Låter som stenskott.

smasseman

Snart är vi tillbaka igen :-/
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Tyresö med eget garage
Hoj
CBR 600 -87
Har en CBR600 -87

När man kör så låter det som sten som slår mot plastkåporna eller lite mer metalliskt som om kedjan skulle ligga och slå mot svingen eller något annat. :confused:

Har tagit av all kåpor men det hjälper inte och jag hittar inget (typ en vajjer) som sitter löst. Trodde först att den var kedjan som knäppte mot dreven (kedjan var tvärslut) men den är nu bytt och det hjälpte inte.

Funderar ni på om det kan vara kamkedjan som är galet dåligt spänd så tror jag inte på det för ljudet har inget med motorvarv att göra, det knäpper mer och mer ju fortare man kör. Bara lite ibland vid 60 och nästan hela tiden vid 120.

Någon som kan en aning om vad som är fel? Det är ingen skillnad oavsett vilken växel som jag kör med men det kanske kan vara växellådan iaf, något fel vid utgående axeln???

Någon som har ett tips elle fundering om det här?

Hjäääälp.....
 
Hade precis drevat om den och snål som jag är :rodnar så köpte jag ju så klart inte ny kedja då. Men med dom nya dreven så dog kedjan rätt fort så jag bytte den också lite senare. När jag inte blev av med oljudet så trodde jag att det kanske ändå var dax att byta drev så jag köpte drev. När jag skulle meka dit dreven så tyckte jag att dom som sitter på såg som nya ut så jag drog slutsatsen att det inte är det som är felet. Nog måste man väl se om dreven är slut? Dom ser helt nya ut (jag lovar).
 
smasseman skrev:
Hade precis drevat om den och snål som jag är :rodnar så köpte jag ju så klart inte ny kedja då. Men med dom nya dreven så dog kedjan rätt fort så jag bytte den också lite senare. När jag inte blev av med oljudet så trodde jag att det kanske ändå var dax att byta drev så jag köpte drev. När jag skulle meka dit dreven så tyckte jag att dom som sitter på såg som nya ut så jag drog slutsatsen att det inte är det som är felet. Nog måste man väl se om dreven är slut? Dom ser helt nya ut (jag lovar).

Problemet är om dom blivit ovala eller inte. Troligtvis har dom det. Men man brukar ju höra vart ifrån det 'knäpper'. Bara å förflytta huvudet runt å se vart det låter mest. ;)
 
Smörj kädjan med valfett,det hjälper bra mot oljud och slitage, plus att det är miljö-vänligt också. Lycka till...... :hej
 
EBS skrev:
Problemet är om dom blivit ovala eller inte. Troligtvis har dom det. Men man brukar ju höra vart ifrån det 'knäpper'. Bara å förflytta huvudet runt å se vart det låter mest. ;)

Ovala? Menar du att hela drevet ska ha blivit ovalt?! eller att urgröpningarna mellan kuggen blivit ovala?

Har inte mekat så mycket mc och min erfarenhet från moppetiden är att man kör tills dreven ser ut som hajfenor. (Va fan är jag dum ihuvet!? Hur fan kan jag erkänna såna här saker?!!!) Min drev ser dock inte ut som hajfenor utan dom ser precis ut som dom nya.

Flytta runt huvet och lyssna är ju jättelätt när man kör 120 och det låter 1 meter under arselet :)
 
smasseman skrev:
Ovala? Menar du att hela drevet ska ha blivit ovalt?! eller att urgröpningarna mellan kuggen blivit ovala?

Har inte mekat så mycket mc och min erfarenhet från moppetiden är att man kör tills dreven ser ut som hajfenor. (Va fan är jag dum ihuvet!? Hur fan kan jag erkänna såna här saker?!!!) Min drev ser dock inte ut som hajfenor utan dom ser precis ut som dom nya.

Flytta runt huvet och lyssna är ju jättelätt när man kör 120 och det låter 1 meter under arselet :)

Hela dreven kan bli ovala (händer oftast när man kör med en skuren kjedja). Då spänns kjedjan olika vid olika lägen och den slår upp mot svingen.
 
EBS skrev:
Hela dreven kan bli ovala (händer oftast när man kör med en skuren kjedja). Då spänns kjedjan olika vid olika lägen och den slår upp mot svingen.

Åhh-fan, hade jag ingen aaaning om. :eek:

Byter dreven och kollar om kedjan är lika spänd hela varvet runt.

Fan vad det suger att bo i lägenhet utan garage när det regnar och det är dax för depå-stopp. :mad:
 
EBS skrev:
Hela dreven kan bli ovala (händer oftast när man kör med en skuren kjedja). Då spänns kjedjan olika vid olika lägen och den slår upp mot svingen.

Isåfall borde det bli märken på svingen om han har kört med ljudet under en längre tid.
 
Igår bytte jag bakdrevet. Framdrevet orkade jag inte byta igår eftersom klockan var 23 och det var mörkt som fan ute (lägenhet suger).

Tyvärr så kan jag meddela att det inte blev ett dugg bättre.

