löda med technoweld

Jabben

Full fräs
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
GSXR 1100 -92, Kawa Z400 -77 "dirt track", DRZ400E-00 ,fiddy 125cc
Tja
Försöker laga en 2 cm lång spricka i motorblocket (vid växellådan) med technoweld. Jag är en riktig rookie på lödning men övade lite med gott resultat på några små alubitar innan jag gav mig på blocket.
Hur ska jag göra för att få det nog varmt!? jag har fan eldat upp en hel burk med gas nu och lodet smälter aldrig. Antar att blocket är för stort och värmen sprider sig snabbare än ögat bort från min spricka...
Tilläggas bör väl kanske att jag gärna skulle vilja laga detta på plats utan att demontera vev, cylle och topp (undre motorhalva och växellådan är borttagen)
Ska det va så svårt att få upp värmen lokalt?

du har rätt på punkten att omgivande metall leder bort värmen.

Enda sättet att komma runt detta är att se till att värmen du använder är tillräckligt hög...

vill inte värma upp resterande motor med risk för att oringar och sånt ska må illa, kanske kemisk metall då...? uggh
svetsar jag det med tig så slår det sig bergis! dessutom slipper jag gärna kuska runt med motorn till nån tigfantom

E inte duktig på de här med svetsning men om du förvärmer det innan ganska ordentligt innan du tigar ihop det så borde det väl inte slå sig så mycke?

E inte duktig på de här med svetsning men om du förvärmer det innan ganska ordentligt innan du tigar ihop det så borde det väl inte slå sig så mycke?

Nä klart det går att svetsa, men jag tänkte försöka lösa detta utan att plocka isär hela motorn, inte läge att värma upp hela motorn, då pajsar oringar och sånt

Jag har också provat att löda med alu-lod i en större oljesump, tyvärr är alu en utmärkt värmeledare så det så nästan omöjligt att få tillräcklig temperatur i godset med hemmaprylar.

Lägg hojen på sida, avfetta det spruckna stället och rugga upp med sandpapper. Slabba på ett 5 mm tjockt lager silikon-gegga. Låt härda över natten med hojen nedlagd. Det håller tätt OM det nu inte är på ett sånt ställe att det är oljetryck (och inte bara vevhustrycket) just där.

auto marine..
torde funka.
finns bla på clas i sjön...
jag skulle provat iaf :tummenupp

Blev en klick JB weld, blev t.o.m ganska snyggt när jag värmde godset lite försiktigt. tjoho!

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!