Löda igen hål på "damping rod"

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har tjackat ett Race tech Cartridge emulator kit, och enl instruktionerna skall några hål lödas igen. Kan man i stället ta någon typ av kemisk metall, eller törs jag försöka löda med ClasOlsson prylar, i så fall vad ska jag ha, eller, det troligen bästa, var i Sthlm lämnar man in ett sånt litet jobb, helst söder om stan. Kylarservice, eller vilka fixar sånt?

HansJ skrev:
2330541 Har tjackat ett Race tech Cartridge emulator kit, och enl instruktionerna skall några hål lödas igen. Kan man i stället ta någon typ av kemisk metall, eller törs jag försöka löda med ClasOlsson prylar, i så fall vad ska jag ha, eller, det troligen bästa, var i Sthlm lämnar man in ett sånt litet jobb, helst söder om stan. Kylarservice, eller vilka fixar sånt?

Kylarservice borde vara bäst, de kan ju hårdlöda om några.
Kemisk metall....njaa KAN ju funka men känns lite beige.

Vad är det för mod du ska göra egentligen och varför?

Dr.Bike skrev:
2330544 Kylarservice borde vara bäst, de kan ju hårdlöda om några.
Kemisk metall....njaa KAN ju funka men känns lite beige.

Vad är det för mod du ska göra egentligen och varför?
Ska sätta i cartridge emulators från Racetech, och då måste man löda gen returdämpningshålen enl. instruktionerna. Seriöst, gaffeln blir bättre, ska klara av låg/hög hastighetsdämpning bättre.

Varför?
Nödvändigt? Nej...
Blir jag snabbare? Nej...
För att jag kan? Mer troligt :hihi

HansJ skrev:
2330588 Ska sätta i cartridge emulators från Racetech, och då måste man löda gen returdämpningshålen enl. instruktionerna. Seriöst, gaffeln blir bättre, ska klara av låg/hög hastighetsdämpning bättre.

Varför?
Nödvändigt? Nej...
Blir jag snabbare? Nej...
För att jag kan? Mer troligt :hihi

Haha - ett ärligt svar!
Men det är ju fränt med lite prylar oxå!

Panik! Nu har jag pillat isär gafflarna, och trodde att det var lätt att hitta någon som kan löda igen hålen. Jag vet att det finns många firmor som reparerar kylare, men jag hittar banne mig inga via Eniro eller Google som ligger "bekvämt" till. Är det någon som har förslag på firmor i Sthlm, typ Kungsholmen och söder längs 73:an? Vanliga rörkrökarfirmor, kan de sånt också?

HansJ skrev:
2345625 Panik! Nu har jag pillat isär gafflarna, och trodde att det var lätt att hitta någon som kan löda igen hålen. Jag vet att det finns många firmor som reparerar kylare, men jag hittar banne mig inga via Eniro eller Google som ligger "bekvämt" till. Är det någon som har förslag på firmor i Sthlm, typ Kungsholmen och söder längs 73:an? Vanliga rörkrökarfirmor, kan de sånt också?

Med löda antar jag du menar hårdlöda (med gaslåga & lod och inte med lödkolv/lödpenna & lödtenn). Då borde du kunna ta med bitarna till vilken rörkrökare som helst ja. Skulle ivjf jag prova med om jag satt i din sits :) :tummenupp

tuppjuck skrev:
2345633 Med löda antar jag du menar hårdlöda (med gaslåga & lod och inte med lödkolv/lödpenna & lödtenn). Då borde du kunna ta med bitarna till vilken rörkrökare som helst ja. Skulle ivjf jag prova med om jag satt i din sits :) :tummenupp
Jupp, menar hårdlöda. OK, tackar, då ska jag prova det. Rörmokare skall väl även jag lyckas hitta ;)

Det är väl alu ? Går isf att svetsa. T.ex. Aerosvets i Vällingby fixar det. Förmodligen hårdlöda i alu oxå.
Låter i mina öron bättre än nån 'vanlig' rörpulare, dom jobbar väl inte så mycket med alu, mest koppar antar jag.
/u

ulf_lundin skrev:
2346828 Det är väl alu ? Går isf att svetsa. T.ex. Aerosvets i Vällingby fixar det. Förmodligen hårdlöda i alu oxå.
Låter i mina öron bättre än nån 'vanlig' rörpulare, dom jobbar väl inte så mycket med alu, mest koppar antar jag.
/u
Tror faktiskt det är stål, inte är det alu i alla fall. Hårdlöda var bara vad jag sett i en dokumentation på webben som en annan TRX-åkare gjort för länge sen. Gissar att det beror på att det är enklare att jämna till ytan utan att skada dämpstaken, eller hur f-n det nu heter på svenska. Tack för tipset i alla fall, har inte lyckats få tag på någon rörjocke än, hela Sverige verkar ha semester minst en vacka till :huvet.

Tack Ulf!

Aerosvets fixade biffen! Det var någon stållegering, så han körde på med TIG:en. Seriös kille, inget slarv där inte :tummenupp Han fixade till ett specialverktyg för att hålla fast dämpstakarna oxå. Kanske han t.om. kan lära mig att svetsa, han håller tydligen kurser! Alltid kul att träffa seriösa människor!

HansJ skrev:
2330541 Har tjackat ett Race tech Cartridge emulator kit, och enl instruktionerna skall några hål lödas igen. Kan man i stället ta någon typ av kemisk metall, eller törs jag försöka löda med ClasOlsson prylar, i så fall vad ska jag ha, eller, det troligen bästa, var i Sthlm lämnar man in ett sånt litet jobb, helst söder om stan. Kylarservice, eller vilka fixar sånt?

Jag gjorde samma operation på en TRX för några år sedan. Lödde igen hålen med en vanlig lödkolv, inga problem, med vanligt lödtenn och lite flussmedel.

Gaffeln blev klart bättre med cartridgeventilerna och hårdare gaffelfjädrar (också från Racetech).

Jag var förbi där med en alupryl. Såg de däringa stavarna och såg den fint skrivna lappen bredvid :) Tänkte på den här tråden då och det visade sig vara rätt.

Ang lära sig svetsa så snackade jag med han där och för 17k fick man nån bra svets inkl lära sig svetsa hos honom under ett antal dagar! Billigt kanske men inga småpengar för mig...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg