Låter konstigt i motorn

  • Thread starter Thread starter zx
  • Start date Start date

zx

bling-bling byggare
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Borlänge
Hoj
z750( gold edition , z400 flattrack, gpz750 82:a eddie lawson edition
Undrar om någon kan hjälpa mig med min zzr600,Började låta illa i motorn igår .När man startar den låter den ok på tomgång men ger man minsta gas så kommer ett knackande ljud som följer varvtalet.Ljudet kan försvinna nån sek. på högre varvtal.Någon som vet om släporna till kamkedjan brukar ge sig.Motorn startar lätt och går jämnt annars.Blir snart hysterisk på detta,legat i garaget hela dan och lyssnat .
 
Knackar den lite dovt istället för att ticka lite "klickigt"? Ljudet går inte att härleda speciellt exakt?

Har du nyss bytt olja, fyllde du isf på olja efteråt?

Vågar du köra den varm på tomgången? Blir ljudet mer hörbart eller mindre när den blivit lite varmare?

Tror knappast det är kamkedjan. Den rasslar ojämt och inte regelbundet (som du verkar beskriva det som).

Kontrollera oljan i din hoj om den är missfärgad. Gråa/bruna fält i oljan kan tyda på skadade ramlager eller vevstakslager. Det kan även vara en skuren kolvbult.

Hur ser magneten ut på oljepluggen, helt ren eller fullkletad med hopers metallspån?

...eller så kan det vara en ventil som har för stort spel... osv osv.

Är det fullt med spån på magneten och/eller grå/brun olja - starta inte hojen mer innan den är åtgärdad.

Blir du inget klokare bör du låta en riktig MC-meck lyssna på den.

Knackar den mellan 2500 - 6000 varv men tystnar från 6000 och uppåt är det definitivt en kolvbult eller ett vevstakslager som är kasst.
 
andersbrink skrev:
Knackar den lite dovt istället för att ticka lite "klickigt"? Ljudet går inte att härleda speciellt exakt?

Har du nyss bytt olja, fyllde du isf på olja efteråt?

Vågar du köra den varm på tomgången? Blir ljudet mer hörbart eller mindre när den blivit lite varmare?

Tror knappast det är kamkedjan. Den rasslar ojämt och inte regelbundet (som du verkar beskriva det som).

Kontrollera oljan i din hoj om den är missfärgad. Gråa/bruna fält i oljan kan tyda på skadade ramlager eller vevstakslager. Det kan även vara en skuren kolvbult.

Hur ser magneten ut på oljepluggen, helt ren eller fullkletad med hopers metallspån?

...eller så kan det vara en ventil som har för stort spel... osv osv.

Är det fullt med spån på magneten och/eller grå/brun olja - starta inte hojen mer innan den är åtgärdad.

Blir du inget klokare bör du låta en riktig MC-meck lyssna på den.

Knackar den mellan 2500 - 6000 varv men tystnar från 6000 och uppåt är det definitivt en kolvbult eller ett vevstakslager som är kasst.

Ljudet är lite klickigt,inget spån i oljan inte heller missfärgad ,svårt att härleda var ljudet kommer ifrån men troligen från vänster sida.Började plötsligt när jag var ute och åkte.Klickande ljudet kvarstår när man gasar på men kan sluta ibland på höga varv nån sekund.Är även tyst på tomgången ibland.Böt olja här i våras Castrol rs4.Ljudet är lika vare sig den är varm eller kall.Tacksam för svar.
 
Det kan vara nåt så simpelt som en läckande avgaspackning eller ett löst tändstift, eller lite "värre" som en läckande topplockspackning. Det kan lätt misstas för nåt mekaniskt.
 
andersbrink skrev:
Det kan vara nåt så simpelt som en läckande avgaspackning eller ett löst tändstift, eller lite "värre" som en läckande topplockspackning. Det kan lätt misstas för nåt mekaniskt.

Kollat stiften de var ok.Ljudet är ett rått klickande ,starta cykeln idag låter inget på tomgång men följer sedan motorvarvet,annars går cykeln jämnt och fint ,enda skillnaden var att idag kom det en rejäl avgaspuff när jag starta.Förstår att det kan vara svårt att defeniera ett fel så här ,tänkte ifall nån haft ett liknande fel,så man vet vad man ska börja leta någonstans så man inte river någonting i onödan.
 
Få se om jag kommit en bit på väg ,tog ett komp. prov idag 2 3 4 låg mellan 11 & 12 ,1:an låg bara på 7 kg ,troligen kolvring eller krökt ventil.Blir till att riva ikväll.
 
Så har man då rivit motorn.Sprucken kolv och glappt vevlager på 1:ans cyl.Bara att riva vidare i morrn.Någon som vet nån kostnad för ny kolv nya ringar vevlager och balansering av veven.
 
zx skrev:
Så har man då rivit motorn.Sprucken kolv och glappt vevlager på 1:ans cyl.Bara att riva vidare i morrn.Någon som vet nån kostnad för ny kolv nya ringar vevlager och balansering av veven.
Räkna med 10k. Delarna är dyyyra :skrämd
 
Någon som vet var det finns vevlager i under dimension till kawasaki zzr 600.
 
Låt någon expert kika på vevaxelns lageryta. 600/1200 slipapper och sen polerpasta brukar kunna fixa sånt.

Balansera vevaxeln ska inte behövas om den inte är krokig - vilket du kollar genom att montera veven löst i under vevhalvan, monterar en mätklocka på motorhalvan och kontrollerar mot vevaxelns ramlagerytor (alla 5 eller 6, beroende på konstruktionen).

Yahama (antar jag, som alla andra MC-fabrikanter) har olika lagerdimensioner beroende på vad veven och vevstakarna har för nummer/färgkoder. Det finns både över- och underdimensioner.

Orsaken till att kolven sprack måste du ta reda på. Har den slagit i topplocket beroende på att vevstakslagret skurit (och skapat en för glapp tolerans = för lågt oljetryck, mest troligt) eller fabrikationsfel på kolven? Hur ser brottytan ut, gammal eller ny? Ser brottytan helt ny ut är det förmodligen fabrikationsfel på kolven. Fast det låter som sagt otroligt.

Någon ny kolv tycker jag inte att du behöver köpa, originalkolvar har väldigt exakta mått och förslits väldigt långsamt och det skulle förvåna mig du behöver göra mer än att bara hona för att bryta glansen i cylindern (för att de nya kolvringarna ska kunna sätta sig). Nya kolvringar ska du iaf köpa och montera på den begagnade kolv du hittar hos nån MC-skrot.

Som sagt, fyrtaktare med konstant oljesmörjning av kolvens undersida och cylinderväggar slits väldigt lite jämfört med 2-taktare. Det är cylinderfodren (och kolvringarna) på en fyrtaktare som slits mest.
 
Fått tag på en 95:ans motor som gått ca 2000 mil för 5000kr med funktionsgaranti,tror jag slår till på den istället för att renovera.
 
zx skrev:
Fått tag på en 95:ans motor som gått ca 2000 mil för 5000kr med funktionsgaranti,tror jag slår till på den istället för att renovera.

Helt klart ett ruggarns kap! Då kan du ju passa på att skicka din gamla topp till Grottis för lite massage - så har du nåt å pyssla med i vinter. :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top