Löda aluminium

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Visst står en tig på önskelistan men är kanske lite svårt att motivera med tanke på hur mycket den skulle användas, då jag ändå har en gassvets och hittade detta youtubeklipp så väcktes iden att testa detta med löda och svetsa aluminium med de grejer som jag redan har.

Har en Telwin 183/3 migsvets googlade lite och det verkar ju som att det ska gå att svetsa aluminium med den men då ska man väl helst ta nåt slangpaket med matning i handtaget. Har i alla fall euro slangpaket på svetsen men det är hyfsat långt skulle tro att det nog är 4 meter men nåt kortare som funkar borde väl gå att hitta.Nån som kan tipsa om vad som behövs för att få den att funka i aluminium?
Kan funka om man byter matarhjulet och trådledare till teflon.Men är tveksam att det bra ändå
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ligger hemma och är förkyld och hittade då detta klipp https://www.youtube.com/watch?v=aF1Srs_e1Aw Det verkar jubli riktigt starkt om man bara vet vad man håller på med.

Jag ska försöka hitta fluss och tråd till aluminium och testa med gassvetsen, förhoppningsvis så inser jag mina begränsningar i tid lägger jag av innan jag hamnar på avdelning 32 i Sunderbysjukhus ;)

Förövrigt är jag nog lite knäpp som många gånger gillar gassvets bättre än migsvets.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du kommer hamna på avd 32 för de är bara en på 5 hundra svetsare som klarar de filmen visade ev bara en av tusen svetsare.
Men om du får bara hälften så bra svets så lägg ut filmen som bevis.

Att du tycker om gassvets bättre än migsvets säger jag inget om men om du tycker gas är bättre än tig då är du knäpp :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ha ha, jag ska då testa om jag bara får tag på fluss och tråd, tänk om jag skulle råkas vara en av dom 1/1000 då utan att veta om det ;) Bör ha självinsikten att ge upp innan avd 32 ;)

Har bara testat tig lite snabbt men jag säger inget om att den inte är bättre än gasen. Vill ha en ac/dc tig men har svårt att motivera det med tanke på hur mycket den skulle användas.

Man behöver ju fyra svetsar och jag har bara tre, pinne, gas och mig, tig är det som saknas hos mig och sen en plasmaskärare som komplement till skärbrännaren ;)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag lödde lite aluminium i skolan, skillnaden mellan en lyckad fog och ett WOOOOF + hål var typ 0,3 grader celsius eller nåt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ni märker väl annars då jag är borta från forumet, då kanske jag sitter på 32:an ;)

Tig pinnar för aluminium bör ju även funka med gasen så det ska väl gå att hitta hyfsat lätt det är väl fluss som inte är lika vanligt.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Funkar rätt brett , poriga motorkåpor med olja är ju exempel på madröm men det har ju med olja o göra.
Lika bra och testa för det funkar oftast.

Om man gogglar på aluminium weld och alloy får man lite kött på benen
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top