Låtstöld, var går gränsen?

SuperMicke

█ █ █
Gick med
14 Feb 2004
Hoj
Sörmland
Jag minns att det fanns en liknande tråd tidigare, men eftersom jag inte hittar den så startar jag en ny.
Hur mycket får man sno av en låt i form av riff, samplingar, melodier etc. egentligen?
Hörde den här låten på radio i morse. Först blev jag glad, men efter nån sekund kände jag mig fysiskt illamående:
[YOUTUBE-ID]-n_OYPPMGZg[/YOUTUBE-ID]
Jag är säkerligen inte den första som gör den här upptäckten, men kan det bli mer obvious att dom har snott introt?
[YOUTUBE-ID]AyMnp4KDfNo[/YOUTUBE-ID]
Var går gränsen för hur mycket man får sno? Har ni fler exempel?

Det mest uppenbara exemplet kan vara:

[YOUTUBE-ID]czfI66yQUkk[/YOUTUBE-ID]

Jag håller med om att det låter stulet MEN det är också arrangerat på två olika sätt vilket för mig blir två olika låtar. Enligt regelverket har jag för mig du får 'låna' fyra takter och det är väl ungefär så långt som HEAT sträckte sig. Jag räknade inte. :)

Däremot så har vi en begränsad mängd toner och en begränsad mängd kombinationer vilket gör att saker ofta blir snarlika. Att nåt låter likt tycker jag inte gör nåt så länge det låter bra, njut av musiken istället, du vet, precis som HEAT, att Dio är större och bättre, se det som en hyllning till en av hårdrockvärldens största (bildligt talat) sångare istället.

Var det inte NWA eller några andra amerikanska hiphoppare som fick på nöten i amerikansk domstol efter att ha knyckt ett gitarr ljud från någon annans låt? Har för mig att det var en ton på två sekunder, som de sedan kört genom några effekter och förvrängt ganska ordentligt innan de använde samplingen.

Det är skillnad på att sno nånting och sampla.

Tror coldplay nästan är de värsta. Det är bara pinsamt när folk stjäl låtar och sen vägrar erkänna det.

Jag vet inte varför, men jag fullkomligt avskyr Coldplay. Fyfan så jävla värdelösa dom är! :zpy

Jag vet inte varför, men jag fullkomligt avskyr Coldplay. Fyfan så jävla värdelösa dom är! :zpy

[YOUTUBE-ID]eb49QuPLuHg[/YOUTUBE-ID]
Slump?? :)

Coldplay är skitbra ifall man inte har någon musiksmak. Då menar jag alltså inte dålig musiksmak utan helt enkelt om man inte har någon musiksmak alls.

[YOUTUBE-ID]eb49QuPLuHg[/YOUTUBE-ID]
Slump?? :)

Coldplay är skitbra ifall man inte har någon musiksmak. Då menar jag alltså inte dålig musiksmak utan helt enkelt om man inte har någon musiksmak alls.

Haha, ja där ser man. Satriani kan iaf någonting, det är allt annat än vad man kan säga om gubbarna i Coldplay.

Jag får rysningar bara jag tänker på skiten, usch! :död

Undrar hur det gick i rätten för Satriani, var väl nån gång innan jul han stämde Coldplay?

Ingen aning men jag tror han lär förlora. Låtstöld ska enligt ryktet vara riktigt jävla svårt att bevisa.

Jag tycker frågan är om de har snott allt från Satriani eller från Alizee, hade aldrig hört Satrianis låt innan jag läste att han stämt dom.
[YOUTUBE-ID]ceSxEjwXHcM[/YOUTUBE-ID]
Den med Alizee är från 2003 och satriani skrev sin låt 2005.

Kalla det pop så kommer man undan med allt.

Själv va jag på sweden rock och fan vad heaven and hell har snott black sabbath låtar!

Ingen aning men jag tror han lär förlora. Låtstöld ska enligt ryktet vara riktigt jävla svårt att bevisa.

Jag tycker frågan är om de har snott allt från Satriani eller från Alizee, hade aldrig hört Satrianis låt innan jag läste att han stämt dom.

Hon vinner i min rättegång!

Här har vi mer.
[YOUTUBE-ID]L5tci2xwk_s[/YOUTUBE-ID]
och

[YOUTUBE-ID]dSP8NPnls48&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

[YOUTUBE-ID]ceSxEjwXHcM[/YOUTUBE-ID]

Va fan hittade du henne ... jag är kär ...vilken dans ..var lär man sig det?
Hon har det..:Bugar

Kalla det pop så kommer man undan med allt.

Själv va jag på sweden rock och fan vad heaven and hell har snott black sabbath låtar!

Haha! :rofl :rofl

Jag tycker det är för hårda regler för samplingar, det är sjukt svårt att komma undan med en sampling utan att betala dyra royalties. Visst ska det finnas regler men gör det enklare och framförallt billigare, det är lättare att spela in en stulen passage själv än att sampla och chansen att 'komma undan' är betydligt högre.

Introt till Achtung pantzer var ganska så mycket likt Engel ja... sen att resten av Raubiters låt också var ganska lik Engel gör att jag röstar för att det är låtstöld.

Dom där Raubtier som härmar Rammstein har stulit introt från Engel i sin låt Achtung Panzer.

Engel: http://www.youtube.com/watch?v=xkJl8lM2lq8

Achtung Panzer: http://www.youtube.com/watch?v=ogLwHEPyXBE

Är det bara jag som tycker Raubtier är otroligt värdelösa? Har blivit skitpopulära här på senaste tiden.

Rammstein har sin charm, och är lite "kult" för min del. Coola, snarare än försöker spela "balla grabbar".

Ablaze My Sorrow, Job For a Cowboy, Meshuggah

Det är balla grappar på riktigt!

Va fan hittade du henne ... jag är kär ...vilken dans ..var lär man sig det?
Hon har det..:Bugar

Diggade också henne, för länge sedan. Har både live-DVD, album och LP :hihi

Sen blev hon mamma :( var väl... 3-4år sedan, om jag inte minns fel?

Är det bara jag som tycker Raubtier är otroligt värdelösa? Har blivit skitpopulära här på senaste tiden.

Rammstein har sin charm, och är lite "kult" för min del. Coola, snarare än försöker spela "balla grabbar".

Ablaze My Sorrow, Job For a Cowboy, Meshuggah

Det är balla grappar på riktigt!

Jag gillade texten till Kamphund som fan, den gjorde hela låten. Däremot har jag inte kollat in resten, det kanske är skräp, I don´t know. Å andra sidan har jag svårt att jämföra dem med de senare banden du nämner, där Raubtier känns som en fluga är de andra äkta vara. Metal Archives bevisade det. :hihi

Kolla in nya JFAC-omslaget förresten, det är ballt.

http://www.metalsucks.net/wp-content/uploads/2009/05/job_cover.jpg

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...