Inte fan kan väl framdrevet bli så jäkla ovalt. Kedjan är lika mycket sträckt hela varvet runt så det verkar ju inte vara det som är problemet. Om det skulle vara ovala drev som fortfarande är problemet så borde man ju märka det genom att kedjan är olika sträckt då och då, men så är det alltså inte.

Någon som har något annat förslag?
Växel och motorvarv har alltså ingen påverkan på oljudet. :confused: :confused:
 
Svårt att höra om det kommer bakifrån. Någon av stunt-killarna här på forumet kanske kan lägga sig på mage på min hoj och köra med fötterna medans dom lyssnar :tummenupp

Har försökt att lyssna men det är som sagt svårt att höra vart det kommer ifrån. Skulle jag gissa så skulle jag säga mitt under arselet eller lite framför, typ där motorn sitter. Men som sagt när jag har försökt att lyssna så har jag inte kunnat övertyga mig själv att jag riktigt kan höra vart det kommer ifrån även om det låter som det kan vara från området runt motorn

Sist jag röck i hojen så verkade hjullagren vara ok. Jag tycker även att hjulet sitter rakt men hur kan man kolla det på något bra sätt?

Har fått för mig att det låter mer när jag motorbromsar och mindre när jag låter motorn dra hojen.
 
Prova med att variera kedjespänningen
Ändras ljudet så är det något problem i kedjeområdet
Säkert att du inte kört med kedja för hårt spänd??
Kollat bakjulslager? Lager vid främre drevet?
 
Se till att palla upp bakhjulet säkert och dra runt hjulet!
Kolla om du ser eller hör något!
Testa med att starta och slå i en växel och kolla typ 3an...
Obs obs obs...Inga upppallningar som kan rasa får vid detta tillfälle användas on inga kroppsdelar eller annat stoppas in i hojjen!!! Bara titta inte röra!
Gärna om det går att hänga upp den i taket i nått garage eller så!
Kanske ett Depåstöd om du kan låna!
Då bör du ju hitta felet!

Hittar du inget så PM a mig så får vi lösa det!
Är ofta i Sumpan men har inte dött än
 
Nu har jag kollat lite mer men inte hittat felet.

Tog av kåpan vid framdrevet och pallade upp den. Körde på tomgång (3:an vxl) och då tjongade det rätt rejält vid framdrevet (eller i närheten).
Gasade man upp den i lite varv så hördes det inte ett knyst men på låga varv lät det kusligt illa.
Provade att köra utan kedja på alla växlar men då hördes det inte ett knyst.
Utgående axel var stum som fan så det verkar inte vara lagerslut.
Provade även att spänna kedjan tokmycket och tokslapp men det blev ingen skillnad, det lät fördjävligt på alla växlar vid lågt varv.
När jag rullade hjulet lite sakta så såg det ut som att kedjan gick i hur fint som hellst.

Fler schyssta tips, snälla.....
 
Det låter på tomgång säger du.
Kan det vara förgasarna som är osynkade?
På tomgång så är det ju dåligt med kraft i motorn som ändå måste dra runt växellåda kedja och bakhjul
Provat med växel ilagd (1:an) stillastående motor och dra bakhjulet fram och tillbaka för att se om det är glapp i
ryckutjämnaren?
 
Tomgången (1500rpm) är fin men visst, det kan du ju ha rätt i, att den blir lite ryckig när den ska dra runt allt.

Ryckutjämnaren... Hmmm, det kanske kan vara något. Det kanske är därför det inte låter när man axar eftersom det är jämnt tryck på dom då?

Om jag drar hjulet fram och tillbaka så ska man alltså se hur mycket det glappar eller? Hur vet man när det är något fel?
 
SMASSEMAN det kan var insugningsrören till förgasarna för så lät det när mina var spruckna bytte dom och borta va oljudet dom behövs bytas ibland jag ser att din hoj var från 87 så det är nog dags för ett byte,man blir smått nervös av typ metalliska ljud. :p
 
BOLLE skrev:
SMASSEMAN det kan var insugningsrören till förgasarna för så lät det när mina var spruckna bytte dom och borta va oljudet dom behövs bytas ibland jag ser att din hoj var från 87 så det är nog dags för ett byte,man blir smått nervös av typ metalliska ljud. :p

Öhh driver du med mig? Insugningsrören :eek:!?
Men du håller ju på rätt lag så jag tror dig.

Det var ju helt klart en outsider. Hur fan kan dom låta så illa, kan det verkligen vara sant. Känns som någon skojar mig aprillo. Men va fan snart är jag desperat så jag smörjer in dom med valfett så får vi se hur det går.

Upptäckte i går att jag har körförbud så förhoppningsvis så hittar besiktningsmannen felet :tummenupp Något ska man väl ha för att man besiktar hojen.
 
Smasseman nej jag driver inte med dig 100% seriöst jag hade själv det felet på min förra hoj TR1 då lät det som du beskriver HW på forumet bytte dom åt mig små små sprickor var det i dom jag har bilder jag kan pm dig om du vill .







LEKSAND STARS :rock :rock :bow :bow
 
Hygglo. Jag PM:ar min mail så kan du maila eller pm:a bilderna.

Fattar inte hur sprickor i insugen kan ge ifrån sig ljud som hörs även fast man har hjälm på huvet och kör i 120. Men jag ska definitivt kolla min rör.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top