eller glasfiberspacklet).
 
Bäst är att smälta ihop plasten från båda sidorna annars finns det stor risk att det spricker.Slipa bort lacken precis bredvid sprickan ca 2-3 mm då lacken inte smälter och då blir det svagare när den blandar sig med plasten.Bra att ha nån annan trasig kåpdel som lite extra tillsats material, helst en svart bit annars slipa bort all färg på den.
 
Vill man ha bättre hållbarhet kan man smälta in (värma upp och trycka fast) ett metallnät på baksidan av skadan. Gärna ett sån't där stansat/utdraget nät som fått lite profil.

och har man inget metallnät funkar det ganska bra med några häftklammer från en häftapparat

angående lödkolven hade jag nog tagit en bred jävel med typ 1cm spets, ingen såndär 1mm spets man "normalt" använder
 
De gånger jag gjort de så har jag tagit en spetsig topp på lödkolven och smällt igenom plasten i slutet på sprickan för att "stoppa" den att spricka vidare så att säga, om de nu gör nån skillnad vette fan.

Sen om jag haft nån extra plast att använda som utfyllnad så har jag slipat eller värmt ett spår som jag sen lagt i spån av den extra plasten sen smällt in det med värmepistol.
Annars har jag bara värmt upp vid sprickan och smetat ihop de lite fram o tillbaka.
 
v slipa sprickan på baksidan och fyll den med bikarbonat och droppa sedan superlim över och upprepa proceduren om det behövs. Ska fungera utmärkt. Har dock inte provat själv. Finns en del filmer på youtube om det.
 
De gånger jag gjort de så har jag tagit en spetsig topp på lödkolven och smällt igenom plasten i slutet på sprickan för att "stoppa" den att spricka vidare så att säga, om de nu gör nån skillnad vette fan.

Sen om jag haft nån extra plast att använda som utfyllnad så har jag slipat eller värmt ett spår som jag sen lagt i spån av den extra plasten sen smällt in det med värmepistol.
Annars har jag bara värmt upp vid sprickan och smetat ihop de lite fram o tillbaka.

Ja det är så man skall göra

1 Stoppa sprickan genom att borra eller smälta igenom vid slutet.
2 Sedan smeta ihop plasten noga.
3 Ha det rengjort - ta bort färgs/spackel om nödvändnigt

Extra plast för lödningen eller armeringen kan oftast norpas från nått gjutskägg eller oviktig osynlig detalj eller nått annat föremål i samma material.

Plastkoden står alltid på detaljen med press info med kod med några bokstäver 2 eller 3
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top